لگد به جنازه ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38600
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۰۴ |
کنگره شمشیر را علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا از رو بست؛

لگد به جنازه ترامپ

 این روزها ترامپ اخبار خوبی از کنگره آمریکا نمی‌شنود! از یک‌سو، اعضای مجلس سنا ( خصوصا دموکرات‌ها) معتقدند که باید استیضاح ترامپ سریعا به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تحریک هوادارانش به حمله به ساختمان کنگره انجام شود.نتیجه این جلسه، می‌تواند محرومیت مادام‌العمر ترامپ از هرگونه فعالیت سیاسی و حزبی باشد، دقیقا همان چیزی که حتی برخی هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز به دنبال آن هستند. 
لگد به جنازه ترامپ

گروه بین‌الملل 
 این روزها ترامپ اخبار خوبی از کنگره آمریکا نمی‌شنود! از یک‌سو، اعضای مجلس سنا ( خصوصا دموکرات‌ها) معتقدند که باید استیضاح ترامپ سریعا به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تحریک هوادارانش به حمله به ساختمان کنگره انجام شود.نتیجه این جلسه، می‌تواند محرومیت مادام‌العمر ترامپ از هرگونه فعالیت سیاسی و حزبی باشد، دقیقا همان چیزی که حتی برخی هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز به دنبال آن هستند. 
 شوک جدید کنگره به ترامپ 
مجلس نمایندگان آمریکا «مارجوری تیلور گرین» نماینده‌ای که باور دارد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به ضرر ترامپ تقلب شده را از دو کمیته آموزش‌وپرورش و بودجه برکنار کرد.نکته جالب‌توجه این‌که ۱۱ نماینده جمهوری‌خواه نیز از برکناری تیلور گرین حمایت کردند. به‌این‌ترتیب، اختلاف داخلی جمهوری‌خواهان با یکدیگر، بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده است. نمایندگان با ۲۳۰ رأی موافق در برابر ۱۹۹ رأی مخالف، خانم گرین تازه‌وارد در این مجلس را برکنار کرد. همه دموکرات‌های عضو مجلس نمایندگان هم به برکناری وی رأی مثبت دادند. رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) نیز گزارش داد، مارجوری تیلور گرین که با پشتیبانی از نظریه‌های توطئه «کیو انان» جنجال به پا کرده پیش از رأی‌گیری در سخنانی در مجلس نمایندگان گفت که به نظریات توطئه که پیش از انتخاب شدن به نمایندگی ترویج می‌کرده باور ندارد اما درعین‌حال، او از اظهارات قبلی خود پوزش نخواست.
«کیو انان»، جنبشی افراطی است که ترامپ را فرستاده خدا می‌دانست! این جنبش ، نقش بسزایی در جلب آرای بسیاری از شهروندان آمریکایی به سود ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده ( خصوصا در سال ۲۰۲۰) داشته است، اما درنهایت نتوانست بقای ترامپ را در رأس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا تضمین کند. 
 حمایت از اعدام نانسی پلوسی!
حمایت «تیلور گرین»از اعدام نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا موضوعی نیست که بتوان آن را در رأی اخیر نمایندگان دموکرات علیه وی نادیده انگاشت. گرین  در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، و پیش از انتخاب به نمایندگی کنگره، بارها از «اعدام» سیاستمداران دموکرات و ازجمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پشتیبانی کرده بود.او همچنین تیراندازی‌های مرگبار در مدرسه اوکلند پارک را صحنه‌پردازی خوانده بود و همچنین گفته بود که روز یازدهم سپتامبر، هیچ هواپیمایی به ساختمان پنتاگون در نزدیکی واشنگتن برخورد نکرده بود.در این میان، روسای اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز نظرات متفاوتی در خصوص برکناری تیلور گرین از قدرت دارند! کوین مک‌کارتی، رئیس اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان اقدام دموکرات‌ها در برکناری خانم گرین را «سوءاستفاده از قدرت» خواند.بااین‌حال «میچ مک کانل»رهبر جمهوری‌خواهان سنا، تیلور گرین را بابت ایراد نظرات جنجالی و متوهمانه ( ازجمله تقلب در انتخابات) به باد انتقاد گرفت .
