مشاور آشنا به توییت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39273
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۴۴ |
پرونده محاکمه بی‌تدبیری‌های پاستورنشینان به جریان می‌افتد

مشاور آشنا به توییت

اگر بخواهیم دولت آقای روحانی را نقد کنیم باید بیشتر به دو گزاره «عملکرد» و «رفتار» توجه کنیم. در بحث عملکرد، دولتمردان آنقدر ضعیف بوده‌اند که امروز وضعیت اقتصادی و معیشتی، خیل عظیمی از جامعه را با مشکل روبه رو کرده و به‌واسطه عملکرد مسئولان، شاهد کوچک شدن سفره مردم هستیم.
مشاور آشنا به توییت

سعید نوروزی
اگر بخواهیم دولت آقای روحانی را نقد کنیم باید بیشتر به دو گزاره «عملکرد» و «رفتار» توجه کنیم. در بحث عملکرد، دولتمردان آنقدر ضعیف بوده‌اند که امروز وضعیت اقتصادی و معیشتی، خیل عظیمی از جامعه را با مشکل روبه رو کرده و به‌واسطه عملکرد مسئولان، شاهد کوچک شدن سفره مردم هستیم. این روزها موضوع اقتصاد و معیشت بیش از پیش برای مردم دغدغه شده و هر روز شاهد گرانی کالاهای اساسی، نابسامانی‌های بازار سکه و دلار هستیم و در کنار این‌ها مردم شاهد بر باد رفتن سرمایه‌های خود در بورس هم هستند. موضوع تلخ‌تر آنجایی است که «عملکرد» دولتی‌ها نشان می‌دهد راهکاری جزء چشم داشتن به مذاکره و مسائل خارج از کشور برای برون رفت از این مشکلات ندارند.
در خصوص «رفتار» دولتمردان نیز، بیشتر شاهد حواشی بوده‌ایم تا رفتاری در حد جایگاه مسئولین. رئیس جمهور روحانی بارها منتقدان را به تندی مورد خطاب قرار داده و تقریبا در بیشتر موارد با کنایه به انتقادات جواب داده است. دیگر دولتمردان نیز از جهانگیری گرفته تا رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت و وزرا هیچ کدام پاسخگوی عملکرد خود نیستند و حتی شاهد آن بودیم که اگر انتقادی به آن‌ها وارد شود با رفتار تند و دور از اخلاق مواجه می‌شویم. نمونه‌های آن را می‌توانیم در «کردار و مشی» قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت سابق، عباس آخوندی و حتی آذری جهرمی مشاهده کنیم.
اما در این بین یکی از مسئولان دولتی که در فضای مجازی خصوصا شبکه اجتماعی توییتر حضور چشمگیری دارد، «حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور است. نامی که شاید قبل از انتخابات ۹۲
 کمتر کسی آن را شنیده بود، اما بعد از رئیس جمهور شدن حسن روحانی نام وی بیشتر شنیده و بر سر زبان‌ها افتاد تا جایی که وی در حال حاضر یکی از اعضای اصلی تیم روحانی است. آشنا در جریان انتخابات ریاست جمهوری، عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی روحانی و تحلیلگر مناظرات بود. درباره وی برخی گفته‌ و مدعی شدند که او طراح رنگ انتخاباتی و نماد «کلید» بوده است که البته نمی‌توان بر آن صحه گذاشت و این موضوع را تایید کرد. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری آنقدر در توییتر فعال است و به انتقادات از دولت واکنش نشان می‌دهد که از او به عنوان سخنگوی دولت در توییتر یاد می‌شود. او به صورت حساب شده با مخالفان تقابل کرده و توئیت‌های جنجالی او که گاهی نیز از دایره انصاف خارج می‌شود کار را به جایی رسانده که حتی تاجگردون نماینده مجلس دهم از او به عنوان «مشایی روحانی» یاد کرده است.
اما آیا محتوای توییت‌های آشنا پاسخ به مشکلات مردم و انتقادات معیشتی است. با نگاهی به چند توییت ایشان رویکرد وی را مرور می‌کنیم.
