عیار جمهوری اسلامی در بحران کرونا مشخص شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46156
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 07 تیر 1400 - 6:06 |
حمید غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا:

عیار جمهوری اسلامی در بحران کرونا مشخص شد

حمید غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» به تزریق واکسن رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و در مورد راهبرد ایران در پاندمی کرونا و مدیریت این بحران گفت: رهبر انقلاب و مقامات کشورهای دیگر زمانی که پای کار واکسن می‌آیند، می‌خواهند نشان دهند که مهر تأییدی بر واکسن و کیفیت آن می‌زنند و ریسکش را به جان می‌خرند و حاضر هستند این ریسک را برای مردمشان انجام دهند.  
عیار جمهوری اسلامی در بحران کرونا مشخص شد

حانیه مسجودی 
حمید غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» به تزریق واکسن رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و در مورد راهبرد ایران در پاندمی کرونا و مدیریت این بحران گفت: رهبر انقلاب و مقامات کشورهای دیگر زمانی که پای کار واکسن می‌آیند، می‌خواهند نشان دهند که مهر تأییدی بر واکسن و کیفیت آن می‌زنند و ریسکش را به جان می‌خرند و حاضر هستند این ریسک را برای مردمشان انجام دهند.  
وی افزود: در شرایط کرونایی دنیا، تعداد مقاماتی که این کار را با تولیدات خود انجام دادند، محدود بوده و عمده کشورهای اروپایی که متحد آمریکا هستند نیز باکمی تردید واکسن آمریکایی را تزریق کردند. کمی که از تست‌های این واکسن گذشت  آمریکایی‌ها خودشان تزریق کردند و اروپایی‌ها نیز پس‌ازآنکه کمی خیالشان از عوارض واکسن آمریکایی راحت شد، واکسن را زدند. 
غلامزاده ادامه داد: درواقع ورود مقامات به مبحث واکسن برای این است که تولید کشورشان را تأیید کنند. بنابراین زمانی که رهبر انقلاب واکسن کرونای ایرانی را زدند مهر تأیید محکمی بر قبول داشتن واکسن ایرانی است که با خیال راحت این کار را انجام دادند. زبان بدن آقا نیز بحث مفصل و مجزایی است که حاکی از اقتدار و اعتماد بود، اما اگر تمام این‌ها را کنار بگذاریم یک تصویر بیرونی کلی نیز داریم که نفس عمل است. 
در شرایط بحرانی و پاندمی جهانی، عیار حاکمیت‌ها مشخص می‌شود  
این کارشناس مسائل آمریکا گفت: اکنون در تمام دنیا فقط ۶ کشور در حال تولید واکسن هستند که یکی از آن‌ها ایران است و عیار کشورها و حاکمیت‌ها در شرایط بحرانی مشخص می‌شود. بنابراین زمانی که یک بحران تبدیل به پاندمی می‌شود عیار تمام کشورها در کنار یکدیگر سنجیده می‌شود لذا اهمیت دارد که چه کشورهایی می‌توانند چه‌کارهایی در این دوره انجام دهند. 
او تصریح کرد: دوره‌ای که مشکلات یک دست و یکنواخت است، مشخص می‌شود چه کسی چند مرده حلاج است. اوایل کرونا بحث کمبود ماسک، تجهیزات ایمنی و مواد ضروری مانند مواد خوراکی و بهداشتی مسائلی بودند که غربی‌ها به‌شدت در مواجه با آن به مشکل خوردند اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاد. 
غلامزاده یادآور شد: در نیویورک شاهد بودیم که پرستاران به‌جای گان محافظتی کیسه‌زباله روی خودشان کشیدند. نیویورک شهری که مرکز سرمایه‌داری آمریکا و ثروتمند است. حتی در روزهای ابتدایی شاهد بودیم که آمریکایی‌ها ماسک و دستکش را از اروپایی‌ها و غربی‌ها راهزنی کردند.
 ماهی درون آب هستیم که عظمت مدیریت بحران کرونا ایران را نمی‌بینیم
 این تحلیلگر مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: کشورهای غربی ماسک‌ها و دستکش‌های تاریخ‌مصرف گذشته را وارد چرخه استفاده کردند و به پرستاران و کادر درمانشان دادند. این کار فقط در آمریکا انجام نشد بلکه خاطرم هست که در انگلیس گزارشی منتشر شد که مستندات این کار را ارائه دادند. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که ایران دچار چنین مشکلاتی نشد. درنتیجه ازآنجاکه ما با این مشکلات روبه رو
 نشدیم، عظمت کنترل کشور در شرایط بحرانی و روزهای نخست کرونا را درک نکردیم و مانند ماهی درون آب هستیم که توفیق‌های خودمان را نمی‌بینیم. 
