سانسور خطرات واکسن آمریکایی در غرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37476
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۷:۰۶ |
تعداد شهروندان نروژی که بر اثر تزریق واکسن فایزر جان باختند رو به افزایش است ؛

سانسور خطرات واکسن آمریکایی در غرب

 درحالی‌که نظرسنجی‌ها در آمریکا و کشورهای اروپایی حکایت از کاهش علاقه شهروندان و حتی 30 تا 50 درصد از اعضای کادر درمان این کشورها نسبت به واکسیناسیون کووید19( با واکسن‌های آمریکایی-اروپایی) می‌باشد، وزارتخانه‌های بهداشت و اداره‌های مربوطه در آمریکا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قصد دارند تزریق واکسن فایزر یا مدرنا را در کشورهایشان اجباری کنند!
سانسور خطرات واکسن آمریکایی در غرب

گروه بین‌الملل
 درحالی‌که نظرسنجی‌ها در آمریکا و کشورهای اروپایی حکایت از کاهش علاقه شهروندان و حتی ۳۰ تا ۵۰ درصد از اعضای کادر درمان این کشورها نسبت به واکسیناسیون کووید۱۹( با واکسن‌های آمریکایی-اروپایی) می‌باشد، وزارتخانه‌های بهداشت و اداره‌های مربوطه در آمریکا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قصد دارند تزریق واکسن فایزر یا مدرنا را در کشورهایشان اجباری کنند! با همه این اوصاف، رویگردانی شهروندان و کادر درمان در این کشورها از واکسن فایزر-بیون تک، چشم‌اندازی را برای موفقیت دولت‌های غربی در اجباری کردن این واکسن ایجاد نکرده است! نکته مهم‌تر اینکه اکثر رسانه‌های غربی سعی دارند از انعکاس دقیق  خطرات و آمارهای تکان‌دهنده مربوط به ناموفق بودن عملکرد واکسن‌های تولیدشده آمریکا و اروپا اجتناب کنند. 
 مرگ ۲۹ نروژی براثر استفاده از واکسن فایزر 
نروژ اعلام کرد ممکن است واکسیناسیون کووید۱۹ برای افراد خیلی مسن و مریض‌احوال خطرناک باشد. این موضوع پس‌ازآن اعلام شد که ۲۹ نفر در این کشور، مدت کوتاهی پس از تزریق نخستین دوز واکسن کووید۱۹ فوت شدند.طبق اعلام آژانس دارویی نروژ، از این مرگ‌ها تاکنون
 ۱۳ مورد، کالبدشکافی صورت گرفته است که نشان می‌دهد عوارض جانبی شایع در واکسن ممکن است در واکنش‌های شدید بین افراد ضعیف و مسن نقش داده باشد.سازمان بهداشت عمومی نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرده است :
 «برای افرادی‌که دچار ضعف و شکنندگی شدیدی هستند حتی عوارض جانبی بسیار خفیف واکسن می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. کسانی که به‌هرحال طول عمر کمی خواهند داشت فواید واکسن ممکن است در حاشیه قرار گیرد یا بی‌ربط باشد.»
به گزارش شبکه یورونیوز، نروژ تاکنون دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را به حدود ۳۳ هزار نفر تزریق کرده است که این واکسیناسیون با تمرکز روی افرادی است که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. افراد مسن نیز جزو گروه‌هایی هستند که واکسیناسیون آن‌ها در نروژ شروع شده است. واکسیناسیون در این کشور تاکنون بیشتر با واکسن تولیدی مشترک شرکت‌های فایزر و بیون‌تک انجام شده است اما هم‌اکنون واکسن شرکت مدرنا نیز در دسترس است.
آژانس دارویی نروژ به همراه اداره ملی بهداشت عمومی این کشور به‌طور مشترک تمام گزارش‌ها مربوط به عوارض جانبی واکسن را ارزیابی می‌کنند و با توجه به ارزیابی‌های اخیر، سازمان بهداشت عمومی نروژ راهنمای واکسیناسیون کرونا را با توصیه‌های جدید درزمینهٔ تزریق واکسن به سالمندان بسیار ضعیف و شکننده تغییر داده است.این توصیه به این معنی نیست که افراد سالم و جوان باید از واکسیناسیون خودداری کنند بااین‌حال نخستین نشانه‌ها از عوارض جدید این واکسیناسیون است. امر کوک، رئیس آژانس دارویی اروپا می‌گوید که پیگیری ایمنی واکسن‌ها کووید۱۹ به‌ویژه آن‌ها که به فناوری جدید پیام‌رسان ار.‌ان.‌ای مجهز هستند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها است.
