طمع گرگ‌ها در وین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44877
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۱۱ |
خیز آمریکا و اروپا برای مذاکرات موشکی با ایران

طمع گرگ‌ها در وین

درحالی‌که قرار است روز پنج‌شنبه، دور ششم و شاید تعیین‌کننده‌ترین دور مذاکرات وین باهدف«احیای برجام» برگزار شود، منابع خبری از تلاش مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا برای زمینه‌سازی فوری جهت برگزاری مذاکرات منطقه‌ای و موشکی با کشورمان خبر می‌دهند.
طمع گرگ‌ها در وین
گروه بین‌الملل
درحالی‌که قرار است روز پنج‌شنبه، دور ششم و شاید تعیین‌کننده‌ترین دور مذاکرات وین باهدف«احیای برجام» برگزار شود، منابع خبری از تلاش مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا برای زمینه‌سازی فوری جهت برگزاری مذاکرات منطقه‌ای و موشکی با کشورمان خبر می‌دهند. واشنگتن و شرکای آن مدت‌هاست به دنبال این مسئله هستند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات عمده میان طرفین  بر سر بازگشت به برجام هنوز حل‌نشده و به قول نگارندگان توافق، هنوز «پرانتزها» به‌صورت کامل از سند «احیای برجام» حذف نشده است. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هنوز برسر آن توافقی کامل صورت نگرفته، مربوط به رفع تحریم‌های ضد ایرانی است. در این میان، طرف آمریکایی تاکتیک « تفکیک تحریم‌ها» را به کار بسته و تحریم‌های ضد ایرانی را به سه دسته «تحریم‌های قابل‌رفع،تحریم‌های غیرقابل‌رفع و  تحریم‌های پیچیده »یا تحریم‌هایی که رفع آن‌ها در برهه فعلی سخت به نظر می‌رسد، تقسیم کرده است. فراتر از آن، در حوزه تحقیق و توسعه و خصوصا استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید میان طرفین اختلافی اساسی وجود دارد که هنوز حل‌نشده است. 
نگاه خاص اروپا و آمریکا به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی 
برخی رسانه‌های غربی، به‌طور مشخص از تلاش آمریکا برای زمینه‌سازی در خصوص مذاکرات منطقه‌ای و موشکی با ایران در برهه کنونی اشاره‌کرده‌اند. ایندیپندنت در این خصوص گزارش داده است که پنجمین دور گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات‌متحده در وین باهدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در توافق برجام  به پایان رسید و باوجود اظهارات مثبت دو طرف در مورد پیشرفت‌های حاصل‌شده در طول بیش از یک ماه و نیم گذشته، انتظار می‌رود این گفت‌وگوها به دور ششم یا حتی فراتر از آن نیز کشیده شود.نشریه اینترنتی پولیتیکو نیز  در گزارشی به مسائل عمده پیش روی طرفین در مذاکرات پرداخته، که علاوه بر نحوه بازگشت آمریکا به برجام و لغو دوباره تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و همزمان بازگشت تهران پیروی کامل از مفاد برجام، به تصمیم‌گیری بر سر طرح موضوع فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران در ادامه این مذاکرات نیز به‌عنوان یک چالش دیگر اشاره‌کرده است.
در این گزارش گفته می‌شود، در پایان نشست روز چهارشنبه هفته گذشته  کمیسیون مشترک برجام، هیئت‌های مذاکره‌کننده ۲۰ صفحه متن توافق احتمالی را تنظیم کرده و برای مشورت به کشورهای خود بازگشته‌اند. نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیش‌تر گفته بود مذاکرات به «مرحله حساس» رسیده و برخی دیپلمات‌ها نیز گفته‌اند برای رسیدن به توافق نهایی، «مهم‌ترین تصمیم‌ها» باید اتخاذ شود.
