«یدو» از نگاه مردم ساخته‌شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38863
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۰۳ |
محمد رضا مصباح تهیه کننده سینما :

«یدو» از نگاه مردم ساخته‌شده است

در بررسی بیشتر فیلم «یدو» «رسالت» با محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده این فیلم گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.
«یدو» از نگاه مردم ساخته‌شده است

در بررسی بیشتر فیلم «یدو» «رسالت» با محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده این فیلم گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.
وی گفت: «از ابتدا تلاش ما این بود که «یدو» را در استانداردهای فنی، حرفه‌ای و هنری تهیه کنیم که به لطف خدا و همت دوستانم در پروژه، این مهم محقق شد. با توجه به قابلیت‌های فیلم پیش‌بینی ما هم این بود که «یدو» موردتوجه قرار بگیرد. خیلی از فیلم‌ها در ادوار مختلف جشنواره بودند که قابلیت داشتند اما به آن‌ها توجه نشد، ولی ما خدا را شاکریم که این اتفاق افتاد و از هیئت‌داوران ممنونیم که این فیلم و قابلیت‌هایش را دیدند.»
 وی با اشاره به نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید این فیلم گفت: «کانون هم خیلی خوش‌نام است و هم کار با آن‌ها باعث افتخار است، در این پروژه هم در کنار ما و انصافا قوت قلبی برای ما بودند از همین رو، جا دارد هم از کانون فکری کودکان و نوجوانان و هم از بنیاد سینمایی فارابی تشکر کنم. خدا را شکر می‌کنم که این پروژه توانست در حد و اندازه نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی بدرخشد.»
مصباح بیان کرد: «به نظرم داوری‌ها کاملا عادلانه بود. به‌هرحال همه اعضای هیئت‌داوران کارکشته، مجرب و خوش‌نام در حیطه فعالیت خودشان هستند بنابراین انتخاب آن‌ها انتخاب دقیقی است. قطعا در این قضاوت غیر از مسائل هنری و سینمایی، چیز دیگری تأثیر نداشت. «یدو» فیلم بی‌ادعایی است که سعی کرد هم در جنبه‌های ساخت نجابت خود را حفظ و هم در تبلیغات نجیبانه رفتار کند. توجه به چنین فیلمی و دور شدن از هیاهوهای تبلیغاتی برخی فیلم‌ها، نشان می‌دهد دوستان در هیئت‌داوران عادلانه و منصفانه فیلم‌ها را دیده و رأی داده‌اند.»
از تماشای یدو تا ترک سینما با حال‌خوب
این تهیه‌کننده سینما همچنین اظهار کرد: «بخشی از این اتفاق که برخی فیلم‌ها درعین‌حال نامزدی زیادی را کسب می‌کنند، اما جوایز زیادی را به خانه نمی‌برند، طبیعی است، اما پیش‌بینی ما این است که «یدو» حتی می‌تواند رکورددار کسب جوایز هم باشد. با توجه به استعداد فیلم و استقبالی که از آن شده و رضایتمندی تماشاگران به نظرم مستحق این موضوع است. ممکن است در آرای مردمی، تعداد رأی‌های فیلم ما کم باشد اما ازلحاظ رضایتمندی مخاطب در رتبه بالایی قرار داریم به‌طوری‌که هرکسی که «یدو» را دیده باحال خوب سینما را ترک کرده چون این اثر، یک فیلم حال خوب کن است. به عقیده من «یدو» می‌تواند ازلحاظ کسب جوایز هم در رتبه خوبی قرار بگیرد. من معتقد نیستم که فیلم‌هایم بازگشت مالی نداشته‌اند. ما فیلم‌هایی را ساخته‌ایم که هنوز اکران نشده‌اند و باید به نمایش دربیایند تا ببینیم برگشت مالی دارند یا خیر. با توجه به این‌که شرایط این‌چنینی داریم باید صبر کنیم ببینیم چه می‌شود. من تهیه‌کننده بخش خصوصی هستم، یکی از ملاک‌های مهم من هم بازگشت سرمایه است پس این چرخه باید بچرخد. ما بنیاد خیریه هم نداریم که مدام فیلم تولید کنیم، آن‌ها را در گنجه بگذاریم و برایمان مهم نباشد که فیلم نمایش داده شود یا نه. این‌چنین نیست چون بزرگ‌ترین لذت و کیف فیلمساز دیده شدن اثرش است. ما امیدواریم سینماها رونقی پیدا کند و شرایطی فراهم شود که بتوانیم آثار را به نمایش بگذاریم. ازآنجایی‌که غالب فیلم‌های ما برای بخش خصوصی است نگران بازگشت سرمایه هستیم و امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق رخ بدهد.»
 یدو، فیلمی مخاطب پسند و تیشه‌دار
محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده فیلم «یدو» پرافتخارترین فیلم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار «رسالت» گفت: «ساخت «یدو» در سخت‌ترین شرایط ممکن تولید شد. گرما‌‌، رطوبت بسیار آبادان و همه‌گیری ویروس کرونا ازجمله عواملی بود که تولید فیلم را برای عوامل دشوار ساخته بود اما مانع همت همکاران نشد و سرانجام با تمامی سختی‌ها و به لطف‌ خداوند فیلم تولید و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.»وی افزود: «یدو با نگاهی متفاوت در حوزه دفاع مقدس ساخته شد. ما از مقام خانواده به این موضوع نگاه کردیم و همان‌طور که‌به نظر می‌رسد فیلم احساسی است. فیلم‌های دفاع مقدس تعاریف و چارچوب‌های مشخصی دارند اما این فیلم از منظری متفاوت و نگاهی که کمتر به آن توجه شده است به مقوله جنگ می‌پردازد. موضوع فیلم درباره چند نوجوان است که در کنار مادر خانواده حضور دارند و روایتی از روزهای اولیه حصر آبادان که در فضای دفاع مقدس تعریف می‌شود.»مصباح تصریح کرد:«یدو به‌طور کامل احساسی و از نگاه مردم ساخته‌شده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد که بسیار موردتوجه مخاطب قرار گیرد چراکه  مخاطب می‌توانست با تمامی صحنه‌ها ارتباط برقرار کرده و از نگاه خود فیلم را تماشا کند. همچنین به لحاظ تکنیک‌های فنی نیز «یدو» قابل‌توجه بود. استقبال نگاه مخاطب و داوران دست‌به‌دست هم داد تا این فیلم، صاحب بیشترجوایز سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شود.»تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» در پایان این گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد که فیلم «یدو» مخاطب پسند است و وقتی مخاطب داشته باشد، گیشه نیز دارد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.