کابوس تازه بایدن و دموکرات‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36290
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۶:۱۹ |
ترامپ به سناتورهای جمهوری‌خواه آماده‌باش داد؛

کابوس تازه بایدن و دموکرات‌ها

رئیس‌جمهور آمریکا، پس از ناامیدی نسبی از معاون خود مایک پنس( که قرار است پیروزی بایدن –هریس را در انتخابات تایید کند)، به سناتورهای حزب جمهوری‌خواه جهت برهم‌زدن صحنه انتخابات و تحت‌تأثیر قراردادن نتیجه آن آماده‌باش داده است! دو سناتوری که ترامپ بر روی بازی آن‌ها در روز ششم ژانویه حساب بازکرده است،«تام کاتن» و « تد کروز» هستند!
کابوس تازه بایدن و دموکرات‌ها

گروه بین‌الملل 
رئیس‌جمهور آمریکا، پس از ناامیدی نسبی از معاون خود مایک پنس( که قرار است پیروزی بایدن –هریس را در انتخابات تایید کند)، به سناتورهای حزب جمهوری‌خواه جهت برهم‌زدن صحنه انتخابات و تحت‌تأثیر قراردادن نتیجه آن آماده‌باش داده است! دو سناتوری که ترامپ بر روی بازی آن‌ها در روز ششم ژانویه حساب بازکرده است،«تام کاتن» و « تد کروز» هستند!
 قرار است روز ششم ژانویه چه اتفاقی رخ دهد؟
قرار است در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱، کنگره آمریکا( متشکل از مجلس نمایندگان و سنا) جلسه‌ای را تشکیل دهد و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و نتایج آن را مورد تایید قرار دهد. در این میان، اگر یکی از سناتورها یا یکی از اعضای مجلس نمایندگان در خصوص نتیجه انتخابات چالش و ابهامی را طرح کند و نتیجه را نپذیرد، مراجع قضائی در آمریکا باردیگر باید این موضوع را موردبررسی قرار دهند. فراتر از آن، مایک پنس معاون ترامپ در پایان آن نشست
 ( نشست ششم ژانویه)، باید پیروزی زوج سیاسی بایدن-هریس را مورد تایید قرار دهد تا به‌صورت رسمی، قدرت به رئیس‌جمهور بعدی آمریکا واگذار شود. ترامپ تلاش بسیاری کرده است تا «مایک پنس» را درخصوص عدم اعلام پیروزی بایدن در انتخابات در روز ششم ژانویه مجاب کند اما فعلا درآن‌خصوص موفقیتی کسب نکرده است. قانون انتخاباتی آمریکا مشخص نکرده است که اگر معاون رئیس‌جمهور مستقر( مایک پنس)، پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تایید نکند، چه اتفاقی رخ خواهد داد! بااین‌حال به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که مایک پنس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات اجتناب کند، کار بار دیگر به دیوان عالی آمریکا بکشد. موضوعی که تنها منجر به فرسایشی شدن روند اعلام پیروزی رئیس‌جمهور منتخب خواهد شد. نباید فراموش کرد که ترامپ درهرحال باید تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ قدرت را ترک کند و طبق قانون اساسی آمریکا، دیگر رئیس‌جمهور نخواهد بود. ازاین‌رو دیوان عالی آمریکا نیز  خود را ملزم می‌داند تا تکلیف انتخابات را مشخص کند. 
 سناتورهایی که در زمین ترامپ بازی می‌کنند
ترامپ قصد دارد از ظرفیت دو سناتور معروف جمهوری‌خواه یعنی تد کروز  و  تام کاتن برای به چالش کشاندن نشست ششم ژانویه امسال استفاده کند. هر دو سناتور، در اظهارات جداگانه‌ای مدعی شده‌اند که در انتخابات تقلب رخ‌داده و ترامپ پیروز واقعی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بوده است. ازاین‌رو احتمالا هر دو سناتور در نشست روز ششم ژانویه، با اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امسال مخالفت خواهند کرد. در کنار این دو سناتور، می‌توان از افرادی مانند «لیندسی گراهام» سناتور دیگر جمهوری‌خواه نیز نام برد.کسی که وعده داده بود بخشی از هزینه‌های بازشماری دستی آرای انتخاباتی را در ایالات مورد مناقشه ( جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و نوادا) را پرداخت خواهد کرد. درهرحال، بعید به نظر می‌رسد که این سناتورها به‌راحتی بر شکست ترامپ در انتخابات مهر تایید بزنند. 
