جنایت بزرگ واشنگتن و آل سعود در بغداد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37699
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۰۵ |
دهها کشته و زخمی در دو عملیات تروریستی بغداد؛

جنایت بزرگ واشنگتن و آل سعود در بغداد

گروه تروریستی داعش، مسئولیت دو انفجار انتحاری و تروریستی  در میدان الطیران در منطقه الباب شرقی در مرکز بغداد را برعهده گرفت.در بیانیه ای که این گروه منتشر کرده، آمده است که «ابو یوسف الانصاری» و «محمد عارف المهاجر» دو تروریستی بودند که خود را منفجر کردند.هر دو تروریست، از اتباع عربستان سعودی بودند.در پی این انفجارها «مصطفی الکاظمی»، شماری از فرماندهان نظامی و امنیتی عراق را عزل و افراد دیگری را جایگزین آن‌ها کرد.
جنایت بزرگ واشنگتن و آل سعود در بغداد

گروه تروریستی داعش، مسئولیت دو انفجار انتحاری و تروریستی  در میدان الطیران در منطقه الباب شرقی در مرکز بغداد را برعهده گرفت.در بیانیه ای که این گروه منتشر کرده، آمده است که «ابو یوسف الانصاری» و «محمد عارف المهاجر» دو تروریستی بودند که خود را منفجر کردند.هر دو تروریست، از اتباع عربستان سعودی بودند.در پی این انفجارها «مصطفی الکاظمی»، شماری از فرماندهان نظامی و امنیتی عراق را عزل و افراد دیگری را جایگزین آن‌ها کرد.
 بهایی که بن سلمان باید پرداخت کند
«عباس العرداوی» کارشناس امنیتی عراقی در واکنش به دو انفجار اخیر  در بغداد، عربستان سعودی را متهم اصلی این انفجارها دانست.العرداوی به وبسایت المعلومه گفت که دولت سعودی در سال‌های متمادی میلیاردها دلار برای برهم زدن امنیت عراق هزینه کرده و عاملیت سعودی‌ها در انفجارهای  اخير   بغداد، بسیار محتمل است.او این انفجارها در ساعات ابتدایی صبح  پنج شنبه را نشانه یک ناکارآمدی امنیتی و اطلاعاتی دانست و گفت که این حادثه هزینه سیاسی در پی دارد و دولت مصطفی الکاظمی باید مسئولیت این ناکارآمدی را بر عهده بگیرد.
این کارشناس امنیتی عراقی افزود: «تروریست‌ها این پیام را رساندند که دولت بر شرایط امنیتی عراق مسلط نیست و باید اقدامات واقعی برای حفظ امنیت در پیش بگیرد.»
«بهاء الدین النوری» سخنگوی ائتلاف «دولة القانون» نیز گفت که دو تبعه سعودی، عاملان انتحاری انفجار بغداد بودند و حزب‌الله عراق نیز در بیانیه‌ای دولت‌های سعودی و آمریکا و رژیم صهیونیستی را در پشت صحنه این حادثه دانست و خطاب به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفت که بهای این اقدام خود راخواهد پرداخت.
 بیانیه مرجعیت شیعه عراق 
دفتر حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی  مرجع عالیقدر شیعیان در بیانیه ای انفجارهای انتحاری صبح پنج شنبه در مرکز بغداد، پایتخت عراق را محکوم کرد.در این بیانیه آمده است: بار دیگر تروریست های وحشی، گروهی از غیر نظامیان بی گناه را با دو انفجار در میدان الطیران در بغداد عزیز هدف قرار دادند و در نتیجه آن نیز، در صحنه هولناکی که همه افراد دارای وجدان زنده را به درد می آورد، ده ها تن شهید و چندین برابر آن‌ها نیز زخمی و مجروح شدند.
دفتر این مرجع عالیقدر در ادامه بیانیه خود ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده های قربانیان این حمله تروریستی و آرزوی شفای عاجل برای زخمی ها تأکید کرد: از دستگاه های امنیتی ذی ربط می خواهیم که تلاش های خود را افزایش دهند و در راه حفظ امنیت و ناکام گذاشتن نقشه هایدشمنان در کمین این ملت مظلوم که از جنبه های مختلف رنج می برد، سعی بیشتری داشته باشند.
 بیانیه مهم کتائب حزب الله در محکومیت انفجارهای بغداد 
