در مسیر عدالت فرامرزی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38749
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۳۱ |
سفر رئیس قوه قضائیه به عراق بررسی شد؛

در مسیر عدالت فرامرزی

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه کشورمان روز گذشته به عراق سفر کرد، سفر کاری که به مدت سه روز انجام خواهد شد. 19 بهمن‌ماه بود که پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قضائی عراق اعلام کرد این سفر در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق روز دوشنبه 20 بهمن‌ماه در صدر یک هیئت عالی‌رتبه قضائی به بغداد انجام می‌شود.
در مسیر عدالت فرامرزی

حانیه مسجودی
ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه کشورمان روز گذشته به عراق سفر کرد، سفر کاری که به مدت سه روز انجام خواهد شد. ۱۹ بهمن‌ماه بود که پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قضائی عراق اعلام کرد این سفر در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در صدر یک هیئت عالی‌رتبه قضائی به بغداد انجام می‌شود.
این هیئت همچنین روز سه‌شنبه برای امضای چند یادداشت تفاهم بین دو کشور در چارچوب همکاری قضائی و حقوقی به مقر شورای عالی قضائی می‌رود و در حاشیه این سفر، یادداشت تفاهم‌هایی با وزارت دادگستری، هیئت شفافیت و کمیساریای عالی حقوق بشر عراق منعقد خواهد شد.
در جریان این سفر، رئیس قوه قضائیه کشورمان با مقامات عالی‌رتبه عراقی ازجمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضائی عراق دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
گفته می‌شود که فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق در سفر سال گذشته خود به تهران از آیت‌الله رئیسی برای سفر به بغداد دعوت کرده بود و این دعوت در تماس تلفنی اخیر رئیس شورای عالی قضائی عراق با آیت‌الله رئیسی مجدداً مطرح شد و زمان پیشنهادی کشور میزبان، موردقبول قرار گرفت.
 تقویت زنجیره اتحاد و ارتباط با کشورهای منطقه
سفر روسای دو قوه مقننه و قضائیه در این برهه زمانی، می‌تواند تأثیراتی شگرف بر سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشد. حال که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شده است می‌توان رشد ارتباط با کشورهای همسایه را به چشم دید. رویکردی مشترک که روسای دو قوه که به فرمایش رهبر انقلاب جدی‌تر و برخلاف دولت به آن تأکید می‌شد و  در حال اجرایی شدن است. روز گذشته بسیاری از صاحب‌نظران این عرصه سفر قالیباف به روسیه و پیام مکتوب رهبر انقلاب به پوتین را باب مهم و تاریخی در عرصه تقویت روابط اوراسیا دانستند و به فرصت پیش‌آمده برای افزایش قدرت از دو سوی آتلانتیک به آسیا و اوراسیا را برای ایران غنیمت خواندند. فرصتی که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در کم‌کاری و عدم تمایل دولت به‌خوبی از آن استفاده می‌کند و باوجود سرکار آمدن بایدن و امیدوار شدن دولتمردان و غرب‌گرایان به احیای برجام، از آن غافل نشده است.
جمهوری اسلامی ایران معطل سیاست‌های غرب‌گرایی نمی‌ماند
این در حالی است که پس از سرکار آمدن دولت یازدهم روابط ایران با کشورهای همسایه و آسیایی ازجمله روسیه، چین، عراق، سوریه و … رو به افول رفت و پس از حصول برجام نیز رفتار دولت با متحدان سنتی کشورمان به‌کلی تغییر کرد. به حدی که تا مدت‌های زیادی جمهوری اسلامی در پکن سفیر نداشت! این رفتار درنهایت موجب رنجش کشورهای دوست و همسایه به‌ویژه چین شد و ایران در عمل فرصت و بازارهای پرظرفیت کشورهای چین، روسیه و همسایگان را به امید ارتباط  و سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی از دست داد. ارتباطی که در طول ۵ سالی که برجام به امضا رسیده تاکنون هیچ‌گاه عملیاتی نشده و حاصلی برای ایران نداشته است. اما در سایه همین امید واهی و وعده افزایش عزت پاسپورت ایرانی، حل مشکل آب خوردن مردم! ارزش پول ملی روزبه‌روز آب رفت و تورم تک‌رقمی که روحانی مدعی آن بود می‌توان گفت که اکنون در واقعیت به ۳ رقم رسیده است. بااین‌حال که سال‌ها معطل آمریکایی‌ها و بدعهدی‌های اروپایی‌ها در برجام مانده‌ایم، اما دولت دوازدهم بازهم تمایلی به ارتباط با روسیه، چین و عراق و سایر کشورهای همسایه ندارد و بارها به‌طور رسمی این عدم تمایل را ابراز کرده است.
اما اکنون به نظر می‌رسد که نظام جمهوری اسلامی منتظر و معطل سیاست‌های امیدوارانه لیبرال‌ها نمی‌ماند و زنجیره اتحاد و ارتباط با کشورهای منطقه را تقویت خواهد کرد. رویکردی که باید سال‌ها پیش عملیاتی می‌شد. این رویکرد و اتحاد کشورهای دوست و همسایه با ایران دقیقاً همان موضع کشورهای اروپایی با یکدیگر است که اکنون آن‌ها را به یک قدرت تبدیل کرده است. لذا لازم است که جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه و سایر کشورهای آسیایی حلقه اتحاد را به‌واسطه در نظر گرفتن منافع مشترک، تقویت کنند و قدرت این منطقه را در این برهه زمانی که اروپای فاصله گرفته از آمریکا در حال پیروی مجدد از آن‌هاست، افزایش دهند.
