ریل گذاری بهارستان برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37091
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۷:۰۸ |
نگاهی به رهیافت مجلس درباره رفع تحریم‌ها؛

ریل گذاری بهارستان برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها

«معیشت، خط قرمز مجلس است»؛ این خلاصه رهیافت مجلس یازدهم است. وکلای ملت در جلسه علنی روز شنبه ۲۱ دی‌ماه مجلس شورای اسلامی نیز طرح «هدفمند کردن حمایت‌های معیشتی از طریق اصلاح سازوکارهای شناسایی مشمولان حمایت» را اعلام وصول کردند.
ریل گذاری بهارستان برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها

وحید عظیم‌نیا
«معیشت، خط قرمز مجلس است»؛ این خلاصه رهیافت مجلس یازدهم است. وکلای ملت در جلسه علنی روز شنبه ۲۱ دی‌ماه مجلس شورای اسلامی نیز طرح «هدفمند کردن حمایت‌های معیشتی از طریق اصلاح سازوکارهای شناسایی مشمولان حمایت» را اعلام وصول کردند.
البته در همین جلسه محمدباقر قالیباف در بخشی از نطق میان دستور خود اعلام کرد: «لایحه‌ بودجه ارائه‌شده توسط دولت به‌نحوی تنظیم‌شده است که بیشترین عواید و منافع نصیب دلال‌ها و سودجویان خواهد شد و ثمره کسری بودجه آن برای مردم چیزی جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نیست. توزیع میلیارد‌ها دلار ارز ترجیحی، نه‌تنها مانع گران‌شدن کالا‌ها نشده است بلکه مستقیما جیب و سفره مردم را هدف گرفته بود؛ چراکه منابع ارزی کشور که می‌توانست مستقیما به بهبود معیشت مردم و پرشدن سفره آنان کمک کند، به‌نحوی توزیع شد که دلال‌ها و رانت‌خوارها را چاق‌تر کرد.»
مجلس شورای اسلامی در تلاش است از همه توان و ظرفیت‌های کشور ازجمله رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها استفاده کرده و وضع معیشتی مردم را بهبود دهد؛ همان راهبردی که دولت مستقر از هشت سال قبل در تقلا برای انجام آن است، اما به‌واسطه بی‌تدبیری باعث کورشدن گره معیشتی مردم نیز شده است.
به‌همین‌دلیل قالیباف می‌گوید: مجلس فرصت‌سازی برای رفع تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، ریل‌گذاری برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها را راهبرد اصلی خود می‌داند که مهم‌ترین اقدام تأکید بر اصلاح ساختار بودجه به‌عنوان سند مالی کشور است که در آن می‌توان با کاهش و شفافیت کسری بودجه، تورم بیش‌ازحد را کنترل کرد و با رویکرد ضدتبعیض و اشتغال‌زا، مسیر اقتصاد سال آینده کشور را به نفع مردم و کارآفرینان جهت داد.
اما از این رزمگاه آنچه موردتوجه دولت است نه توجه به ظرفیت‌های داخلی برای برون کشيدن کشور از ورطه اقتصاد فشل   بلکه به انتظار غرب نشستن و امید به رفت‌وآمد اشخاص در کاخ سفید دارد ازاین‌رو، لشکر رسانه‌ای زرد و بنفش غرب‌باوران مجددا ساز مذاکره را کوک کرده‌اند.
مجلس شورای اسلامی درعین‌توجه به ظرفیت‌های داخلی، هرگز به‌دنبال بستن راه‌های احتمالی سیاست خارجی برای باز کردن گره‌های اقتصادی نیست از این رو  طرح‌های پیشنهادی خود را مطرح کرده است که یکی‌از آن‌ها اخیرا به قانون تبدیل شد و ضمن‌تأیید ازسوی شورای‌عالی امنیت ملی مورد تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت.
