آژیر قرمز در آشیانه صهیونیست‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 40529
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۲۳ |
آیا سرنوشت ترامپ در انتظار نتانیاهو خواهد بود؟

آژیر قرمز در آشیانه صهیونیست‌ها

 نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند! اگر او در انتخابات فروردین‌ماه امسال در سرزمین‌های اشغالی در مقابل رقبای خود بازنده شود، نه‌تنها از صحنه قدرت در تل‌آویو حذف می‌شود، بلکه بابت رسوایی‌های قضائی و امنیتی خود، راهی دادگاه و سپس زندان خواهد شد!
آژیر قرمز در آشیانه صهیونیست‌ها

گروه بین‌الملل 
 نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند! اگر او در انتخابات فروردین‌ماه امسال در سرزمین‌های اشغالی در مقابل رقبای خود بازنده شود، نه‌تنها از صحنه قدرت در تل‌آویو حذف می‌شود، بلکه بابت رسوایی‌های قضائی و امنیتی خود، راهی دادگاه و سپس زندان خواهد شد! در چنین شرایطی نتانیاهو سعی دارد با سفرهای انتخاباتی و دیدار مستقیم با مقامات سعودی و اماراتی، زمینه را برای افزایش محبوبیت خود در نزد ساکنان اراضی اشغالی فراهم سازد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد نتانیاهو شانس زیادی برای مدیریت این بازی ندارد! 
 احتمال بالای شکست نتانیاهو
با توجه به نارضایتی برخی همراهان سابق نتانیاهو از او، احتمال نخست‌وزیری مجدد او شدیدا کاهش یافته است!   درحالی‌که  کمتر از سه هفته تا زمان برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی باقی‌مانده است،  نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جبهه مخالف نتانیاهو وضعیت بهتری نسبت به جبهه همراهان وی دارد. این نظرسنجی که نشریه «معاریو» آن را منتشر کرده نشان می‌دهد که شمار کرسی‌های حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» به ۲۸ کرسی
 کاهش یافته و کرسی‌های حزب «ییش عتید» به ریاست «یائیر لاپید»، رهبر مخالفان، به ۱۹ کرسی افزایش‌یافته است.حزب گدعون ساعر، وزیر سابق که از لیکود جدا شده نیز ۱۳ کرسی را از آن خود می‌کند و حزب راست افراطی «یمینا» به ریاست نفتالی بنت نیز ۱۱ کرسی خواهد داشت.در یک تحلیلی کلی، این نظرسنجی نشان می‌دهد که جبهه نتانیاهو/ لیکود در کنار احزاب حریدیم و حزب صهیونیست دینی روی‌هم‌رفته ۴۷ کرسی به دست آورد و اگر نفتالی بنت هم به آنان بپیوندد مجموعا از میان ۱۲۰ کرسی کنست ۵۸ کرسی را در اختیار خواهند گرفت.اما جبهه مخالف، اگر فهرست اعراب به آن‌ها بپیوندد ۶۲ کرسی خواهند داشت. بااین‌همه بعید است که هیچ‌یک از دو جبهه بتواند بدون نیاز به توافق با جبهه دیگر دولت تشکیل دهد.درهرحال، فارغ از گره کور سیاسی دیگری که احتمالا در سرزمین‌های اشغالی ایجاد خواهد شد، شانس نتانیاهو نیز برای تصدی دوباره پست نخست‌وزیری شدیدا کاهش خواهد یافت. حتی برخی احزاب دست راستی ( احزاب همسو با حزب لیکود )، حاضر نیستند دوباره حضور نتانیاهو در رأس معادلات قدرت در تل‌آویو را بپذیرند. 
نتانیاهو از شکست می‌ترسد! 
وحشت نتانیاهو از شکست در آوردگاه سیاسی  نامشروع پیش رو در سرزمین‌های اشغالی، به‌مراتب بیشتر از دیگر رقبایش است! اخیرا، پس از نه ماه وقفه، دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی  آغاز به کار کرد. نتانیاهو اتهامات وارده را «مضحک» خوانده و هدف طرح آن‌ها از سوی پلیس و دادگستری را «تضعیف موقعیت خود» دانسته است.
