محرومیت‌زدایی و عدالت؛ نقطه ثقل لایحه بودجه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 40224
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۵۸ |
رویکرد بودجه ۱۴۰۰ در مجلس تبیین شد

محرومیت‌زدایی و عدالت؛ نقطه ثقل لایحه بودجه

چکش‌کاری سند دخل‌وخرج ۱۴۰۰ کل کشور بالاخره پس از ۲۴ جلسه فشرده و پرجنب‌وجوش در ساعات پایانی شامگاه شنبه ۱۶ اسفند ۹۹ به اتمام رسید و لایحه پرماجرای بودجه راهی شورای نگهبان شد تا پس از تأیید به‌عنوان قانون لازم‌الاجرا به دولت ابلاغ و از ابتدای سال جدید اجرا شود.
محرومیت‌زدایی و عدالت؛ نقطه ثقل لایحه بودجه
وحید عظیم‌نیا
چکش‌کاری سند دخل‌وخرج ۱۴۰۰ کل کشور بالاخره پس از ۲۴ جلسه فشرده و پرجنب‌وجوش در ساعات پایانی شامگاه شنبه ۱۶ اسفند ۹۹ به اتمام رسید و لایحه پرماجرای بودجه راهی شورای نگهبان شد تا پس از تأیید به‌عنوان قانون لازم‌الاجرا به دولت ابلاغ و از ابتدای سال جدید اجرا شود.
 وجه تمایز بودجه ۱۴۰۰
آنچه بررسی این بودجه را نسبت به بودجه سنواتی دیگر متمایز می‌کند، اراده نمایندگان مجلس یازدهم برای بستن بودجه‌ای عادلانه بود تا همه اقشار مختلف مردم از آن منتفع شوند. البته این‌که آخرین لایحه بودجه ارسالی دولت روحانی و اولین بودجه در دستور کار مجلس یازدهم بود، نیز مزید بر علت شده بود تا حساسیت آن بیشتر شود و این حساسیت بیشتر از سوی وکلای ملت بود تا خستگی و بی‌میلی احتمالی دولت برای اداره کشور در ماه‌های پایانی را خنثی کند و ظرفیت اجرای آن نیز در دولت وجود داشته باشد چه آنکه بهترین بودجه هم اگر از سوی ناکارآمدترین دولت اجرایی شود بازی حاصل‌جمع صفر خواهد بود.
بررسی سه شیفته
وکلای ملت خود را ملزم کرده بودند هرروز در سه شیفت علنی یعنی نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۲، نوبت عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و نوبت سوم نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۱ به بررسی بودجه ادامه دهند که این ترتیب در روز پایانی تا ۱۵: ۲۲ طول کشید و مجلس بار دیگر نشان داد اگر دغدغه کار باشد، ساعت کار بی‌معنی خواهد بود.
 رهیافت بودجه بهارستان
البته این سیاهه به منزل تأیید هرآنچه در مجلس گذشت نیست چه آنکه برخی از نمایندگان ازجمله سید رضا تقوی به برخی اقدامات صورت گرفته در صحن انتقاد داشتند و برخی کارشناسان نیز دو سقفی کردن وام ازدواج را برخلاف سیاست‌های کلی جمعیت و نوعی بی‌عدالتی می‌دانند، اما برآیند تصمیمات مجلس براساس عدالت، شفافیت و محرومیت‌زدایی بود؛ رهیافتی که در اظهارات رئیس مجلس شورای در بخش پایانی بررسی بودجه ۱۴۰۰ نیز مستتر بود.
  قدردانی رئیس مجلس
محمدباقر قالیباف طبق سُنت حسنه ادوار مجالس، در بخش پایانی بررسی بودجه کل کشور، از تمام نمایندگان و خانواده‌هایشان تشکر کرد چراکه آن‌ها از صبح تا نیمه‌های شب مشغول به کار بودند. همچنین از نواب رئیس، دبیران و ناظران هیئت‌رئیسه، کمیسیون‌های تخصصی، رئیس و هیئت‌رئیسه، سخنگو و اعضای کمیسیون تلفیق، دبیران، فقها و حقوقدانان و کارشناسان شورای نگهبان، اعضای هیئت‌دولت، مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه و معاونان و مشاورانش، معاونت قوانین و  اداره کل کمیسیون‌های صحن قدردانی کرد.
