ملت، منتقد دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39361
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۰۶ |
اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در کردستان بررسی شد

ملت، منتقد دولت

مردم ایران هنوز آن سخنان یادشان هست که ادعا می‌شد «ملاک، جیب مردم است نه آمار‌های رسمی.» هرچند گوینده این گزاره این روز‌ها نظر دیگری دارد، اما مردم همچنان معتقدند جیبشان شاخصی خوبی برای سنجش رفاه وعده داده‌شده دولت است؛ وعده‌ای که نه‌تنها محقق نشده بلکه سفره مردم روزبه‌روز کوچک‌تر نیز شده است.
ملت، منتقد دولت

وحید عظیم‌نیا
مردم ایران هنوز آن سخنان یادشان هست که ادعا می‌شد «ملاک، جیب مردم است نه آمار‌های رسمی.» هرچند گوینده این گزاره این روز‌ها نظر دیگری دارد، اما مردم همچنان معتقدند جیبشان شاخصی خوبی برای سنجش رفاه وعده داده‌شده دولت است؛ وعده‌ای که نه‌تنها محقق نشده بلکه سفره مردم روزبه‌روز کوچک‌تر نیز شده است.
برای راستی آزمایی این مهم نیز نیازی به معادلات چندمجهولی یا نظرسنجی از پشت ماشین‌های شاسی‌بلند شیشه‌دودی نیست بلکه کافی است، کمی از کاخ‌های شمال پایتخت به پایین‌شهر و به مناطق دورافتاده کشور بروند تا لب‌های تناسه بسته از بی‌عدالتی مردم را ببینند. 
مردم این روز‌ها شاکی هستند؛ البته بیشتر از آنکه از گرانی باشد از تبعیض هست؛ تبعیضی که همچون موریانه اعتماد مردم به مسئولان را از بین می‌برد. همان مسئولانی که رأی اعتماد گرفتند تا کارگزار مردم باشند، اما در گردنه تعارض منافع به سمت منفعت شخصی پیچیدند اگر غیرازاین است چرا برادر به جرم قاچاق حرفه‌ای ارز معادل حدود
 ۳ هزار میلیارد تومان محکوم می‌شود، اما از آقای برادر صدایی بلند نمی‌شود تا حداقل عذرخواهی کند؛ و شوربختانه شاهد حمله به عدالت‌خانه نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها نیزهستیم!
  لزوم تقویت حساسیت مردم نسبت به نابسامانی‌ها و فساد‌ها
رهبر معظم انقلاب اسلامی همین هفته قبل در دیدار با مردم غیور، شجاع و متدین تبریز به مناسبت سالروز و قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ فرمودند «مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانی‌ها حساس‌ترند. امروز مردم نسبت به فساد حساس‌اند، نسبت به فاصله‌ طبقاتی حساس‌تر از اول انقلاب‌اند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشان‌دهنده‌ آن است که مردم با آرمان‌های انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمان‌هایند، لذا اعتراض می‌کنند؛ به فساد اعتراض می‌کنند و هرجایی که مبارزه‌ با فساد باشد، مردم در آنجا علاقه نشان می‌دهند و طرف‌داری نشان می‌دهند و دلگرمی نشان می‌دهند؛ آنجایی که حرکت به سمت کمک به مردم ضعیف باشد، ایجاد عدالت و استقرار عدالت باشد، مردم طرفداری و حمایت نشان می‌دهند؛ این خیلی مهم است و نشان‌دهنده‌ گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد.»
همین مردم که از استقرار عدالت حمایت می‌کنند از ناکارآمدی مسئولان شاکی هستند؛ مصداق عینی این اعتراض در جریان سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به کردستان خودنمایی کرد؛ آنجایی که براساس مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم از ساعت‌های صبح زود، مردم در اعتراض به مشکلات و بی‌توجهی دولتمردان به خواسته‌هایشان، مقابل استانداری کردستان تجمع کرده و خواستار حل مشکل شان توسط معاون اول رئیس‌جمهور بودند.