 فردای انتخابات ۹۶ بود که بحث حضور چهره‌های اصلاحات در دولت آغاز شد و همگان می‌گفتند به‌خاطر حمایت‌ها، باید اصلاح‌طلبان در دولت سکاندار شوند! مشاور ارشد رئیس جمهور در همان روزهای ابتدایی دولت دوازدهم با انتشار توییتی به این سهم خواهی اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد و نوشت: «کاسبان اصلاح طلبی که باج خواهی رسانه ای و سیاسی از رئیس جمهور را آغاز کرده اند، بدانند روحانی خاتمی نیست؛ نه تعارف می کند و نه ماخوذ به حیا می شود.» این سخن را می‌توان آغاز اختلافات درونی بین دولت و اصلاح‌طلبان دانست. این حمله تند آشنا به جبهه اصلاحات، در همان روزها با واکنش‌های بسیاری روبه رو شد که باعث شد وی چند روز بعد کمی از مواضع خود کوتاه بیاید.
 سال ۹۷ یکی از اولین نفراتی که نسبت به لایحه بودجه ۹۸ واکنش نشان داد، سید عزت‌الله ضرغامی بود. او در توییتر خود نوشت: «پس از بررسی مقدماتی، دریافتم ‎بودجه ۹۸ با بودجه سال‌های گذشته تفاوت چندانی ندارد. اگر آقای روحانی مردم را به ‎مقاومت می‌خواند باید روح این فراخوان در بودجه دولت هم منعکس شود. گویا آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی شان
 هنوز شرایط ‎جنگ اقتصادی را باور ندارند!» در ادامه آشنا در پاسخ اظهار داشت: «شما آن‌را در شورای انقلاب فرهنگی دیدی یا در شورای فضای مجازی یا جای دیگر؟ آیا نسخه‌ای که به شما تقدیم شد امضای رئیس جمهور را داشت؟». اما ماجرا به اینجا ختم نشد و ضرغامی نوشت: «کارنامه دولت در پروژه ملی پیام‌رسان داخلی، بسیار منفی است. اگر این دولت، در زمان جنگ تحمیلی سر کار بود، هرگز صنایع خودکفایی در مقابل دشمن شکل نمی‌گرفت» که آشنا در پاسخ گفت: «آقای ضرغامی! زمان جنگ کدام دولت در راس کار بود؟» در آخر ضرغامی در پاسخ، عبارتی که روحانی در جمع همشهریانش به زبان سرخه‌ای به کار برده بود را یادآوری کرد: «زنونابین».
 در دوره‌ای دیگر مشاور رئیس جمهوری با سعید جلیلی نیز مشابه همین رویه را تکرار و در پاسخ به جلیلی که گفته بود: «دوره‌ای وعده هلو دادند و دوره‌ای هم از لولو ترساندند هم آن وعده و هم این ترساندن، توهمی نبود و نیست.» با کنایه نوشته بود: «نه لولو و نه هلو، همان طور که فرمودید هیچ کدام این‌ها مشکل ما نیست. مشکل همان است که فرمودید: توهم!».
 در تابستان ۹۸ که سریال گاندو از رسانه ملی پخش می‌شد برخی سکانس‌ها و روایت‌های این فیلم باعث عصبانیت آشنا شد که وی با انتشار توییتی گفته بود: «۱. دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد ۲. صدا و سیما هم پول ندارد سریال بسازد ۳. ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند. ۴. با گاندو، گنده نمی شوید.» این واکنش تند به سریال اطلاعاتی – امنیتی «گاندو» که در خصوص جاسوسی به نام جیسون رضائیان بود، این سوال را در افکار عمومی به‌وجود آورد که مگر سریال گاندو چه گفته که مشاور رئیس جمهور تا این حد برآشفته شده و چرا دولت نسبت به یک سریال که با اسناد موجود ساخته شده و روایتی از یک نفوذ است، این چنین برخوردی دارد.
 مشاور روحانی همچنین در آبان ماه ۹۹ در توییتی معنادار ادعا کرد: «‏اجازه نداده‌ایم معیشت مردم را به گروگان بگیرند.» در باب معیشت سوال اینجاست که مگر چیزی از معیشت هم مانده که گروگان گرفته شود؟! آیا واقعا وضعیت معیشتی امروز جامعه در شرایط خوبی است که این مقام دولتی دم از آن می‌زند؟!