 واکنش‌های آلرژیک پس از تزریق واکسن فایزر 
واکنش‌های آلرژیک ازجمله عوارض پس از شروع واکسیناسیون در انگلیس به‌عنوان نخستین کشور، اعلام شد. مقام‌های آمریکا نیز ۲۱ مورد واکنش شدید آلرژیک را از تاریخ ۱۴ تا ۲۳ دسامبر یعنی زمانی‌که ۱/۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده بود گزارش کردند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا این میزان ۱۱./۱ مورد در هر یک‌میلیون دوز تزریق است.یک فرد بیمار که در خانه سالمندان در فرانسه نگهداری می‌شد نیز پیش‌تر و پس از تزریق واکسن درگذشت بااین‌حال مقام‌های فرانسوی اعلام کردند با توجه به سابقه پزشکی فرد بیمار هیچ نشانه‌ای از ارتباط مرگ وی با تزریق واکسن وجود ندارد. این کشور بااین‌حال اخیرا  چهار مورد واکنش شدید آلرژیک و دو مورد ضربان قلب نامنظم پس از واکسیناسیون را گزارش کرد.همین موارد سبب شده است تا علی‌رغم اعتماد اولیه‌ای که قبل از تولید واکسن کرونا به شرکت‌هایی مانند فایزر وجود داشت، اکنون ده‌ها میلیون نفر از شهروندان آمریکایی و اروپایی، مخالفت علنی خود را با تزریق این واکسن و حتی واکسن‌هایی مانند مدرنا اعلام کنند. بدون شک هر چه زمان سپری می‌شود و عوارض بیشتری از این واکسن‌ها نمایان می‌شود، این مخالفت‌ها نیز بیشتر خواهد شد. 
مجمع جهانی اقتصاد با انتشار گزارشی اعلام کرد که ملی‌گرایی(ناسیونالیسم) در روند تهیه واکسن کووید۱۹ نه‌تنها بهبود سلامت جهانی بلکه احیای اقتصاد جهانی را با مانع جدی روبه‌رو خواهد کرد؛ چنان‌که برآورد شده اصرار کشورهای ثروتمند برای دسترسی سریع‌تر به واکسن، می‌تواند سالانه ۱۱۹ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آن‌ها وارد کند.
درحالی‌که بسیاری از کشورهای فقیر ممکن است بتوانند حداکثر ۲۰ درصد از جمعیت خود را در سال ۲۰۲۱ واکسینه کنند، برخی کشورهای ثروتمند جهان در حال ذخیره‌سازی دوزهای کافی برای ایمن‌سازی چندین برابر جمعیت خود هستند.اگر تمام دوزهای وعده داده‌شده توسط شرکت‌های تولیدکننده واکسن تحویل داده شود، اتحادیه اروپا می‌تواند ساکنان خود را دو بار، بریتانیا و ایالات‌متحده چهار بار و کانادا ۶ بار به‌طور کامل واکسینه کند. ایالات‌متحده میلیاردها دلار برای پشتیبانی از تحقیق، توسعه و ساخت پنج واکسن امیدوارکننده کووید۱۹ اختصاص داد اما این حمایت با یک شرط همراه بود: این‌که آمریکایی‌ها در دسترسی به دوزهای ساخته‌شده در اولویت قرار داشته باشند.
سایر کشورهای ثروتمند نیز برای انجام پیش‌خریدهای خود به شیوه بزرگ به ایالات‌متحده روی آوردند، روشی که موجب تضعیف دسترسی کشورهای با درآمد متوسط و فقیر به واکسن‌های ساخته‌شده کووید۱۹ شده است.به گزارش یورونیوز، در چنین شرایطی امید کشورهای درحال‌توسعه و فقیر برای دسترسی به واکسن کووید۱۹ به ظرفیت تولید بالای هند، چین، آرژانتین و مکزیک دوخته شده است.
همچنین سازمان جهانی بهداشت امیدوار است از طریق طرح کوواکس بتواند توزیع واکسن در کشورهای فقیر را عادلانه کند. البته حتی اگر تمام منابع مالی لازم برای اجرای این طرح تأمین شود، یک میلیارد دوز واکسن وعده داده‌شده تنها نیاز ۲۰ درصد جمعیت کشورهای کم‌درآمد و فقیر دنیا را تأمین خواهد کرد.تنها یک امید وجود دارد و آن این‌که کشورهای ثروتمندی که بیش از نیاز خود واکسن خریداری کرده و سفارش داده‌اند، نسبت به اهدای داوطلبانه اقدام واکسن به کشورهای نیازمند اقدام کنند. در حال حاضر، کانادا بحث در مورد چگونگی انجام آن را آغاز کرده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.