تماشای كرونايی جشنواره - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38316
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۳۴ |
نخستین روز از جشنواره فیلم فجر بررسی شد؛

تماشای كرونايی جشنواره

جشنواره سی و نهم فیلم فجر هم از راه رسید و حالا سیمرغ جشنواره با حساسیت به دنبال ارزیابی فیلم‌هایی است که از بستر سخت و فیلتر وزارت ارشاد گذشته و حالا در کوران مسابقه قرار گرفته‌اند.
تماشای كرونايی جشنواره

حسن شجاعی- دبیرگروه فرهنگی
جشنواره سی و نهم فیلم فجر هم از راه رسید و حالا سیمرغ جشنواره با حساسیت به دنبال ارزیابی فیلم‌هایی است که از بستر سخت و فیلتر وزارت ارشاد گذشته و حالا در کوران مسابقه قرار گرفته‌اند.
کرونا هم که مزید بر علت شده و اهالی سینما را از هم دورتر کرده اما حواشی ناشی از کرونا باعث نشده تا جذابیت جشنواره کمتر شود.
دیروز  اولین روز از جشنواره سی و نهم فیلم فجر برگزار شد و فیلم‌های اکران شده بازتاب‌های خاص خود را داشتند. اتفاقات روز نخست و نحوه نشست‌وبرخاست اهالی سینما و حضور درهم اهالی رسانه اعم از عکاسان و خبرنگاران سبب شد تا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زیر سؤال برود. بااین‌که نسبت به گذشته شاهد حضور کمتری از اهالی رسانه در نشست‌های خبری بعد از فیلم‌ها بودیم اما همین تعداد هم کمتر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند و نگرانی‌ها را افزایش دادند.
بااین‌که بستر اجرای پروتکل‌های بهداشتی ازنظر فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، یک‌درمیان کردن صندلی‌ها، لزوم استفاده از ماسک و استریلیزه کردن مواد خوراکی به‌صورت قابل قبولی فراهم بود، آنچه اما محل چالش است پایبندی شخصی افراد به رعایت فاصله‌هاست.
انتشار تصاویر این حضور حداقلی اما درهم‌تنیده، برخی کانال‌های تلگرامی و به‌تبع آن رسانه‌های رسمی را بر آن داشت تا این حضور را تهدیدی جدی برای سلامت اصحاب رسانه بخوانند که البته گزاره‌ای درست است؛ موضوعی که منجر به واکنش علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت شد تا مسئولان برگزاری جشنواره را موظف به پاسخگویی درباره آنچه رخ‌داده، بداند. وی در توییتی عنوان کرد:«تمامی ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسئولان جشنواره ابلاغ‌شده و متعهد شدند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. قطعا این تصاویر تخلف از اجرای پروتکل‌هاست و مسئولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.»
به نظر می‌رسد باوجود تمهیدات اتخاذشده از سوی متولیان برگزاری جشنواره امسال برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبت در مقابل کرونا، اما اهالی سینما در این زمینه کمی بی‌مهری کرده و با عدم رعایت برخی از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا، سبب شدند تا نگرانی در زمینه بروز و گسترش بیماری در این جشنواره افزایش یابد.
«بی‌همه چيز» در سايه كرونا 
فیلم «بی‌همه‌چیز» با بازی پرویز پرستویی نشان از اثری قوی داشت که بیشتر آن را مدیون بازی خوب پرستویی بود. بعد از اکران فیلم نیز حواشی دست از سر این فیلم برنداشت و عادل فردوسی پور که به‌عنوان مهمان ویژه این فیلم در برج میلاد حضور داشت با پرستویی روبه‌رو شد و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی همدیگر را در آغوش گرفتند و در مقابل فلاش دوربین‌ها هر آنچه تابه‌حال از دستورالعمل‌های بهداشتی سراغ داشتیم زیر پا گذاشتند.
این دو نفر بدون توجه به ملاحظات، حساسیت‌ها و هشدارهای بارها اعلام‌شده در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یکدیگر را در آغوش کشیدند و این حرکت زمانی صورت غریب‌تر به خود گرفت که دیگر عوامل فیلم به این ترکیب دو نفره افزوده شدند و  این اتفاق خیلی زود جشنواره فجر را با چالش عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه کرد.
پرستویی در نشست خبری این فیلم هم‌صحبت‌هایی را مطرح کرد که بازتاب زیادی پیدا کرد. او طی سخنانی ضمن اشاره به نزدیکی شخصیت خود به نقش امیر در این فیلم گفت: «من گوشم را بستم، فکر کردم اگر تحت تأثیر قرار بگیرم باید بگذارم بروم ،ولی من اهل رفتن نیستم، با گفتن این حرف‌ها برخی فکر می‌کنند ما ریاکاریم ولی عیبی ندارد، من این ریاکاری را دوست دارم. من امیر و اتفاقات این فیلم را در جامعه خودمان می‌بینم.»
فیلم«بی‌همه‌چیز»  فیلمی با اقتباس آزاد از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» به قلم محسن قرایی و محمد داوودی  است که سال گذشته همکاری مشترکشان در نگارش فیلمنامه «قصر شیرین» رضا میرکریمی، منجر به شکار سیمرغ بهترین فیلمنامه شد. «بی‌همه‌چیز» علاوه بر فیلمنامه قوی، از کارگردانی حساب‌شده محسن قرایی نیز بهره برده اما بی‌تردید برگ برنده اصلی آن ترکیب بازیگران اصلی و فرعی است. درخشش پرویز پرستویی در نقش «امیرخان» و هدیه تهرانی در نقش «لیلا» هر دو را به  شانس اصلی شکار سیمرغ بازیگری تبدیل کرده است ، اما در کنار آن‌ها نمی‌توان از حضور تأثیرگذار و بازی حساب‌شده بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، فرید سجادی‌حسینی، بابک کریمی و باران کوثری گذشت.
فیلم تازه محسن قرایی فیلمی داستان‌گو است و همین ویژگی، آن را در سینمای بدون داستان و حتی ضدقهرمان ایران تبدیل به اثری شاخص کرده که احتمالا می‌تواند تبدیل به فیلم محبوب مخاطبان جشنواره هم بشود؛ کما این‌که تا اینجا و در کنار دو فیلم «شیشلیک» و «ابلق» سه فیلم پرفروش در فرآیند پیش‌فروش بلیت‌های مردمی جشنواره محسوب می‌شود و باید دید در روزهای آینده کدام‌یک می‌توانند به‌عنوان صدرنشین جای خود را تثبیت کنند. 

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.