کتائب حزب الله عراق با انتشار بیانیه‌ای سه ضلعی شرارت آمریکا، رژیم‌های صهیونیستی و عربستان سعودی را مسئول انفجارهای تروریستی شهر بغداد دانست.به گزارش ایرنا، در بیانیه کتائب حزب الله عراق آمده است: باندهای شرارت صهیونیستی – آمریکایی – سعودی با ارتکاب کشتار فجیع نسل کشی در یک بازار مملو از فقرا در شهر بغداد، شیوه های کثیف جنایتکارانه خود را علیه ملت عراق از سرگرفتند.
این بیانیه افزود: زمان وقوع این جنایت با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا تأیید می کند که محور شرارت هنوز در حال کار بر روی طرح به زانو درآوردن مردم سربلند عراق است که اصرار دارند نیروهای آمریکایی را از کشورشان اخراج کنند. آزادگان ملت ما همه اهداف دشمن آمریکایی را مشروع می دانند و تفاوتی بین (جناح آمریکایی) راست و چپ نمی بینند.
کتائب حزب الله عراق تأکید کرد: مردم سربلند ما در برابر همه تلاش های آمریکا و مزدوران داخلی و خارجی برای تحمیل سلطه و اراده خود، مقاومت کرده و با بهترین فرزندان خود جانفشانی های بزرگی کرده اند تا این‌که میهن آن‌ها آزاد و مستقل و با عزت باقی بماند و از این رو، آن‌ها از نثار کردن آنچه ارزشمند و گرانبها است، دریغ نخواهند کرد تا جلوی ریختن خون فرزندان خود را بگیرند. در حالی که ما سه ضلعی شرارت آمریکایی- صهیونیستی- سعودی و سیاستمداران دنباله روی آن‌ها را که مرتبط با پروژه محور شرارت هستند، مسئول این قتل عام می دانیم، آنچه را که قبلا در مورد تصمیم محمد بن سلمان
و قصد او برای از سرگیری حمایت خودش از اجرای عملیات جنایتکارانه گفته بودیم، یادآور می شوم و در آن زمان به او هشدار دادیم که با  ما آتش بازی نکند زیرا این آتش دامن مملكت شرارت (عربستان سعودی) را خواهد گرفت و تاج و تخت تهی آن‌ها را خواهد سوزاند اما با این حال، او از ریختن خون افراد بی گناه امتناع نورزید و بهای این تصمیم خود را خواهد پرداخت؛ وقتی که جنگ به سرزمین شیخ نشین آن‌ها می رود تا استبداد او را نابود کند.
 اهمالکاری دولت عراق 
بدون شک، اقدامات ماه‌های گذشته دولت مصطفی الکاظمی در جلوگیری از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ایجاد حاشیه امنیت برای بقایای داعش و از همه مهم تر، ایجاد مزاحمت و سنگ اندازی در مسیر فعالیت‌های حشد الشعبی و دیگر گروه‌های مقاومت در عراق، نقش بسزایی در تشدید بحران‌های امنیتی اخیر در این کشور داشته است. از سوی دیگر، تعلق خاطر داعش و گروه‌های تکفیری- تروریستی به حاکمیت آمریکا، موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. باید فراموش کرد که« طرح تجزیه عراق» همچنان بر روی میز سران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکاست! طرح چندپاره کردن عراق و تبدیل آن به سه کشور شیعه‌نشین، سنی نشین و کردنشین ، اولین بار به‌صورت رسمی و صریح از سوی جو بایدن نامزد فعلی دموکرات‌ها مطرح و به یک مبنای استراتژیک در حوزه سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد.بایدن در همان ابتدای اشغال عراق( بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ میلادی) از این طرح پرده برداشت.این طرح اکنون حکم یک «نقشه راه» را در سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا دارد.نقشه راهی که از ترامپ و بایدن گرفته تا اوباما و کلینتون در خصوص پیشبرد آن متفق‌القول هستند! در هر حال، دولت عراق باید پاسخگوی اهمالکاری های عامدانه و غیر عامدانه خود در راستای تضعیف موقعیت گروه‌های مقاومت در این کشور باشد. استمرار بازی برخی سیاستمداران عراقی در زمین آمریکا و عربستان سعودی، نتیجه ای جز تشدید بحران‌های امنیتی در این کشور نداشته است. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.