پتک سلطنت بر سر جزیره - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41861
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۳۰ |
خشم شهروندان انگلیسی از تشریفات مرگ همسر ملکه

پتک سلطنت بر سر جزیره

طی روزهای آینده  و پس از مرگ شاهزاده فیلیپ در انگلیس، شاهد شکل‌گیری اعتراضات گسترده‌ای در قبال عملکرد خاندان سلطنتی هستیم. دوگانه سلطنت- جمهوریت همواره در انگلیس وجود داشته و بسیاری از شهروندان، به‌درستی معتقدند که ریخت‌وپاش‌های دربار ملکه این کشور اساسا قابل‌قبول نیست. 
پتک سلطنت بر سر جزیره

گروه بین‌الملل 
طی روزهای آینده  و پس از مرگ شاهزاده فیلیپ در انگلیس، شاهد شکل‌گیری اعتراضات گسترده‌ای در قبال عملکرد خاندان سلطنتی هستیم. دوگانه سلطنت- جمهوریت همواره در انگلیس وجود داشته و بسیاری از شهروندان، به‌درستی معتقدند که ریخت‌وپاش‌های دربار ملکه این کشور اساسا قابل‌قبول نیست. 
 شکایت ۱۰۰ هزار نفر از شبکه BBC شبکهBBC به دلیل پوشش خبری گسترده مرگ شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه انگلیس بیش از ۱۰۰ هزار شکایت از سوی مردم این کشور دریافت کرد. گاردین این حجم شکایت به یک رسانه در انگلیس  را بزرگ‌ترین اعتراض به یک رسانه در تاریخ این کشور ارزیابی کرده است.به گزارش رادیو فرانسه ،BBC پس از مرگ شاهزاده فیلیپ، پخش تعدادی از برنامه‌های پرمخاطب خود را متوقف کرد.پیش‌تر خود BBC با تأیید تغییر «شکل اخبار BBC» به مناسبت مرگ شاهزاده فیلیپ نوشته بود: «وب‌سایت‌ها و بولتن‌های خبری این شبکه عمدتا این موضوع را به شکلی گسترده و عمیق پوشش می‌دهند.»معترضان معتقدند که BBC نباید به این اندازه به این موضوع می‌پرداخت.اما این شبکه در توجیه این اقدام خود اعلام کرد «BBC موظف است ثابت کند که ارزش پولی را که مردم می‌پردازند دارد و به خواسته آنان پاسخ مثبت دهد.»این شبکه سابقه طولانی این عضو خانواده سلطنتی بریتانیا را دلیلی برای «مهم دانستن واقعه مرگ فیلیپ» دانسته بود.شاهزاده فیلیپ، دوکِ ادینبورگ، همسر الیزابت دوم، ملکه بریتانیا صبح جمعه ۹ آوریل در ۹۹‌سالگی در کاخ ویندزر درگذشت.پیش‌تر رکورد شکایت از برنامه‌های تلویزیونی بریتانیا مربوط به برنامه موزیکال جری اسپرینگر بود که در سال ۲۰۰۵ به دلیل مهمانان و موضوعات جنجالی، ۶۳ هزار مورد شکایت دریافت کرد.
 حواشی بی‌پایان خاندان سلطنتی انگلیس
طی سال‌های اخیر، اتفاقات خاصی در خاندان سلطنتی انگلیس رخ داده است. شهروندان انگلیسی از ریخت‌وپاش‌ها و مناسبات درونی متزلزل خاندان سلطنتی به‌شدت ناراضی هستند و این نارضایتی را به‌عناوین‌مختلف ابراز کرده‌اند. خانواده سلطنتی انگلیس که در روز‌های اخیر مشغول برگزاری مراسم مرگ «پرنس فیلیپ»، همسر «الیزابت» در این کشور کرونازده اروپایی است، در چند سال گذشته با طیفی از درگیری‌ها و چالش‌های درونی مواجه بوده است.اقدام «هری»، نوه الیزابت و همسر آمریکایی‌اش در انصراف از مسئولیت‌های سلطنتی خود و خروج از انگلیس، پایه‌های سلطنت انگلیس را متزلزل‌تر کرد؛ چراکه این خانواده پیش‌تر در پی افشای ارتباط «اندرو»، فرزند الیزابت با «جفری اپستین»، مجرم جنسی آمریکایی تا حد زیادی با رسوایی روبه‌رو شده بود. در کنار همه این‎ها، حادثه‌های مکرر رانندگی «پرنس فیلیپ»، مصاحبه جنجالی هری و همسرش علیه خانواده سلطنتی و گمانه‌زنی‌های مداوم در مورد اختلاف‌های خانوادگی، ازجمله خبرهایی بود که وضعیت خانواده سلطنتی را در انگلیس با چالش مواجه کرد.
ریخت‌وپاش‌های کاخ باکینگهام ادامه دارد 