نخستین جلسه بررسی پرونده فساد مالی بنیامین نتانیاهو روز هشتم فوریه (۲۰ بهمن) برگزار شد. نخست‌وزیر ۷۱ ساله رژیم اشغالگر قدس در اظهاراتی، اتهامات وارده به خود را نپذیرفت اما مدارک و اسناد زیادی در اثبات اتهامات وی وجود دارد! چنانچه شبکه دویچه وله گزارش داده، نتانیاهو با ماسک در جلسه دادگاه حضور یافت و پس از ۲۰ دقیقه جلسه دادگاه را ترک کرد. در کنار در ورودی دادگاه، عده‌ای علیه نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواستار بازداشت او شده بودند.نتانیاهو متهم به فساد مالی، رشوه‌خواری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی شده است. 
مروری بر اتهامات نتانیاهو 
پرونده ناظر بر فساد مالی نتانیاهو به سال ۲۰۱۹ مربوط می‌شود. بررسی این پرونده قرار بود در سال ۲۰۲۰ آغاز شود، اما به علت شیوع کرونا به‌روز هشتم فوریه سال جاری موکول شد.در این پرونده، نخست‌وزیر اسرائیل متهم به دریافت سیگار، مشروب و جواهر از دوستان ثروتمند خود به ارزش ۱۸۰ هزار یورو شده است.
افزون بر آن گفته می‌شود که نتانیاهو در ارتباط با فعالیت شرکت مخابرات بسک، میلیون‌ها یورو رشوه دریافت کرده است. پرونده فساد مالی علیه نتانیاهو شامل اظهارات بیش از ۳۰۰ شاهد و شاکی است.طبق قوانین رژیم صهیونیستی،  سیاستمداران این کشور از مصونیت سیاسی برخوردار نیستند و می‌توانند حتی در دوره زمامداری خود مورد محاکمه قرار گیرند.بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی به جریان افتادن پرونده علیه یکی از سیاستمداران این کشور الزاما استعفایا برکناری آنان را در پی ندارد.به‌رغم آن این نخستین بار است که یک نخست‌وزیر در رژیم صهیونیستی  در دوره زمامداری خود محاکمه می‌شود.
یاریف لوین، رئیس پارلمان رژیم اشغالگر قدس  از حزب لیکود (حزب نتانیاهو) خواستار به تعویق افتادن محاکمه نتانیاهو تا پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور شده بود اما این درخواست مورد موافقت قرار نگرفته است. انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی قرار است روز ۲۳ مارس برگزار شود. باید یادآور شد که این چهارمین انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی  ظرف دو سال گذشته است.
 بازی دموکرات‌ها با اعصاب نتانیاهو!
شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، بدترین خبر ممکن برای نتانیاهو محسوب می‌شود. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس اکنون به‌وضوح می‌داند که اصلی‌ترین حامی خود را در واشنگتن ازدست‌داده است! اگرچه دموکرات‌ها و شخص بایدن نیز به‌مانند ترامپ از حامیان جنایات رژیم اشغالگر قدس در منطقه محسوب می‌شوند، اما تمایلی نسبت به ابقای نتانیاهو در تل‌آویو ندارند.فراتر از آن، گروه‌های سیاسی متمایل به حزب لیکود، اکنون نسبت به شخص نتانیاهو زاویه زیادی پیدا کرده و خواستار ابقای حضور وی در رأس معادلات قدرت در تل‌آویو نیستند. آن‌ها معتقدند تاریخ مصرف نتانیاهو عملا به پایان رسیده و وی باید خود را برای خروج همیشگی از قدرت آماده کند. 
دموکرات‌های آمریکا نیز از این فضا استقبال می‌کنند زیرا نتانیاهو در نزد افکار عمومی آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به‌عنوان شخصیت و چهره‌ای منفور شناخته می‌شود. در چنین شرایطی دموکرات‌ها تمایل دارند با سیاستمداری غیر از نتانیاهو در تل‌آویو وارد معامله شوند. از سوی دیگر، بسیاری از دموکرات‌ها که در جریان کمک‌های پشت پرده لابی آیپک و نتانیاهو به جمهوری‌خواهان و شخص ترامپ ( در طول سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) بوده‌اند ، اکنون استمرار حضور نخست‌وزیر فعلی رژیم اشغالگر قدس در تل‌آویو را برنمی‌تابند. بی‌اعتنایی بایدن به نتانیاهو پس از حضور در کاخ سفید، ریشه در همین مسئله دارد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.