قالیباف در بخشی از نطق خود همچنین اظهار داشت بدون این‌که به‌دنبال خروج از برجام باشیم، براساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام حق‌داریم در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل، تعهدات خودمان را اجرا نکنیم، لذا با قاطعیت اعلام می‌کنیم ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می‌کند که آن‌ها نیز تعهدات خود را عمل کنند و همه تحریم‌های برجامی و دستورات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا را رفع کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی البته به این مهم نیز اشاره کرد که امضای بایدن هم برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما-بایدن نشان داد که نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دل‌خوش کرد. ازنظر مردم ایران، زمانی تحریم‌ها، برداشته‌شده است که بتوانیم نفت خود را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق سازوکار رسمی بانکی، نیاز‌های مردم ایران را تأمین کنیم و تولیدکنندگان و بازرگانان ما در دنیا تجارت کنند در این صورت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند؛ بنابراین وکلای ملت در تلاش هستند اگر بناست مجدد فرش قرمزی برای برجام پهن شود، حتما آورده‌ای برای مردم ایران داشته باشد یعنی صرف دور یک میز با غربی‌های نشستن برای مجلس شورای اسلامی اهمیت ندارد و برای آن‌ها، مذاکره یک وسیله برای تأمین منافع ملت است نه هدف!
مع‌الأسف صرف مذاکره و دور یک میز نشستن برای دولتی‌ها هدف تلقی شد و باور کردند که با طرف غربی دور یک میز نشستن مشکلات کشور حل خواهد شد ازاین‌جهت حتی وعده دادند که مشکل آب خوردن مردم نیز حل خواهد شد، اما غافل از این‌که حل مشکلات مردم ایران در حوزه آب نه به دست غربی‌ها   بلکه به‌واسطه تدبیر داخلی‌ها حل می‌شود.
این‌که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جریان سفر به خوزستان اعلام می‌کند: «طبق آماری که به ما اعلام‌شده دولت در سال ۹۷، حدود ۴۰ درصد
 و در سال ۹۸، ۲۰ درصد و امسال تاکنون حدود ۱۲ درصد از آن ۳ درصد درآمد نفتی را به استان خوزستان پرداخت کرده است» یعنی تدبیر داخلی وجود ندارد یا این‌که طبق اعلام دیوان محاسبات کشور، درحالی‌که ۲۸ روستای تابع شهر خوزستان از مشکل کم‌آبی رنج می‌برند، اما شرکت آب و فاضلاب خوزستان در اقدامی احداث ساختمان اداری در شهر اهواز از محل اعتبارات طرح آبرسانی به روستا‌های شهرستان آبادان را در دستور کار قرار می‌‌دهد یعنی کلید حل مشکلات نه در پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به آریزونا، جورجیا و میشیگان؛ پس نباید به مردم آدرس غلط دهند.طبق نطقی که قالیباف حدود سه‌ماه قبل داشت، مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور، سوء‌مدیریت، دست روی دست گذاشتن، استفاده‌نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی و ناهماهنگی بین نهاد‌های سیاست‌گذار و مجری است و این سوءمدیریت‌ها باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشور‌های مهم دنیا به‌ویژه کشور‌های همسایه، منطقه و آسیا شده است.
به‌هرروی مجلس در تلاش است معیشت مردم بدون تکیه کردن به کشورهای بیگانه بهبود یابد و ازاین‌جهت صرفا به مذاکره با طرف غربی و بازگشتن رژیم آمریکا به برجام دل نبسته‌اند و خنثی‌سازی تحریم‌ها، راهبرد اصلی برای بهبود معیشت مردم است.فصل‌الخطاب همگان درباره نقشه راه رفع تحریم‌ها، منویات رهبر حکیم انقلاب است که ۱۹ دی فرمودند: «بازهم تکرار می‌کنم که آن‌ها باید تحریم را بردارند، ما [هم]باید اقتصادمان را جوری تنظیم و برنامه‌ریزی کنیم که باوجود تحریم هم بتوانیم کشور را به‌خوبی اداره کنیم؛ این را من بار‌ها تکرار کرده‌ام، الان هم بازمی‌گویم. ما فرض کنیم تحریم برداشته نخواهد شد -البته تحریم به‌تدریج دارد بی‌اثر هم می‌شود؛ یعنی دارد به‌صورت یک‌چیز لغوی درمی‌آید، اما حالا گیرم که تحریم باقی بماند، ما باید اقتصاد کشور را جوری برنامه‌ریزی کنیم که با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگری‌های دشمن، در امر اقتصاد کشور دچار مشکل نشویم.»

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.