درحالی‌که مردم کردستان هم‌زبان با مردم سایر نقاط ایران اسلامی منتقد دولت بودند، معاون اول روحانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان، گفت «در شرایطی که زندگی مردم در فشار قرار دارد، وظیفه انسانی، اداری و اخلاقی مسئولین کشور است که همه توان خود را درراه خدمت به مردم و رفع مشکلات آن‌ها به‌کار گیرند.»
این سخنان پس از حدود هشت سال در دست داشتن قدرت بلامنازع اجرایی قابل‌تأمل است چراکه مردم با امید رفع مشکلاتشان به این دولت رأی دادند، اما امروز گزاره‌هایی می‌شنوند که در بهترین حالت گفتاردرمانی است والا کیست نداند که مخاطب این «باید»‌ها کسی نیست به‌جز دولت.
معاون اول رئیس‌جمهور در همین جلسه با بیان اینکه البته در این مدت فشار‌ها و سختی‌های فراوانی بر مردم وارد شد، افزود: «با وجود همه فشار‌ها کشور توانست حرکت رو به رشد خود را ادامه دهد. برخی کالا‌ها گران شد، اما کمبود و قحطی در کشور ایجاد نشد و جمهوری اسلامی ایران امروز سرفراز است، اما از ترامپ و تیم او خبری نیست». جهانگیری در حالی مردم را از کمبود و قحطی می‌ترساند و نبود قحطی را دستاورد دولت جا می‌زند که قرار بود چنان رونقی ایجاد کنند که مردم حتی به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی ۱۰ سال قبل نیاز نداشته باشند، اما کاری کرده‌اند که با آن رقم صرفا می‌توان دو کیلو خیار یا یک کیلو موز خرید. اینجاست که کاهش قدرت خرید مردم به یک‌سوم و یا کاهش ارزش پولی ملی به یک‌دهم معنی پیدا می‌کند.
جهانگیری همچنین در جلسه یادشده مدعی شد «در این سال‌ها هیچ ایرانی احساس نکرد که با کمبود دارو مواجه است، بیش از یک سال است که با کمک سازمان جهانی بهداشت و با کمک یو ان دی پی ۷۰ میلیون دلار برای واردات تجهیزات پزشکی تخصیص داده‌ایم، اما مانع شده‌اند و هنوز هم اجازه واردات آن را به ما نداده‌اند. آن‌وقت اسم خود را گذاشته‌اند طرفدار انسان و حقوق بشر.»
این در حالی است مردم به‌شدت از بی‌عدالتی در سیاست‌های درمان همگانی در رنج هستند به‌طوری‌که مردم در شهر‌های بزرگ به‌راحتی به درمان آسان دسترسی دارند، اما در شهر‌های کوچک و روستا‌ها خبری از این مهم نیست از طرفی شاید کمبود دارو احساس نشد، اما قیمت گزاف آن حتما از سوی مردم احساس شده است. از طرفی روزگاری منتقدان دولت را از اعتماد به رژیم آمریکا بر حذر می‌داشتند و می‌گفتند به مصلحت نیست دولت همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام بگذارد، اما گوش شنوا وجود نداشت و با اعتماد محض بیش از هفت سال از بهترین فرصت این مردم سوخت و حال معاول روحانی از طرفداران حقوق بشر می‌گوید.
این مقام ارشد دولت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت «جمهوری اسلامی ایران در دوره راهبرد مقاومت همواره از موضع منطق رفتار کرد، مردم ایران نیز وقتی دیدند که مسئولین کشور از موضع منطق با دنیا صحبت می‌کنند و به دنبال لجبازی نیستند، همه سختی‌ها و مشکلات را تحمل کردند» این گزاره درست است که مردم از مواضع منطقی مسئولان حمایت می‌کنند، اما همین مردم انتظار دارند مسئولان با آن‌ها صادقانه برخورد کنند و آنچه در جلسات عمومی می‌گویند در جلسات خصوصی نیز به آن پاییند باشند؛ و این همان مسیری است که مولایمان علی (ع) 
در اولین سخنرانی بعد از بیعت مردم مدینه در سال ۳۵ هجری در جریان اعلام سیاست‌های حکومتی فرمودند «آنچه می‌گویم به عهده می‌گیرم و خود به آن پایبندم» و این مصداق نفی انحراف افکار عمومی یا دپراتیزه (Depratise) است.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.