 دقیقا پشت میز مذاکرات چه می‌گذرد؟
نحوه به عقب برگرداندن گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق و عبور از تعهدات هسته‌ای خود برداشته، مانند استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس و درجه خلوص فراتر از میزان مقرر در برجام و همچنین تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودیت دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران و از سوی دیگر بازگشت دوباره آمریکا به برجام و لغو برخی تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، بخش بزرگی از پیش‌نویس متن توافق را تشکیل می‌دهند.اما نشریه پولیتیکو در بخش دیگری از گزارش خود، به تلاش مشترک واشنگتن و تروئیکای اروپایی
( آلمان، انگلیس و فرانسه) جهت زمینه‌سازی برای مذاکرات منطقه‌ای و موشکی با ایران خبر داده است. این نشریه می‌نویسد:
« یک موضوع دیگر نیز در این میان وجود دارد و آن این‌که آمریکا و متحدان قدرتمند اروپایی آن در تلاش هستند موضوع ادامه گفت‌وگوها برای رسیدگی به دو موضوع برنامه موشکی بالستیک و رفتار جمهوری اسلامی در منطقه را نیز در آن بگنجانند.»
به عبارت بهتر، مقامات غربی قصد دارند در سند احیای برجام، ضمانت‌هایی را جهت برگزاری مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با ایران در نظر گرفته و بگنجانند. این ضمانت‌ها، می‌تواند حالت مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشد، اما خللی در هدف اصلی بازیگران آمریکایی و اروپایی در قبال کشورمان ایجاد نمی‌کند. دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته است که هدف از مذاکرات وین قوی‌تر و طولانی‌تر کردن مدت برجام و درعین‌حال استفاده از آن به‌عنوان زمینه‌ای برای گفت‌وگو درباره سایر مسائل ( موشکی و منطقه‌ای ) است.  مسئله‌ای که تهران با آن مخالفت کرده و گفته درباره توافقی که قبلا بر سر آن مذاکره شده و همچنین درباره مسائل نظامی و دفاعی خود، مذاکره نخواهد کرد.
 تلاش غرب برای دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران 
از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده‌اند که قصد دارند محدودیت‌های هسته‌ای تعبیه‌شده در سند برجام را به‌صورت دائمی و مادام‌العمر تمدید کرده و مانع از آن شوند که بخش مهمی از محدودیت‌ها در سال ۲۰۲۵ میلادی ( طبق سند توافق هسته‌ای ) به‌طور کامل برداشته شود. بدیهی است که در چنین شرایطی تضمینی در خصوص احیای برجام ( حتی اگر در ظاهر اعلام شود) وجود ندارد. نباید فراموش کرد که  آمریکا و تروئیکای اروپایی تأکیددارند که درنهایت، بر اساس همان رویکرد «تعهد محور» به توافق هسته‌ای بازخواهند گشت و قصد ندارند برای دولت‌های فعلی یا دولت‌های آینده خود، جهت بقا یا عدم بقا در برجام تعیین تکلیف کنند! بااین‌حال نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای باید بر مبنای نگاه «تضمین محور» صورت گیرد.یکی از نقاطی که طرف آمریکایی هرگز حاضرنشده است در قبال آن تضمینی دهد، مربوط به «رفتار دولت بعدی آمریکا با برجام» است. در این خصوص کافی است دولت بایدن و کنگره آمریکا، قانون «تایید استمرار تعلیق تحریم‌های ایران در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه توسط رئیس‌جمهور مستقر» را از بین ببرند اما چنین خواسته‌ای را نپذیرفته‌اند. دولت بایدن معتقد است نه خود و نه دولت بعدی آمریکا، نباید کمترین دغدغه‌ای در خصوص خروج از برجام در «هرزمانی که تشخیص دهند» داشته باشند. به عبارت بهتر، مقامات غربی درصددند «خواسته‌های فرابرجامی»خود را از همین نقطه، یعنی نقطه‌ای که هنوز برجام احیای نشده است، خطاب به کشورمان مطرح کنند! قطعا دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نباید در مقابل این بازی خطرناک طرف غربی، تسلیم شود. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.