نیازمند عزم ملی برای ساماندهی چالش‌های فراروی سالمندان هستیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37763
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۱۳ |
محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

نیازمند عزم ملی برای ساماندهی چالش‌های فراروی سالمندان هستیم

محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به لزوم رسیدگی به سالمندان کشور بیان کرد: جمعیت سالمندان ایرانی با سرعتی بیش از رشد سالمندان آسیا و دنیا در حال افزایش است.
نیازمند عزم ملی برای ساماندهی چالش‌های فراروی سالمندان هستیم

حانیه مسجودی
محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به لزوم رسیدگی به سالمندان کشور بیان کرد: جمعیت سالمندان ایرانی با سرعتی بیش از رشد سالمندان آسیا و دنیا در حال افزایش است. بر اساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ میزان ۹/۳ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که با توجه به نرخ رشد جمعیت سالمندان کشور پیش‌بینی می‌شود که جمعیت ۶۰ سال و بالاتر به حدود ۸۲ میلیون نفر تا سال ۱۴۳۰ افزایش یابد که بیش از ۶۹ درصد از کل جمعیت خواهد بود. 
وی افزود: با توجه به عدم برنامه‌ریزی لازم و شناخت علمی و کافی از روندهای سالخوردگی جمعیت در ایران و پیامدهای آن، فقدان برنامه‌ها و مداخلات ملی صحیح، عدم توجه به نیروی انسانی و تحقیقات در این حوزه در آینده‌ای نه‌چندان دور این پدیده نوظهور به یک تهدید، بحران و سونامی برای سیستم‌های بهداشتی درمانی، رفاهی، بیمه‌ای، اجتماعی و اقتصادی تبدیل خواهد شد. 
دشتی اردکانی تأکید کرد که علی‌رغم چالش فراروی سالمندی کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و خانواده، سند ملی سالمندان و توصیه‌های مکرر مسئولان در توسعه زیرساخت‌های علمی پژوهشی موردنیاز سالمندان کشور، بدیهی است عزم ملی در ساماندهی چالش‌های فراروی سالمندان و عمل به اسناد بالادستی و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی کمتر دیده می‌شود.  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن اشاره به چالش‌های فراروی سالمندان ابراز کرد: از مهم‌ترین چالش‌های فراروی سالمندان ایرانی می‌توان به مشکلات معیشتی و مستمری آنان، مسائل اجتماعی و آشیانه‌های خالی، مشکلات نگهداری و مراقبت، تبعات منفی اقتصادی سالمندی، بحران اقتصاد سلامت، وضعیت خطیر سلامت و بار بیماری‌ها در این دوره، عدم پوشش کافی بیمه‌ها، کمبود شدید نیروی انسانی و متخصص و نبود قوانین حمایت از سالمندان اشاره کرد. دشتی اردکانی افزود: بنابراین ارائه خدمات تخصصی و جامع پایش سلامت و پژوهش‌های کاربردی برای میانسالان و سالمندان امری کاملا ضروری و مانع از اتلاف هزینه‌های پزشکی و دارویی و افزایش کیفیت زندگی آنان می‌گردد. لذا ایجاد هر نوع تغییر در ارائه خدمات به سالمندان می‌بایست بر مبنای اطلاعات و آمارهای كامل و صحیح انجام شود كه قسمت اعظم این اطلاعات از طریق هدایت پژوهش‌های علمی و كاربردی درزمینه تبعات فردی، اجتماعی و بهداشتی سالمندی به دست خواهند آمد. این نماینده به مركز تحقیقات سالمندی اردكان یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: در راستای هدایت بهینه و انجام این رسالت خطیر، مركز تحقیقات سالمندی اردكان یزد وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی كه قطب سالمندی كشور است با اعتقاد به‌ضرورت و توجه به چالش‌های فوق‌الذکر از سال ۱۳۹۸ اقدام به انجام پایش سلامت ۹۷۰۰ نفر و پژوهش‌های علمی و كاربردی در حوزه‌های سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان به‌صورت رایگان نموده كه به‌صورت مستمر و تا سال ۱۴۱۵ ادامه خواهد داشت.
دشتی اردکانی در انتها خاطرنشان کرد که اجرای این پروژه و طرح بانک اطلاعاتی سالمندان در راستای رصد شاخص‌های سالمندان و بهبود شرایط زندگی و افزایش طول عمر و كیفیت زندگی بوده و بهره‌گیری از نتایج این تحقیقات كاربردی و فناوری‌های نوین در جهت حل مشکلات و ارتقا   سلامت جامعه سالمندی كشور خواهد بود.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.