اما برخی سناتورهای جمهوری‌خواه مانند «میت رامنی» و« میچ مک کانل» قصد ندارند در این خصوص با ساختار سیاسی و قضائی آمریکا وارد چالش شوند. این سناتورهای جمهوری‌خواه معتقدند که بروز هرگونه چالش پایداری میان جمهوری‌خواهان و دیوان عالی آمریکا و فرمانداران ایالات، بر آینده حزب متبوع آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود. ضمن آنکه بروز چنین چالشی اساسا تأثیری در تغییر نتیجه انتخابات نخواهد داشت زیرا بعید به نظر می‌رسد که دیوان عالی آمریکا با تغییر نتیجه انتخابات( آن‌هم در ۶ ایالت) موافقت کند. تاکنون اسناد و شواهدی که «رودی جولیانی» وکیل ترامپ و مشاورانش در این خصوص اراده داده‌اند، منجر به تغییر نتایج انتخابات( حتی به‌صورت اندک و محدود) نشده است. 
 اعلام آماده‌باش ترامپ به سناتورها 
در این میان، ترامپ به سناتورهای حامی خود جهت آتش‌بازی در روز ششم ژانویه اعلام آماده‌باش کرده است! رئیس‌جمهور آمریکا، برهه کنونی پسا-انتخابات در این کشور را یکی از فصل‌های زشت تاریخ ایالات‌متحده توصیف کرده و از سناتورهای جمهوری‌خواه درخواست کرد برای جلوگیری از شکست وی به کمکش بیایند.ترامپ از جمهوری‌خواهان در مجلس سنا درخواست کرد تا برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر و جلوگیری از شکست وی تلاش کنند.
ترامپ در صفحه توییتر خود با تکرار ادعای وقوع تقلب در انتخابات نوشت: «زمان آن رسیده که سناتورهای جمهوری‌خواه بایستند و برای ریاست‌جمهوری مبارزه کنند، درست مانند کاری که دموکرات‌ها می‌کردند اگر واقعاً پیروز شده بودند. مدارک (تقلب) غیرقابل‌انکار است.»
ترامپ مصداق و نشانه‌های تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ( که باید در سخنان سناتورهای جمهوری‌خواه موردتوجه و استناد قرار گیرد) را نیز به شرح زیر اعلام کرده است :«ورود شبانه حجم زیادی از آراء پستی در ایالت‌های کلیدی، دست‌کاری صندوق‌های اخذ رأی، افرادی که دو بار رأی دادند، رأی‌دهندگان فوت کرده، امضاهای تقلبی، رأی‌دادن مهاجران غیرقانونی، جلوگیری از نظارت جمهوری‌خواهان، تعداد بیشتر آراء نسبت به رقم واقعی رأی‌دهندگان (دیترویت و فیلادلفیا را چک کنید) و بسیاری دیگر.»ترامپ در تازه‌ترین مواضع خود، دیوان عالی آمریکا و ساختار قضائی ایالات‌متحده را نیز هدف حملات و خشم خود قرار داده است:«دادگاه‌ها بد هستند، اف‌بی‌آی و دیوان عالی وظیفه خود را انجام نمی‌دهند و نظام انتخاباتی ایالات‌متحده شبیه یک کشور جهان‌سومی شده است. آزادی بیان رسانه‌ای برای مدت‌هاست که از بین رفته، اخبار جعلی است.اما وقتی همه این‌ها تمام شود، و این برهه زمانی نیز به یکی دیگر از فصل‌های زشت تاریخ کشورمان تبدیل شود، ما پیروز خواهیم شد!!!»
 اولتیماتوم ترامپ به جمهوری‌خواهان
در کنار درخواست ترامپ از جمهوری‌خواهان برای به چالش کشاندن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، وی عملا به سناتورها و سایر اعضای این حزب در خصوص حمایت یا عدم‌حمایت خود و طرفدارانش در آینده ، هشدار داده است. ترامپ بارها اعلام کرده است که اعضای حزب جمهوری‌خواه او را در کارزار تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری تنها گذاشته‌اند و او هیچ‌وقت این مسئله را فراموش نخواهد کرد.بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ترامپ سعی دارد حزب جمهوری‌خواه را در آینده‌ای نزدیک، بر سر منافع شخصی خود و وادارسازی یا عدم وادارسازی طرفدارانش مبنی بر حمایت از این حزب، به گروگان بگیرد. موضوعی که سران حزب جمهوری‌خواه را به‌شدت نگران ساخته است. 

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.