طی چند سال اخیر و طی دو رویداد خبرسازی خاندان سلطنتی یعنی ازدواج پرنس ویلیام و نیز جشن‌های شصتمین سالگرد تاج‌گذاری ملکه الیزابت  و تحمیل شدن هزینه‌های سرسام‌آور بر مالیات‌دهندگان بار دیگر موضوع جمهوری‌خواهی در انگلستان رونق تازه‌ای یافته است. هم‌اکنون جمهوری‌خواهی به‌تدریج تبدیل به یکی از نیروهای سیاسی رایج در انگلستان می‌گردد و روزبه‌روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود.
طی هفته‌های اخیر و حتی قبل از مرگ همسر ملکه انگلیس، شاهد افشاگری‌های سختی علیه خاندان سلطنتی بودیم. کاخ باکینگهام به افشاگری «مگان مارکل»، عروس خانواده سلطنتی و شاهزاده هری علیه قصر سلطنتی واکنش نشان داد و بیانیه‌ای منتشر کرد.به گزارش «سی‌بی‌اس»، ملکه الیزابت در این بیانیه گفت: «همه خانواده از این‌که متوجه شده‌اند سال‌های آخر تا چه اندازه برای هری و مگان دشوار بوده ناراحت شده‌اند.»مگان مارکل در مصاحبه‌اش با یک رسانه آمریکایی که چند روز پیش انجام شد به افشاگری درباره برخی از جنبه‌های زندگی در قصر سلطنتی انگلیس پرداخته و ازجمله گفته بود پس از بارداری اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا نگران بوده‌اند مبادا رنگ پوست فرزندشان تیره باشد.در بیانیه صوری  کاخ باکینگهام آمده است: «مسائل مطرح‌شده، ازجمله مسئله نژادپرستی بسیار نگران‌کننده‌اند. با آنکه ممکن است تفاوت‌هایی در برخی از خاطرات وجود داشته باشد آن‌ها بسیار جدی گرفته خواهند شد و به‌صورت خصوصی در درون خانواده مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. هری، مگان و آرشی همیشه جزء اعضای بسیار محبوب خانواده خواهند بود.»!افشاگری مارکل و بیان این‌که زندگی در قصر سلطنتی به‌اندازه‌ای برای او دشوار شده بود که به خودکشی فکر می‌کرده موجی از واکنش‌ها در انگلیس و رسانه‌های غربی  برانگیخت. او که دورگه است و مادرش سیاه‌پوست است گفته بود زندگی بسیار سختی را در قصر تجربه کرده است.مارکل در بخشی از مصاحبه خود گفته: «به نقطه‌ای رسیده بودم که دیگر نمی‌خواستم زنده باشم». او می‌گوید که از اداره منابع انسانی کاخ تقاضای کمک کرده ولی به او گفته شد که هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.شاهزاده هری نیز که مدت‌هاست تماس‌های خود با پدرش را قطع کرده است، شرایط خود را تا پیش رفتن تا «مرز فروپاشی روانی» توصیف کرده است.مصاحبه جنجالی و افشاگری‌های مگان مارکل و شاهزاده هری طوفانی از واکنش‌ها را در دو سوی اقیانوس اطلس به‌ویژه درزمینه نژادپرستی به راه انداخته است.مگان مارکل درباره نژادپرستی در کاخ باکینگهام گفته، پس از بارداری، اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا در مورد تیرگی رنگ پوست فرزند آن‌ها نگران بودند و غیبت می‌کردند.یک گروه ضدسلطنتی در بریتانیا ، بحران کنونی در کاخ باکینگهام را از سال ۱۹۳۶ که ادوارد هشتم از پادشاهی کناره‌گیری کرد بی‌سابقه توصیف کرده است. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که خود در زمان روزنامه‌نگاری به اظهارات نژادپرستانه متهم بوده است تاکنون درباره این مصاحبه افشاگرانه اظهارنظر نکرده است.اگرچه مگان مارکل به خاطر این افشاگری‌ها مورد تشویق و تمجید قرار گرفته است اما در انگلیس این زوج سلطنتی با انتقادهای فراوانی نیز مواجه شده‌اند، به‌ویژه این‌که پرنس فیلیپ همسر ملکه انگلیس به مدت دو هفته در بیمارستان بستری است.روزنامه محافظه‌کار دیلی میل با انتقاد از مارکل و هری، این مصاحبه را سمی و مهلک خوانده است.برخی کشورهای خارجی ازجمله روسیه و آمریکا نیز به این مصاحبه واکنش نشان داده‌اند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید: مصاحبه پسر ولیعهد انگلیس و همسرش اثبات کرد که رسانه‌های بریتانیایی افکار عمومی را در راستای منافع این خاندان سلطنتی دست‌کاری می‌کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.