 استقبال از رئیسی با هشتک #اهلا_خادم_الرضا 
به نظر می‌رسد عراق نیز در این مسیر بسیار مصمم و مشتاق است. چراکه در پی دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق، از ابراهیم رئیسی در آستانه سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به این کشور، کاربران عراقی شبکه‌های اجتماعی با هشتک #اهلا_خادم_الرضا به استقبال آیت‌الله رئیسی رفتند و این هشتک را به ترند اول کشورشان تبدیل کردند. هشتک زیبا و مشتاقانه‌ای که می‌تواند به روابط ایران و عراق عمق ببخشد و این دو کشور اسلامی را در برابر اهداف شوم و شیطانی آمریکا مقاوم کند. 
حال که ارتباط و تقویت این رابطه دوسویه درحال شکل‌گیری مجدد است، می‌توان پله‌پله و به‌تدریج این مسیر را آغاز کرد. همین مسیری که قالیباف و رئیسی در حال طی آن هستند.
سفر رئیس قوه قضائیه به عراق و انعقاد یادداشت تفاهم‌هایی با وزارت دادگستری، هیئت شفافیت و کمیساریای عالی حقوق بشر عراق و یادداشت تفاهم بین دو کشور در چارچوب همکاری قضائی و حقوقی می‌تواند دستاوردهایی برای کل منطقه داشته باشد. دستاوردهایی که منجر به آرامش بیشتر غرب آسیا و اخراج نیروهای تروریستی رژیم آمریکا از منطقه شود.
در همین حال برخی از برنامه‌های مهم سفر آیت‌الله رئیسی به عراق تشریح شد. به نظر می‌رسد که سفر کاری رئیسی به بغداد در راستای احقاق حقوق ایرانیان و خدمت‌رسانی به مردم بدون مرز صورت می‌گیرد، طرفین برای نیل به تفاهم مشترک در زمینه‌های موردعلاقه قضائی که بسترهای اجرایی آن پیش‌تر طی ۶ ماه گذشته به‌صورت مجازی صورت گرفته، به گفت وگو و جمع‌بندی نهایی خواهند پرداخت.همچنین تسهیل استرداد مجرمین و مفسدین، پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در زندان‌های عراق، تسهیل مسائل حقوقی و قضائی فی‌مابین تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی و اقدامات مشترک در خصوص مسائل حقوق بشر اسلامی ازجمله دستور کارهای این سفر بیان‌ شده است.
از طرفی می‌توان یکی از اهداف یا مباحثی که ممکن است در این سفر به آن پرداخته شود را پیگیری ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشان دانست. پیگیری و رسیدن به تفاهم برای دنبال کردن عاملان و آمران ترور حاج قاسم از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌توان در مورد آن به نتیجه رسید.انتظار آن است که عراق به‌واسطه سوءاستفاده‌های آمریکا از منابع و مناطقش، محکم‌تر و استوارتر از قبل در این مسیر قرار گیرد تا دست آلوده رژیم آمریکا و اسرائیل از منطقه قطع شود. پاک‌سازی این کشور از مزدوران بیگانه آغاز راه بازپس‌گیری منطقه غرب آسیا و بازگشت آرامش به کشورشان خواهد بود. چراکه امنیت منطقه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است و حاصل شدن آن به افزایش کیفیت ارتباط کشورهای دوست و همسایه منجر می‌شود. 
 محورهای برنامه‌ریزی شده در سفر رئیس قوه قضائیه به عراق
همان‌طور که بالاتری ذکر شد پیگیری ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر است و محورهای ذیل نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی موردتفاهم قرار خواهد گرفت:
۱. پیگیری ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و رسیدن به یک تفاهم مشترک برای اقدامات قضائی و برگزاری دادگاه مشترک در این زمینه با توجه به اینکه محل رخداد ترور در عراق بوده است.
۲.  برنامه‌ریزی مهم و اقدام بزرگ برای رفع مشکلات قضائی تجار ایرانی و عراقی با تشکیل یک اتاق مشترک قضائی که با شیوه‌های داوری و قضائی به‌مثابه یک مجتمع ویژه عمل کرده و به‌صورت خارج از نوبت به رسیدگی به مشکلات تجار دو طرف و به نتیجه رساندن پرونده‌های جاری در این مورد می‌پردازد.
۳. تفاهم با طرف عراقی درباره اقدامات مربوط به مقابله با داعش به‌عنوان تهدید امنیت منطقه‌ای و نیز پیگرد قضائی منافقین در عراق برای نخستین بار.
۴.  پیگیری موضوع زندانیان ایرانی در عراق که بسیاری از آن‌ها به‌دلیل ورود غیرقانونی به این کشور زندانی شده‌اند و تلاش برای آزادی عده‌ای از ایشان.
۵.  تفاهم بر سر انتقال دستاوردهای انفورماتیک ایران در حوزه هوشمندسازی قضائی به‌طرف عراقی.
۶. همکاری دوجانبه درزمینهٔ انتقال تجربیات زندانبانی  به‌طرف عراقی و انتقال تجارب مربوط به  استانداردسازی زندان‌ها.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.