عدالت مالیاتی بهارستان به هنرمندان رسید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39872
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۱۳ |
مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس :

عدالت مالیاتی بهارستان به هنرمندان رسید

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه،‌ مورخ ۵ اسفندماه ۹۹ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ با رأی موافق به بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده مقرر کردند؛ معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک‌درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند(ل) ماده(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا تا سقف ۲ میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده(۱۰۵) یا ماده(۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود
عدالت مالیاتی بهارستان به هنرمندان رسید

گروه فرهنگی 
نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه،‌ مورخ ۵ اسفندماه ۹۹ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ با رأی موافق به بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده مقرر کردند؛ معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک‌درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند(ل) ماده(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا تا سقف ۲ میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده(۱۰۵) یا ماده(۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود. در جریان بررسی این پیشنهاد، زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: «کمیسیون تلفیق برای اولین بار مالیات سلبریتی‌ها را در بودجه پیش‌بینی کرد. آن‌ها براساس قانون هر درآمدی داشتند از پرداخت مالیات معاف بودند، اما ما در لایحه بودجه برای معافیت مالیاتی آن‌ها سقف تعیین کردیم.»
پیش‌ازاین کمیسیون تلفیق سقف معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک‌درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری را پنج میلیارد ریال در سال تعیین کرده بود که به پیشنهاد یکی از نمایندگان و تصویب مجلس، سقف معافیت مالیاتی هنرمندان به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. در بررسی بیشتر این موضوع «رسالت» با‌ مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخت.
مالیات از هنرمندان برای رفع تبعیض و ناعدالتی
مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درتشریح طرح اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات از هنرمندان به خبرنگار فرهنگی «رسالت» عنوان کرد: «طرح اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات از هنرمندان، رویکرد کمیسیونی نداشت و نتیجه پیشنهاد و تصمیم همگانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بود. بنابراین در معنای کلیت، این پیشنهاد طرح و بررسی شد.»
وی افزود: «مجلس یازدهم از نخستین روزهای فعالیت خود همواره درصدد رفع تبعیض و فساد‌ها بود و هرآن‌جا که احساسی از بوی ناعدالتی می‌آمد، تلاش می‌شد تا رفع و عدالت جایگزین آن شود. نگاه ضدتبعیض مجلس یازدهم، نمایندگان خانه ملت را به ایجاد عدالت در مسیر اخذ مالیات از هنرمندان کشاند. بدیهی است هنگامی‌که سایر هنرمندان و اقشار جامعه با درآمدهای چه‌بسا کمتر، معاف از مالیات نیستند، هنرمندان جامعه‌ سینما و تئاتر نیز می‌بایست مشمول پرداخت آن شوند.»
نصیرایی تصریح کرد: «حذف معافیت مالیاتی برخی هنرمندان به معنای مبارزه با تبعیض و نا عدالتی بود. در حال حاضر، افرادی را در سطح جامعه می‌بینیم که با حقوق ۵ میلیونی امرار و گذران معاش می‌کنند و از پرداخت مالیات نیز معاف نیستند‌. بنابراین رویکرد اصلی نمایندگان رفع تبعیض و عدم تفاوت میان افراد جامعه بود.»
