گفت‌وگو نه فقط برای گفت‌وگو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37844
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۳۰ |
نقش رسانه‌ها در الزام بیان گفتمان‌ها با نقد‌های کارگشا بررسی شد؛

گفت‌وگو نه فقط برای گفت‌وگو

انقلاب اسلامی ایران از ابتدای پیدایش همواره بر محور گفت‌وگو استوار بوده و با نگاهی به سال‌های ابتدایی انقلاب و نشست و میزگردهای مختلفی که برای بیان چرایی و چگونگی انقلاب و اهداف و برنامه آن برگزار می‌شد درمی‌یابیم که این فضا در پیشبرد استراتژی‌های آینده انقلاب تا چه اندازه کارساز بود.
گفت‌وگو نه فقط برای گفت‌وگو

گروه فرهنگی
انقلاب اسلامی ایران از ابتدای پیدایش همواره بر محور گفت‌وگو استوار بوده و با نگاهی به سال‌های ابتدایی انقلاب و نشست و میزگردهای مختلفی که برای بیان چرایی و چگونگی انقلاب و اهداف و برنامه آن برگزار می‌شد درمی‌یابیم که این فضا در پیشبرد استراتژی‌های آینده انقلاب تا چه اندازه کارساز بود.
امروز نیز این نیاز در جامعه بیش از گذشته احساس می‌شود و بیان دیدگاه‌های مختلف در قالب نشست‌ها و میزگردهای تخصصی و استفاده از بستر بسیار مناسب رسانه این فضا را فراهم می‌کند تا جامعه از دیدگاه‌های مختلف احزاب و گروه‌های مختلف در خصوص مسائل مختلف کشور آشنا شده و با چشمان باز نسبت به انتخاب نخبگان اقدام نماید.در این زمینه رسانه‌ها نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارند و با توجه به میل و اقبالی که مردم به آن‌ها دارند می‌توانند در روشنگری و بالا بردن سواد سیاسی و اجتماعی مردم نقش مهمی را ایفا نمایند.شاید یکی از موضوعاتی که رسانه‌های ما می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیاردارند به حل آن بپردازند، تنویر افکار عمومی و آگاه کردن مردم نسبت به مسائل روز کشور و جهان است. در آینده نزدیک انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و نیز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش داریم و با توجه به تغییراتی که در سطوح مختلف سیاسی داخلی و خارجی رخ خواهد داد انتخاب افراد اصلح برای تصدی مسئولیت‌های مهم کشور امری است که تنها با روشنگری رسانه‌ها از نگاه و نگرش نخبگان و دسته و گروه‌های سیاسی شکل خواهد گرفت.به همین دلیل به نظر می‌رسد هرچه این نشست‌ها و دورهمی های تخصصی و عمومی بین نخبگان بیشتر برگزار شود و رسانه‌ها رغبت بیشتری به برپایی آن داشته باشند شاهد نشاط سیاسی و اجتماعی بهتری در جامعه خواهیم بود و به‌تبع آن مردم در انتخاب مسئولان رده‌بالای کشور با دقت و حساسیت بیشتری اقدام خواهند کرد.
در این زمینه نقش رسانه ملی با توجه به فراگیری بالايی که دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و مردم انتظار دارند تا این نشست‌ها فارغ از تهمت و افترا و تنها بابیان نقطه نظرات و نیز بیان راهکار برای رفع مشکلات مردم برگزار شود تا علاوه بر این‌که جامعه را از آسیب‌های دسته‌بندی و دوقطبی و چندقطبی بودن دور می‌سازد، زمینه را برای تنویر افکار عمومی نیز فراهم می‌سازد.
فضای رسانه ملزم به گفتمان‌ با نقد‌های منصفانه است
امید علی مسعودی، کارشناس ارتباطات و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی «رسالت» بیان کرد:
 «رسانه رکن چهارم آزادی در کشور است که پس از سه رکن اصلی؛ دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائيه قرار می‌گیرد. رکن چهارم کشور می‌بایست همواره بستر همکاری و تبادل را میان سه قوه اصلی کشور فراهم و به‌عنوان یک‌نهاد مدنی ارتباط خود را مردم جامعه را نیز حفظ کند چراکه تمامی نهادها در جهت خدمت به مردم و بهبود زندگی آن‌ها گام برمی‌دارند و فعالیت خود را مطابق آنچه متناسب شرایط روز جامعه هست، انتخاب می‌کنند».وی افزود: «شهروندان جامعه حال حاضر نیازمند هستند تا رسانه تمامی موضوعات کشور را موردبررسی و عنوان کند. به طورحتم در تمامی قوه‌ها، جناح‌های مختلف سیاسی و عقیدتی وجود دارد. بنابراین اهمیت دارد تا تمامی این نهاد‌ها علی‌رغم جناح‌ وگرایش متفاوت خود به گفتمان با یکدیگر بنشینند و نقطه نظرات خود را مطرح سازند».مسعودی تصریح کرد: «بی‌شک تمامی مسئولان با جناح‌های مختلف در مقابل مردم و جامعه مسئول هستند و وظیفه‌دارند آنچه را که شایسته جامعه و سبب بهبود گذاران زندگی‌شان است فراهم سازند. طرح این مسئله به معنای الزام گفتمان‌ها با نقد‌های منصفانه است‌».این کارشناس ارتباطات و رسانه همچنین خاطرنشان کرد: «نیاز است تا بدانیم نقد منصفانه چیست و چه هنگام به کمک مسئولان می‌آید. نقد منصفانه به معنای آن است که اگر نقدی را مطرح می‌کنیم، چاره‌اندیشی کنیم و راهکار مناسب آن را برای فرد شنونده عنوان سازیم. چنانچه فضای گفتمان به شکل نقد بی‌علت و بی راهکار گفته شود، از تأثیر خود دور و تنها فاصله‌ میان دو جناح را افزایش می‌بخشد».وی گفت: «امروز ارائه نظر همراه با نقد منصفانه می‌تواند از مهم‌ترین کارکرد‌های فضای مطبوعات و رسانه کشور تلقی گردد و بسیاری از مسائل پیش رو را بهبود و مشکلات را حل سازد».او یادآور شد: «وظیفه رسانه همواره بیان مسائل از زبان کارشناس‌های مختلف بوده است، بنابراین امروز اگر گفتمان‌های سیاسی در فضای رسانه پررنگ‌تر شود
 بی‌شک موجب بهبود فضای تعامل در کشور نیز خواهد شد».مسعودی در پایان این گفت‌‌وگو بیان کرد: «به فضای انتخابات کشور نزدیک می‌شویم و به‌عنوان یک نیاز اساسی می‌بایست تعامل و نقطه نظرات را افزایش دهیم. شناخت و طرح مسائل موردنظر در قالب گفتمان‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور می‌تواند یک اصل مهم  تلقی و موجب آگاهی مردم و حل مشکلات پیش‌رو گردد».

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.