 تسویه‌حساب با طرفداران ترامپ در کنگره!
ماجرا کاملا پیچیده است! به نظر می‌رسد چهره‌های سنتی حزب جمهوری‌خواه، درصدد تسویه‌حساب با طرفداران ترامپ در حزب متبوع خود هستند. افرادی مانند«میت رامنی»،«سوزان کالینز» و حتی«مک کانل» به‌عنوان سناتورهای جمهوری‌خواهی که اکنون به مخالفان اصلی وی تبدیل‌شده‌اند، معتقدند که باید رد پای ترامپ از حزب جمهوری‌خواه محو شود زیرا در غیر این صورت، «ترامپیسم» به آفتی بزرگ و جبران نشدنی در این حزب سنتی آمریکا تبدیل خواهد شد. در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده در نوامبر سال ۲۰۲۰ و خصوصا در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا، جمهوری‌خواهان سنتی نقش بسزایی در تحقق شکست ترامپ ایفا کردند. آن‌ها درنهایت آرای خود را به سود بایدن به گردش درآوردند تا رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا با شکستی سخت در این ایالات مواجه شود. برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد از جمهوری‌خواهان سنتی در این ایالات( که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند) این بار آرای خود را به سود بایدن به گردش درآوردند.بی‌دلیل نبود که ترامپ شکست خود در این دو ایالت و گردش آرای الکترال آن‌ها را به سود رقیب دموکراتش باور نمی‌کرد! 
 کشمکشی که به‌زودی آغاز می‌شود
ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود! کشمکش کنگره و ترامپ شکست‌خورده، قرار است با طرح موضوع استیضاح وی در سنا وارد فاز تازه‌ای شود. وکلای ترامپ معتقدند که این جلسه ( دادگاه)، به‌صورت غیرقانونی تشکیل شده و رئیس‌جمهوری که از کاخ سفید خارج‌شده را نمی‌توان استیضاح کرد. بااین‌حال ، اعضای کنگره معتقدند که قرار است در این جلسه، بر سر استمرار فعالیت‌های سیاسی و حزبی و اجرایی ترامپ تصمیم‌گیری شود. ترامپ این‌بار برخلاف استیضاح اول خود بر سر ماجرای اوکراین گیت( که در آن همه جمهوری‌خواهان به ضرر استیضاح رأی دادند) نسبت به نتیجه استیضاح کاملا تردید دارد! این بار امکان پیوستن چند تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها در پروسه محروم‌سازی وی از کلیه فعالیت‌های سیاسی و حزبی وجود دارد. در این صورت، ایده خاص ترامپ مبنی بر تأسیس حزب «میهن‌پرستان» در آمریکا در عمل راه به‌جایی نخواهد برد. اکنون، ترامپ گفته است که قصد ندارد در کنگره بر سر موارد مطروحه از سوی اعضای سنا واکنشی نشان دهد! «جمی راسکین» نماینده دموکرات ایالت مریلند در کنگره آمریکا و مدیر کارزار استیضاح «دونالد ترامپ» با انتشار یک نامه غیررسمی خواستار آن شد که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، چه قبل و چه در جریان نشست استیضاح سنا، با ادای سوگند شهادت دهد.در واکنش به این درخواست، «دیوید شوئن» و «بروس کاستور» دو وکیل مدافع ترامپ با انتشار نامه‌ای در همان روز خطاب به مدیر کارزار استیضاح ترامپ مدعی شدند که «موکل آن‌ها تحت یک روند حقوقی مغایر با قانون اساسی قرار گرفته است».
این وکلای مدافع همچنین مدعی شدند که درخواست جمی راسکین برای ادای شهادت تحت سوگند «تنها تأییدکننده این واقعیت است که استیضاح‌کنندگان نمی‌توانند ادعاهای خود علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را ثابت کنند».
باآنکه هنوز مشخص نیست که این پاسخ وکلای مدافع نشان‌دهنده امتناع ترامپ از ادای شهادت است، سخنگوی ترامپ در یک پیام توییتری اعلام کرد که «رئیس‌جمهور پیشین شهادت نخواهد داد».درهرحال، مجلس سنا در طرح استیضاح مجدد ترامپ مصمم به نظر می‌رسد . مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۲ رأی موافق در برابر ۱۹۷ رأی مخالف با استیضاح ترامپ به اتهام «تهییج شورشیان» در یورش به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه موافقت کرد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.