قانون اقدام راهبردی با هم صدایی تمامی مسئولان در حال اجراست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 40145
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۴۳ |
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

قانون اقدام راهبردی با هم صدایی تمامی مسئولان در حال اجراست

ابوالفضل عمویی ،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره عقب‌نشینی اروپایی‌ها از پیگیری قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آخرین تحولات مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: هم‌صدایی و ایستادگی مسئولان در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، یکی از عوامل مؤثر در راستای جلوگیری از اقدام زیاده خواهانه کشورهای اروپایی برای صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران بود.
قانون اقدام راهبردی با هم صدایی تمامی مسئولان در حال اجراست
گروه سیاسی
ابوالفضل عمویی ،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره عقب‌نشینی اروپایی‌ها از پیگیری قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آخرین تحولات مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: هم‌صدایی و ایستادگی مسئولان در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، یکی از عوامل مؤثر در راستای جلوگیری از اقدام زیاده خواهانه کشورهای اروپایی برای صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران بود. تلاش دولت‌های غربی برای صدور قطعنامه می‌توانست منجر به تخریب تفاهم فنی گردد که بین ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است. ایران این تفاهم را براساس حسن نیت انجام داده درحالی‌که نیاز و الزامی برای اجرای آن نداشته است، بااین‌حال وقوع هرگونه اقدام ضد ایرانی از سوی اروپایی‌ها در شورای حکام می‌توانست منجر به تخریب روند تفاهمات شود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، درواقع روند اعمال فشار بر ایران را تغییر داده و طرف غربی را ملزم کرده تا چندین بار نسبت به حرکت‌ها و برنامه‌های خودشان در قبال ایران بازنگری داشته باشند. بر همین اساس، آن‌ها به‌خوبی آگاه هستند که امروز ایران به توانمندی غنی‌سازی ۲۰ درصد رسیده است و تعهدی برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ندارد. علاوه بر آن، آغاز نسل جدید سانتریفیوژها را هم شاهد هستیم. بنابراین قانون اقدام راهبردی که هم‌اکنون با هم‌صدایی و وحدت تمامی مسئولان در حال اجراست، یکی از عناصر قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مقامات آمریکایی در سطوح مختلف اعتراف کرده‌اند سیاست فشار حداکثری‌شان علیه ایران شکست خورده است، گرچه این اعتراف آنان اقدام درستی است اما کافی نیست. آن‌ها باید اقدام مؤثری در راستای لغو تحریم‌ها انجام بدهند. برای ایران موضوع بازگشتن به برجام یا خروج از آن مطرح نیست، بلکه موضوع این است ما به این دلیل به برجام وارد شدیم و تعهدات را پذیرفته و اجرایی کردیم که درنتیجه آن تحریم‌ها علیه کشور لغو شود، بنابراین  در حال حاضر نیز قانون اقدام راهبردی را لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌ها اجرایی می‌کنیم.  عمویی همچنین تصریح کرد: پیشنهادات کوچک برای ما چندان جذاب نیست و در حال حاضر نیز اقتصاد کشور مسیر خودش را یافته است. اما مسئله اصلی، لغو مؤثر تحریم‌هاست به‌نحوی‌که بتوان ارزیابی کرد لغو تحریم‌ها تنها بر روی کاغذ صورت نگرفته و واقعا امکان فروش نفت و دسترسی به منابع حاصل از فروش آن برای خرید تمامی کالاهای کشور در حد مطلوب فراهم است. تازه پس‌ازآن به بررسی دیگر اقدامات بعدی کشور خواهیم پرداخت. این موضوع در قالب ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز تأکید شده، درصورتی‌که طرف مقابل اقدامی را در جهت لغو تحریم‌ها انجام بدهد دولت گزارش مربوط به آن‌ را  به مجلس ارسال می‌کند و پس‌ازآن مجلس تصمیم‌گیری خواهد کرد که ایران چه تعهداتی را عملیاتی کند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.