از شوراهای شهر و روستا غافل نشوید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45021
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۰۸ |
گزارش « رسالت» از انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰

از شوراهای شهر و روستا غافل نشوید

نگاهی به عملکرد شوراهای شهر و شهرداری‌ها در چند سال گذشته نشان می‌دهد که یک انتخاب دقیق و مطالعه شده، چهره شهر را می‌تواند زیرورو کند. مدیریت شهری براساس انتخابات و الگوی مردم‌سالارانه ایجاد و اداره می‌شود.
از شوراهای شهر و روستا غافل نشوید

 مصطفی هدایی
نگاهی به عملکرد شوراهای شهر و شهرداری‌ها در چند سال گذشته نشان می‌دهد که یک انتخاب دقیق و مطالعه شده، چهره شهر را می‌تواند زیرورو کند. مدیریت شهری براساس انتخابات و الگوی مردم‌سالارانه ایجاد و اداره می‌شود. شورا وظیفه انتخاب شهردار شهرهای بزرگ و دهیار در روستاها را برعهده دارد. فرآیندی که دموکراسی را تا هسته‌های کوچک در شهرها و روستاها پیش برده است. از این فرصت باید نهایت استفاده را کرد تا مدیران کارآمد و آگاه بر سرکار آیند. 
ازجمله مهمترین شهرهایی که انتخابات شوراها در آن اهمیت فوق‌العاده و راهبردی دارد، پایتخت کشور یعنی تهران است، تهران بعد از انقلاب اسلامی به صورت جهشی در بخش‌های عمرانی و زیرساختی پیشرفت داشته ولی این رویه در مواقعی دچار وقفه شده است. از اواخر دهه هفتاد شوراها مسئول انتخاب شهردار شدند. پنج دوره از انتخابات شوراها گذشته و گرایش‌های مختلفی بر کلان‌شهرها حاکم شده‌اند. تجربه نشان داده که شوراهایی که به جای جنبه فرهنگی و اجتماعی به مباحث سیاسی ورود بیشتری کرده‌، شهروندان را دچار خسران کرده‌اند. 
شورای شهر اول تهران که تمام افراد آن از اصلاح‌طلبان بودند و یکی از سیاسی‌ترین شوراهای شهر را در کل کشور تشکیل داده بودند، برای چند سال شهر تهران را در بعد عمرانی و زیرساختی تعطیل کرده بودند و مردم شهر ناظر دعواهای درون گروهی آن‌ها بودند. عملکرد این شورا تا حدی فاجعه‌بار بود که وزارت کشور دولت اصلاحات مجبور به انحلال آن شد. ثبات مدیریت شهری در دوره شورای اول متزلزل بود و سه شهردار در عرض سه سال تغییر کردند. 
با وجود عملکرد فاجعه‌بار شورای شهر اول، دوره دوم تمرکز را بر ثبات مدیریتی و پایان پروژه‌های نیمه‌کاره گذاشت. از سال ۸۲ تا ۹۶ این ثبات باعث شد تا چهره شهر تهران تغییر شگرفی کند. ابرپروژه‌های بسیاری راه‌اندازی و افتتاح شد. ازجمله متروی تهران که کمک شایانی به شهروندان برای عبور و مرور در تهران کرد. اما ادامه این پروژه با شروع شورای شهر پنجم و شهرداران اصلاح‌طلب متوقف شد. در دوره حدود یک دهه‌ای هفت‌خط مترو تهران تکمیل شدند و بخشی از پروژه‌های خطوط ۸، ۹ و ۱۰ آغاز شده بود. با ورود اصلاح‌طلبان به شورای شهر، ادامه این پروژه  با وقفه روبه رشد و با وجود هماهنگی کامل با دولت مستقر، حتی یک خط و ایستگاه جدید به متروی تهران و حومه اضافه نکردند و در زمان نزدیک به دو سال، خط افتتاح‌شده ۷ را نیز تعطیل کردند تا بعد از مدتی همان ایستگاه‌هایی که در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف، افتتاح‌شده بودند، به نام خود افتتاح کنند!!
بسیاری از شهرهای حومه تهران ازجمله شهرک‌های مستقر در شرق و غرب تهران، نیازمند خط مترو هستند و در صورتی که این مناطق از نعمت مترو برخوردار شوند، علاوه بر تسهیل رفت‌وآمد میلیون‌ها نفر، آلودگی هوا و مصرف سوخت نیز به مقدار قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. 
مبلمان شهری و امکانات زیست مناسب شهری به انتخاب مردم در شوراها بستگی دارد. مدیری کارآمد و قوی می‌تواند ظرفیت‌های شهر را در راستای منافع شهروندان آزاد سازد. سرانه فضای سبز تهران در دوره مدیریت نیروهای کارآمد انقلابی و اصولگرا بر شهر، از حدود ۵ متر به ۱۸ متر در سال ۹۶ رسید. افتتاح بوستان‌هایی مانند ولایت، یاس و  بوستان‌هایی در محلات و کوچه‌ها، چهره شهر را تا حد زیادی قابل‌تحمل‌تر ساخت. باغ کتاب که بزرگ‌ترین کتابخانه منطقه را در دل خود جای داد و فضای مناسبی برای کودکان و نوجوانان فراهم آورده، نتیجه عملکرد مدیریت قوی و کارآمد شهری است. 
چهار سال اصلاح‌طلبان در شورای شهر یعنی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، شهروندان را از بسیاری از خدمات محروم ساخت. در همین دوره اصلاح‌طلبان سه شهردار را تغییر دادند و کسی را بر مسند مدیریت شهری نشاندند که توان اداره شهر تهران را نداشت. پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران که امیدواریم در چندماه باقیمانده تا انتهای دوره مدیریت، همین شهردار بر مسند کار باشد و اختلافات در شورای شهر پنجم، وی را تغییر ندهد، کار نکردن را برای دوری از حاشیه در اولویت قرار داده است. در چهار سال گذشته، هیچ پروژه بزرگی در تهران راه‌اندازی نشد، کارگاه‌های ساخت خطوط مترو تقریبا نیمه فعال بودند. بودجه نزدیک به بیست هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران بیشتر صرف هزینه‌های جاری این نهاد عمومی و حقوق و پاداش به مدیران و پرسنل و … شد. اگر در دوره مدیریت قبلی شهروندان خاطره‌ای از ساخت‌وسازها به عنوان نماد آن دوران داشتند، در حال حاضر چهار سال مدیریت اصلاح‌طلبان بر شهر تهران، حتی یک نماد که بتوان آن را حاصل عملکرد آن‌ها دانست، افتتاح و راه‌اندازی نشد.
ازاین‌رو مردم می‌بایست برای شوراهای شهر سنگ تمام بگذارند و در جایی‌که، صندوق رأی بیش‌ترین و نزدیک‌ترین تأثیر را بر محیط زندگی آن‌ها دارد، آگاهانه و با مشارکت حداکثری حضور یابند تا تیمی را به شوراهای شهر بفرستند که نتیجه و خروجی آن مدیر شهری قوی، کارآمد، جهادی و آگاه به مسائل شهری باشد.

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.