 وی افزود: یادمان نرود که ایران با هیچ‌یک از مشکلات مذکور مواجه نشد. کمبود دستمال‌کاغذی، مواد بهداشتی و اقلام خوراکی را شاهد نبودیم و همه‌چیز به‌وفور در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک دیده می‌شد. ندیدیم که مردم کشورمان مانند اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سر تهیه این اقلام با یکدیگر دعوا کنند. این عیار زیرساختی کشور ما را نشان می‌داد که جمهوری اسلامی علی‌رغم تمام تحریم‌ها و سختی‌ها یک زیرساخت محکمی برای شرایط بحرانی دارد که صدالبته فرهنگ مردم نیز به کمکش آمد و فرهنگ جمعی خوبی که داشتیم باعث شد چنین مشکلاتی برای کشورمان پیش نیاید. 
این کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید: اگر این موارد را کنار یکدیگر بگذاریم و منصفانه به شرایط بنگریم حاکی از اقتدار ایران است. اقتدار مضاعفی را نیز باید برای ایران لحاظ کرد و آن نیز به دلیل دهه‌ها تحریم است. 
غلامزاده عنوان می‌کند که سال‌ها و دهه‌ها است که در شرایط تحریم هستیم و چندین سال است که آمریکایی‌ها به قول خودشان فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرده‌اند و در همین شرایط کرونا به کشور ما تجهیزات و دارو واکسن نفروختند. در شرایط کرونا تحریم غیرقانونی دارو را ادامه دادند و سیستم اینستکسی که مدعی بودند برای کمک بشردوستانه و خرید دارو غذا کار می‌کند و راه‌اندازی شده، فعال نکردند. علیرغم تمام این مشکلات نه‌تنها ایران توانست بحران کرونا را مهار کند بلکه به واکسن کرونا نیز دست پیدا کرد و با علم دانشمندان داخلی  آن را تولید کرد.
واکسنی که کشورهای انگشت‌شماری در حال تولید  آن هستند. 
سه مسیر مختلف ایران برای مدیریت کرونا 
او گفت: علاوه بر این‌ها، ایران توانسته لاین‌های مختلفی در این مسیر باز کند. در آمریکا شاهد بودیم که سه شرکت درصدد تولید واکسن برآمدند که عملا یکی از آن‌ها به دلیل عدم کیفیت کنار گذاشته شد. ایران از سه مسیر مختلف برای تأمین امنیت مردم بهره گرفت. نخست؛ تا جایی که می‌توانست واکسن خریداری و وارد کرد و همزمان به همکاری برای تولید واکسن پرداخت و تلاش کرد به سمت تولید واکسن برود که نتیجه‌اش همکاری با روسیه و کوبا بود. سومین مسیر نیز تولید واکسن مستقل بود. یعنی ایران هر سه لاین را طی کرد.  پژوهشگر مسائل آمریکا ادامه داد: ایران در اولین فرصت خریدی که مهیا شد، واکسن را خریداری و همکاری برای تولید واکسن را آغاز کرد که در بلندمدت نتیجه‌اش انتقال دانش نیز هست و سوم اینکه خودش مستقلاً تلاش بر تهیه واکسن داشت که موفق نیز شد. اگر بر این‌ها نام اقتدار نگذاریم هیچ اسم دیگری نمی‌توان برایشان پیدا کرد.  
جنگ روایت‌ها بین ایران و آمریکا از دوران جنگ سرد آمریکا و شوروی ادامه دارد 
غلامزاده به انکار کردن اقتدار ایران و دستاوردهای جمهوری اسلامی در بحران کرونا اشاره و بیان کرد که اگر کشورهای غربی این اقتدار را انکار می‌کنند بسیار طبیعی است. در عرصه رقابت بخشی از جنگ و نبرد، جنگ روایت‌هاست که آمریکایی‌ها سال‌ها با شوروی سابق در جنگ سرد این تجربه رادارند. آمریکایی‌ها سال‌ها با شوروی در روایتگری رقابت می‌کردند و سعی داشتند خودشان را به‌عنوان یک رقیب جدی نشان دهند و دستاوردهای طرف مقابل را تضعیف و دستاوردهای خودش را پررنگ یا حتی در  آن اغراق کنند. 
وی خاطرنشان کرد: از آن زمان جنگ روایت‌ها بوده و تاکنون نیز ادامه دارد. بنابراین ناچار است برای اینکه بگوید من قدرت برتر هستم قدرت سایر کشورها را منکر شود و آن‌ها را تضعیف کند. بنابراین در مورد منشأ ویروس کرونا شایعه‌پراکنی می‌کند، در مورد کیفیت واکسن‌ها دروغ می‌گوید و در مورد میزان مرگ‌ومیرها اخبار کذب منتشر می‌کند. درنهایت به تمام ابزار متوسل می‌شود تا بگوید من ابرقدرت هستم و کشورهایی که مثل من نیستند و در زمین مقابل من بازی می‌کنند توان ندارند که مثل من کار را پیش ببرند. 
تحلیلگر مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها راهبردی که پیش می‌گیرند تمسک به fake news و اطلاعات مخدوش است تا بگویند دیگران ضعیف هستند و درباره دیگران تردید ایجاد کنند. تردید افکنی نیز فقط با این هدف انجام می‌شود که ۱-روحیه را از بین ببرند. ۲-اجازه جذابیت به دیگران را ندهند. ۳- از خرید واکسن این کشورها مانند ایران، کوبا و روسیه جلوگیری کنند تا کشورهای دیگر از آن‌ها خرید نکنند و سود اقتصادی به این کشورها نرسد. تمام این‌ها در مورد رقابتی است که وجود دارد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای عیار جمهوری اسلامی در بحران کرونا مشخص شد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.