مشاوران، تدوین قوانین، اسناد و تنقیح قوانین، دبیری صحن، تدوین مذاکرات، بخش تکثیر و تعمیرات، مسئولان و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفتر هیئت‌رئیسه و اتاق فرمان اعم از صوت و تصویر در مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، معاونت اجرایی و ادارات کل، معاونت نظارت و ادارات کل، اداره کل دفاتر نمایندگان، بخش‌های کل اداره کل مهندسی و پشتیبانی، ترابری و امور فنی، تدارکات، تغذیه، خدمات به‌ویژه کارکنان خدمات صحن، کارکنان روابط عمومی و امور خبری خبرگزاری خانه ملت و کارکنان قسمت‌های مختلف مجلس نیز از دید رئیس مجلس شورای اسلامی پنهان نماند و از آن‌ها نیز قدردانی کرد.
قالیباف همچنین از مرکز حراست، یگان حفاظت، نیروی انتظامی مستقر در مجلس، خبرنگاران، فیلمبرداران، گزارشگران و عوامل تولید و پخش به‌خصوص رادیو فرهنگ و تمامی بخش‌های خبری صداوسیما و کلیه دست‌اندرکاران و خبرنگاران امور مجلس، جراید و نشریات مختلف، خبرگزاری‌های رسمی و سایت‌های خبری که در مدت بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در کمیسیون‌های تخصصی، تلفیق، ستاد بودجه در جلسات فشرده‌ای که در صحن برگزار شد، فعالیت کردند تقدیر و تشکر کرد.
 بودجه در انتظار کنترل
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در همین جلسه تأکید کرد: بودجه با رویکرد توجه به حوزه‌های محرومیت‌زدایی، سلامت، اشتغال و تولید، انضباط، شفافیت و عدالت تا جایی که برای مجلس مقدور بود، به تصویب رسید. همچنین در بحث کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دامی، بهداشت و سلامت با ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوباتی ایجاد شد که ان‌شاء‌الله با کنترل و نظارت بیشتر کار‌ها در این حوزه پیش برود.
حاشیه‌های معمولی مجلس
قاعدتا در ۲۴ جلسه بررسی سه شیفته بودجه ۱۴۰۰ که با حساسیت‌های زیادی نیز همراه بود، اصطکاک و اختلاف‌نظر پیش می‌آید که غالب آن به نحوه رفتار یکی از دبیران هیئت‌رئیسه بود که اصرار داشت بررسی بودجه باید هرچه سریع‌تر  تمام شود تا کشور از ابتدای سال ۱۴۰۰ بدون بودجه باقی نماند. البته پربیراه هم نمی‌گفت چراکه اکثر پیشنهادات با آرای حداقلی تصویب نمی‌شود. نهایتا این رویه در آخرین جلسه بررسی بودجه موجب اصطکاک بین دو نماینده شد، اما نهایتا با دلجویی از هم به  ماجرا فیصله بخشیدند. یکی از نمایندگان نیز که معمولا اشعار فی‌البداهه کوچه‌بازاری می‌گوید در این خصوص نیز سرود: خوب است که دور از غم و ماتم باشیم/در عهدی که بستیم کنار هم باشیم. معنای عمیق مجلس ما این است/یعنی کنار هم و باهم باشیم.
 بستن سقف بودجه
نهایتا وکلای ملت ماده‌واحده بودجه سال ۱۴۰۰ را در صحن علنی با ۱۷۰ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند. به‌موجب مصوبه مجلس، بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از حیث منابع بالغ‌بر ۲۵ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۵۰۱ میلیارد و ۸۱ میلیون ریال بسته شد.منابع بودجه عمومی دولت ازلحاظ درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ‌بر ۱۰ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۳۹ میلیارد و ۲۷۲ ريال شد که منابع عمومی بالغ‌بر ۹ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۹۹ میلیارد و ۳۶۰ ریال و درآمد‌های اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ‌بر ۹۵۰ هزار و ۷۳۹ میلیارد  و۹۱۲ میلیون ریال شد.بر اساس این مصوبه، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت ازلحاظ درآمد‌ها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ‌بر ۱۵ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۶۵۰ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ‌بر ۱۵ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۶۰۵ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال تصویب شد.
نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.