نگرانی تل‌آویو و واشنگتن در قبال ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37831
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۲۱ |
سفر هیئت رژیم صهیونیستی به واشنگتن بررسی شد؛

نگرانی تل‌آویو و واشنگتن در قبال ایران

در روزهای اخیر خبری مبنی بر گفت‌وگو تلفنی مشاور امنیت ملی آمریکا و مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی منتشر شد. شامگاه شنبه «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده و «مئیر بن‌شبت» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی  به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.
نگرانی تل‌آویو و واشنگتن در قبال ایران

حانیه مسجودی 
در روزهای اخیر خبری مبنی بر گفت‌وگو تلفنی مشاور امنیت ملی آمریکا و مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی منتشر شد. شامگاه شنبه «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده و «مئیر بن‌شبت» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی  به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.
وبگاه خبری آمریکایی AXIOS‎ در این رابطه نوشت: «سالیوان» و «بن‌شبت» در این تماس تلفنی بر لزوم آغاز گفت‌وگوی دولت جدید آمریکا با تل‌آویو درباره ایران و توافق‌های سازش بین اسرائیل و کشورهای عربی تأکید کردند.
همچنین دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید انجام این تماس تلفنی، گفت: «دو طرف توافق کردند که به‌زودی در جلسه‌ای درباره ایران، مسائل منطقه‌ای و پیشبرد توافق‌های آبراهام صحبت کنند.»
این اولین تماس تلفنی یک مقام ارشد کاخ سفید در دولت بایدن با دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی است. تیم بایدن در زمان انتقال قدرت (پیش از مراسم تحلیف) از هرگونه تماس با تل‌آویو خودداری کرده بود. اما کاخ سفید هنوز به سؤالات درباره تماس تلفنی سالیوان و بن‌شبت پاسخ نداده است.
از طرفی مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه در تماس تلفنی با شرکای اروپایی و همتای ژاپنی خود، مسائل پیرامون ایران، چین و روسیه را به بحث گذاشت.
از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی خبر داده‌اند که «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی «موساد» به واشنگتن سفر می‌کند تا در دیدار با مقامات دولت جدید آمریکا خواسته‌های تل‌آویو درباره هرگونه توافق با ایران را مطرح کند.
این در حالی است که پیش‌تر شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم، به نقل از «یک مقام بسیار عالی‌رتبه اسرائیلی» گزارش داده بود اگر دولت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد، تل‌آویو دیگر در هیچ موضوعی با واشنگتن گفت‌وگو نخواهد کرد.
بنابراین گزارش،  مئیر بن‌شبت مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی با جیک سالیوان توافق کردند که بر بررسی مسائل منطقه‌ای و همچنین وضعیت توافق عادی‌سازی صلح ابراهیم میان اسرائیل و چند کشور عرب منطقه توافق کردند.
 هدف هیئت اسرائیلی از دیدار با جوبایدن چیست؟
همزمان کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که رئیس موساد ماه آینده میلادی به همراه هیئتی از مقام‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع اسرائیل، برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و رئیس سازمان سیا، ویلیام برنز، به واشنگتن سفر خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، هیئت اسرائیلی در جریان این سفر، اطلاعاتی را در مورد ایران به دولت جو بایدن ارائه خواهد داد. 
گفته‌شده که این هیئت همچنین از دولت جدید آمریکا خواهد خواست تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق با ایران شامل پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خواهد بود.
هیئت اسرائیلی در جریان سفر به آمریکا همچنین بر توقف حمایت جمهوری اسلامی ایران از «سازمان‌های تروریستی» ازجمله حزب‌الله لبنان پافشاری خواهد کرد.در گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل تأکید شده است که هیئت اسرائیلی در جریان سفر به آمریکا همچنین خواستار «پایان دادن به سنگربندی ایران در ترکیه، عراق و یمن خواهند شد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند خواست تا به مراکز اتمی ایران دسترسی کامل داشته باشند.»
