خسارات جریان غرب‌گرا به کشور بی شمار است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36712
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۶:۵۹ |
عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

خسارات جریان غرب‌گرا به کشور بی شمار است

عباس سلیمی نمین، کارشناس مسائل سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به تلاش جریان غرب‌گرا برای گره زدن منافع کشور به ارتباط با کشورهای غربی تأکید کرد: از ابتدای انقلاب در کشور جریانات مختلف فکری امکان تبلیغ اندیشه و نگاه خودشان را در عرصه‌های مختلف در اختیار داشتند و این مقوله جدیدی نیست. این‌گونه نبوده است که در جمهوری اسلامی به اندیشه‌های مختلف فرصت داده نشود.
خسارات جریان غرب‌گرا به کشور بی شمار است

گروه سیاسی
عباس سلیمی نمین، کارشناس مسائل سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به تلاش جریان غرب‌گرا برای گره زدن منافع کشور به ارتباط با کشورهای غربی تأکید کرد: از ابتدای انقلاب در کشور جریانات مختلف فکری امکان تبلیغ اندیشه و نگاه خودشان را در عرصه‌های مختلف در اختیار داشتند و این مقوله جدیدی نیست. این‌گونه نبوده است که در جمهوری اسلامی به اندیشه‌های مختلف فرصت داده نشود.
وی افزود: حتی جریانات چپ مارکسیستی نیز در ابتدای انقلاب پیش از آنکه دست به سلاح ببرند تشکلات خود را مطرح و دنبال می‌کردند. جریان غرب‌گرا گرچه کمتر به‌طرف کارهای براندازانه رفته اما این امکان را داشته که تفکر خود را ترویج کند. امروز هم برخی در جامعه ما تحت تأثیر تبلیغات الگوی غرب هستند. 
سلیمی نمین ضمن اشاره به فعال شدن این جریان با نزدیک شدن به انتخابات کشور ادامه داد که هنر و توانمندی ما باید طوری باشد که بتوانیم برای کسانی که به دنبال روش دقیق‌تری برای تعالی جامعه هستند، مسیرهای انحرافی را روشن و راه‌حلی درست را ارائه دهیم. طبیعی است که در آستانه انتخابات جریانات غرب‌گرا فعال می‌شوند و زمانی که می‌بینند انتخابات آزاد وجود دارد و می‌توانند با صرف وقت و انرژی در انتخابات سهمی را برای خود به دست آورند، این کار را می کنند.این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد که به نظر من نباید از این جنبه نگران باشیم بلکه باید زمانی نگران باشیم که در ارتباط با بحث‌های فکری کم‌کاری صورت می‌گیرد. زمانی باید نگران باشیم که اندیشه اسلامی را عرضه نکنیم و در این زمینه کوتاهی کنیم و وظیفه خودمان را در ترویج مدلی که انقلاب اسلامی ارائه داده انجام ندهیم و درارتباط با روشن کردن نتیجه راه‌حل‌های مختلف در گذشته و حال منفعل باشیم.مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: جریان غرب‌گرا در گذشته ایران نیز کارنامه دارد که باید کاملا روشن و شفاف شود، نه در قالب یک کار تبلیغاتی بلکه در قالب یک کار اقناعی. نیروهای غرب‌گرا از زمان قبل از مشروطه در ایران تلاش کردند و درنهایت توانستند غرب را بر ایران مسلط کنند. حاصل این تسلط چه بود و چه نتیجه‌ای این جریان از پیوند زدن ایران به غرب عاید کشور کرد؟ این سؤالاتی است که باید بسیار روشن بیان شود. البته آن‌ها در تلاش هستند که این کار را با جعل و ارائه تفسیر متفاوت از واقعیت، دیدگاه مثبتی را نسبت به گذشته و تاریخ ارزیابی تفکرات و اندیشه‌ها عرضه کنند. اما وظیفه ما این است که در مقابل آن‌ها تلاش کنیم و این‌که چقدر به وظیفه خود عامل هستیم نیز مهم است.سلیمی نمین ضمن اشاره به خسارات واردشده به کشور به‌واسطه جریان غرب‌گرا گفت: این‌که ما به‌خوبی بتوانیم گذشته جریان غرب‌گرا را در جامعه روشن کنیم، سخت نیست اما نیاز به سرمایه‌گذاری است. تا کارنامه این جریانات درگذشته آن‌طور که صورت گرفته و واقعیت داشته، عرضه شود. قطعا این نتایج توسط جریانات غرب‌گرا تحریف خواهد شد و ممکن است به همین واسطه جامعه مجددا احساس‌کند که نیاز به تجربه کردن آن تفکر دارد و ممکن است در انتخابات به کسانی رأی دهند که تمایلاتی به اندیشه غرب دارند و برای مدل غربی امتیازاتی قائل هستند. همین مسئله لزوم روشنگری را مشخص می‌کند.وی ادامه داد: خسارات و ضربه‌های این جریان به کشور فراوان است و مسائل زیادی را در این زمینه حتی در مسائل ارضی شاهد بودیم؛ جریان غرب‌گرا زمانی که بر کشور حاکم شد هیچ علقه ای به تمامیت ارضی نداشت و به‌راحتی براساس نظر بیگانه حاکم شده، مناطق کشور را در اختیار آن‌ها قرارداد و از ایران جدا کرد و ملیت‌گرایی واقعی نیز ضربه جدی خورد. زمانی که بحرین، ارتفاعات آرارات و بخش‌های مختلف دیگری را در دوران پهلوی دوم و اول از ایران جدا کردند.
سلیمی نمین یادآور شد: آن زمان هیچ اعتراضی براساس نگاه ملیت‌گرایی در این زمینه به وجود نیامد و حاکم شدن بیگانه کلیه تعلقات را در کشور درزمینهٔ مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نابود کرد. به‌طور مثال زمانی که مردم برای ملی شدن صنعت نفت قیام کردند، این قیام با مشت آهنین یعنی کودتا سرکوب شد. نتایج حاکمیت جریان غرب‌گرا بسیار مفصل است، اما باید در عرصه‌های مختلف آن کار کرد تا جوانان امروز پدیده غرب را یک مقوله جدیدی نپندارند و فکر نکنند که باید دوباره آن را تجربه کرد.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در انتها تأکید کرد: هر پدیده‌ای که سابقه داشته باشد، ما در ارتباط با آن بلافاصله به حافظه تاریخی‌مان مراجعه می‌کنیم و زمانی که این حافظه پاسخی منفی داد، قطعا به آن نزدیک نمی‌شویم اما زمانی که پاسخ مثبت دهد به آن نزدیک می‌شویم. بنابراین پدیده غرب‌گرایی نیز در ایران دارای سابقه است و باید این سابقه پیش روی جوانانی که آن دوران را درک نکردند یا مطالعه‌ای در این زمینه ندارند، شفاف‌سازی شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.