  در موردی دیگر آشنا با کنایه به مصوبه مجلس یازدهم درباره لغو تحریم‌ها، آن را «‏بازی زیرکانه‌ای» خواند و اظهار داشت: «این بازی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم مصرف خوبی خواهد داشت.» 
امروز اما روشن شده است چشم انتظاری‌ها برای رسیدن بایدن به کاخ سفید بیهوده بود و به گفته شخص ظریف «بایدن سیاست فشار حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد» و حالا قانونی که مجلس یازدهم آن را وضع کرده دست ایران را برای رسیدن به حق خودش پُر کرده و طرف‌های دیگر برجام مجبور هستند آنطور که ایران می‌گوید رفتار کنند. همین قانونی که آشنا به آن کنایه زده بود، شاید تنها اقدام مفید در مورد برجام است که به سود کشور رقم خواهد خورد.
 مشاوری سیاسی – مجازی و دور از مردم
با مرور چند توییت مشاور رئیس جمهور که یکی از چهره‌های نزدیک به وی و صاحب قدرت می‌باشد، به راحتی مشخص می‌شود که وی  به‌جای پرداختن به مسائل روز کشور و رساندن صدای مردم به گوش رئیس دولت، بیشتر درگیر حواشی و دعواهای سیاسی بوده و سعی می‌کند خود نیز یک حاشیه‌ای به‌وجود بیاورد. او نشان داده است بیش از آنکه یک مشاور و مدیر باشد، یک فعال توییتری به حساب می‌آید. رفتار او به گونه‌ای بوده است که حتی علی تاجرنیا از فعالان اصلاح‌طلب اظهار داشته: «متاسفانه در مجموعه اطرافیان آقای رئیس‌جمهور چهره‌هایی قرار گرفته‌اند که عمدتا هدف آن‌ها این است که در عرصه قدرت باشند. این افراد عمدتا چهره‌های تاثیرگذاری در سپهر سیاسی ایران نیستند و اگر امروز به‌واسطه شرایط دولت در جایگاهی قرار گرفته‌اند، نشانه اثرگذاری آنها نیست. بنابراین فکر می‌کنم که نه نظرات آنها اهمیتی دارد و نه اصلاح‌طلبان باید خودشان را درگیر این مسائل کنند.»
از سویی دیگر همچنین بهتر است آقای آشنا به حوزه تخصصی خود نیز کمی بپردازد. البته که رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری باید درباره هزینه‌های مرکز تحت نظارت خود پاسخگو باشد. مدتی قبل بود که سایت نود اقتصادی در گزارشی مدعی شد: «مرکز بررسی‌های راهبردی که حسام‌الدین آشنا ریاست آن را بر عهده دارد برای هر گزارش در بودجه سال آینده ۱۲۵ میلیون تومان اعتبار دریافت می‌کند. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که مرکز بررسی‌های راهبردی در سال آینده ۱۰۰ گزارش تهیه خواهد کرد که اعتبار هر یک ۱۲۵ میلیون تومان و کل اعتبار آن ۱۲/۵ میلیارد تومان لحاظ شده است. قابل ذکر است بودجه این مرکز درحالی سال آینده ۱۲/۵ میلیارد تومان خواهد بود که در شروع دولت روحانی این میزان حدود
 ۳ میلیارد تومان بوده است.»
ایشان که قبلا درباره بودجه برخی نهادها اظهار نظر کرده بود، آیا بهتر نیست توضیحاتی درخصوص بودجه نهاد خود روشنگری کند و بگوید دلیل این رقم چیست؟! البته این انتظار هم از مشاور رئیس جمهور است که در کنار فعالیت‌های توییتری، کمی درمورد وضعیت اقتصادی، دستاوردهای برجام، بورس، قیمت گوشت، خودرو و مسکن و همچنین بیکاری جوانان و دغدغه اصلی جامعه اظهار نظر کند و چند توییت هم در نقد عملکرد خود و مسئولان دولتی بزند. مطمئنا افکار عمومی به طور طبیعی حساسیت ویژه‌ای نسبت به صداقت دولتمردان دارند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.