نگرانی رژیم صهیونیستی از بازگشت بایدن به برجام
با این اوصاف به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی بیش‌ازپیش از علاقه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای بازگشت به توافق اتمی با ایران نگران است و تأکید دارد که چنین اقدامی به‌جای تضعیف ایران، به تقویت توانایی‌های آن برای پیگیری برنامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای بینجامد.
 مشورت بایدن با متحدان عبری و عربی برای بازگشت به توافق هسته‌ای
تونی بلینکن، نامزد رئیس‌جمهور آمریکا، برای تصدی وزارت امور خارجه نیز طی سخنانی در سنا گفت که دولت جو بایدن درصدد است پیش از اتخاذ هر تصمیم برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، با اسرائيل و متحدان عرب خود در خاورمیانه مشورت می‌کند.
حال اما باوجود عدم اقدام رسمی مقامات دولت بایدن مقامات رژیم نامشروع صهیونیستی که از انتخاب نشدن دونالد ترامپ ناراحت و عصبانی هستند، بلافاصله به دنبال راهی برای جهت‌دهی به مواضع دولت جدید دموکرات آمریکا هستند.
 نخست‌وزیر اسرائیل: توافق هسته‌ای با ایران «از بیخ و بن غلط است»
از طرفی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز یک شنبه ۷ دی‌ماه، کمتر از یک ماه قبل از آغاز به کار دولت جدید جو بایدن در آمریکا با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که این کشور با هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین قدرت‌های جهانی و ایران شدیدا مخالفت می‌کند.
در متن این بیانیه آمده است که توافق هسته‌ای با ایران «از بیخ و بن غلط است» و این‌که بر اساس برجام «به ایران بزرگراهی سنگفرش‌شده با طلا برای رسیدن به زیرساخت‌های لازم برای یک زرادخانه کامل بمب‌های هسته‌ای داده‌شده است.»
این در حالی است که در ماه‌های پایانی کار ترامپ و در گیرودار انتقال قدرت به جو بایدن، کشورهای اروپایی و حتی مقامات آمریکایی در مورد مذاکره مجدد و اضافه کردن بندهای امنیتی به قرارداد برجام سخن گفته‌اند. 
تا حدی که اوایل دی‌ماه هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفته بود که برجام نیازمند بازنگری و اصلاح کلی است.
او همچنین در آستانه تغییر دولت در آمریکا تصریح کرده بود که ازنظر آلمان، بازگشت به برجام به شکل پیشین آن کفایت نمی‌کند و برلین خواهان توافقی متفاوت بین قدرت‌های جهانی با ایران است. 
در همین راستا سفیر اسرائیل در برلین با حمایت از اظهارات وزیر خارجه آلمان گفته بود که «نمی‌توان زمان را به سال ۲۰۱۵ برگرداند» زیرا جهان با موارد جدیدی از «تولید و آزمایش موشک» از سوی ایران روبه رو بوده که این موضوعات همراه با سایر تخلفات عمده ایران از برجام، در هر نوع مذاکرات جدید با تهران، باید موردبحث و رسیدگی قرار گیرد.
 موضع ایران در قبال برجام
اما رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان نیز در روزهای گذشته تأکید کرده‌اند که برجام به‌عنوان «یک سند قطعی» قابل‌مذاکره مجدد نیست ولی در صورت بازگشت آمریکا به آن و رفع تحریم‌ها علیه ایران، تهران نیز به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد.
بدیهی است که برجام جای مذاکره مجدد ندارد. چراکه این توافق در سال ۲۰۱۵ به‌صورت رسمی بین طرف‌های قرارداد به امضا رسیده و اکنون‌که به دلیل نقض آن توسط آمریکا و عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها عملا متوقف‌شده است، تنها راهش بازگشت مجدد آمریکا و اجرای تعهدات طرف‌های غربی قرارداد است.
درنهایت نیز دخالت‌های رژیم صهیونیستی در احیای قراردادی که ۵ سال پیش منعقدشده به ضرر جامعه جهانی به‌ویژه اعتبار خدشه‌دار شده آمریکاست که به‌واسطه سیاست‌های خصمانه و یک‌جانبه ترامپ رخ داد. 
 روزهای سخت جو‌بایدن
به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان روابط بین‌الملل جو بایدن، روزهای سختی را در پیش خواهد داشت چراکه باید اعتبار و چهره مخدوش شده آمریکا در سال‌های گذشته را بازیابی کند.
 بنابراین همکاری مجدد با مواضع رژیم اسرائیل هرگز به نفع آن‌ها نخواهد بود چراکه در این صورت اقدامات و گام‌های کاهش تعهدات ایران شدیدتر و سریع‌تر خواهد شد. 

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.