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: «در ابتدای طرح مقرر شد تا هنرمندانی که طی یک سال درآمد ۵۰۰ میلیون تومانی دارند، مشمول پرداخت مالیات شوند‌ اما در ادامه برخی نمایندگان خواستار کاهش مبلغ درآمد شدند و سقف طرح به ۲۰۰ میلیون تومان در سال رسید. بر این اساس هنرمندانی که مجموع درآمد سالیانه‌شان ۲۰۰ میلیون می‌شود، معافیت مالیاتی‌شان حذف و مشمول پرداخت مالیات می‌شوند‌.»
او یادآور شد:«اگر ۲۰۰ میلیون تومان را به تعداد ماه‌های سال تقسیم کنیم، خواهیم دید رقمی قریب به ۱۷ میلیون تومان به دست می‌آید. در شرایطی که یک فرد عادی با حقوق ۵ میلیون تومانی مالیات پرداخت می‌کند، ضرورت ندارد که یک هنرمند با درآمد
 ۱۷ میلیون تومان در ماه، معاف از مالیات باشد. اگرچه عده‌ای هنوز با کلیات طرح و میزان سقف آن مشکل‌دارند اما به‌طور حتم کمتر از این میزان به رفع تبعیض و ناعدالتی کمک نخواهد کرد.»
نصیرایی در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: «لازم به ذکر است تا بگوییم طرح اخذ مالیات از هنرمندان، طرح یک کمیسیون نیست و در اثر توافق آرای کلیه نمایندگان پدید آمده است.»
   تحقق عدالت اجتماعی و صدای برخی معترضین…
برخی از تهیه‌کنندگان معتقدند رقم معافیت مالیاتی باید بیشتر شود و به ۵۰۰ میلیون تومان در سال برسد و عده‌ای دیگر اما معترض هستند در حالی‌که کارمندان و کارگران با درآمد بالای ۴۸ میلیون تومان باید مالیات بدهند، چرا نرخ مالیات بر درآمد هنرمندان بالای ۲۰۰ میلیون تومان تعیین‌شده است؟ اگرچه تداوم کاری کارمندان و احتمال بیکاری برخی از هنرمندان طی یک یا چند سال، می‌تواند توجیهی برای تعیین رقم سقف معافیت مالیاتی باشد، اما به باور بسیاری، گرفتن مالیات از هنرمندانی با درآمدهای چندصدمیلیونی در سال می‌تواند یک گام روبه‌جلو در تحقق عدالت اجتماعی باشد. به گفته حامد عنقا، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده، دریافت مالیات از هنرمندی که در تئاتر کار می‌کند و درآمدش به 
۵ میلیون تومان نمی‌رسد، شاید عدالت اجتماعی نباشد اما معاف کردن آن یکی،دو درصد‌هايی که درآمدشان در طول سال به چند میلیارد تومان هم می‌رسد، عین بی‌عدالتی است. محسن علی اکبری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون دراین‌باره می‌گوید: «گرفتن مالیات در همه کشورهای دنیا مرسوم است و از هنرمندان هم مالیات می‌گیرند و درصد مالیات بر اساس میزان درآمد سالانه مشخص می‌شود. در مصوبه جدید مجلس هم میزان معافیت مالیاتی را درآمد سالانه زیر ۲۰۰ میلیون تومان تعیین کرده‌اند که مازاد بر این رقم شامل مالیات می‌شود.ممکن است یک کارگردان در سال 
۵۰۰ میلیون تومان دستمزد بگیرد که بر اساس 
۳۰۰ میلیون مازاد باید مالیات پرداخت کند، ولی کسی که سالانه ۵ میلیارد تومان یا ۱۰میلیارد تومان درآمد دارد، چرا نباید مالیات بدهد؟» به نظر می‌رسد مناقشه بر سر مالیات هنرمندان همچنان ادامه دارد و برخی از حامیان تدبیر، عدالت و امید اما به نقطه‌ آغاز ماجرا، از داستان زندگی خود اعتقادی ندارند. برخی با طرح پرسش‌هایی که آیا با این مصوبه، اتفاقی در راستای رفع دغدغه‌های مردم رخ می‌دهد یا خیر؟ جامعیت و دایره‌شمول این قانون تا چه میزان است نیز سعی در واکاوی بیشتر این طرح دارند. اگرچه برخی دیگر نیز همانند سعید الهی، کارشناس سینما و رسانه که دراین‌باره معتقد است حذف برخی معافیت‌های مالیاتی در راستای توسعه عدالت‌محوری و رعایت انصاف در قبال همه اقشار ازجمله مطالبات عمومی آحاد جامعه است؛ بنابراین گام بسیار مهم نمایندگان مجلس در این زمینه قابل‌تحسین است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.