برخی رسانه‌ها، بیانات رهبری را منطبق با میل خود منعکس می‌کنند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35763
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۰۵ |
حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه:

برخی رسانه‌ها، بیانات رهبری را منطبق با میل خود منعکس می‌کنند

اکنون نزدیک به 5 روز است که از دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده سردار سپهبد قاسم سلیمانی و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم ایشان می‌گذرد. اما نکات مطرح‌شده در این نشست و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب نیازمند تأمل بیشتری است. ایشان در این دیدار به نکات مختلف و پیوسته‌ای اشاره کردند که اگر مسئولان به آن‌ها عمل کنند راهگشای مشکلات داخلی و خارجی خواهد بود.
برخی رسانه‌ها، بیانات رهبری را منطبق با میل خود منعکس می‌کنند

حانیه مسجودی
اکنون نزدیک به ۵ روز است که از دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده سردار سپهبد قاسم سلیمانی و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم ایشان می‌گذرد. اما نکات مطرح‌شده در این نشست و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب نیازمند تأمل بیشتری است. ایشان در این دیدار به نکات مختلف و پیوسته‌ای اشاره کردند که اگر مسئولان به آن‌ها عمل کنند راهگشای مشکلات داخلی و خارجی خواهد بود.
درس‌ها و نکات فرمایشات رهبری 
رهبر معظم انقلاب در فرازهای نخست فرمایشاتشان در خصوص انتقام شهادت سردار سلیمانی تأکید کردند: البته این سیلی سخت غیر از انتقام است زیرا آمران و قاتلان سردار سلیمانی باید انتقام پس دهند و این انتقام در هرزمانی که ممکن باشد قطعی است.
ایشان در ادامه بیانات خود توصیه‌ای به مسئولان داشتند و فرمودند: در همه زمینه‌ها قوی شوید، به دشمن اعتماد نکنید و دشمنی را از یاد نبرید. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد، دشمنی‌ها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود، آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد.
رهبر فرزانه همچنین در ادامه با انتقاد از برخی سخنان اختلاف افکن، خطاب به مسئولان فرمودند که اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟
اما بخش مهم و قابل‌توجه فرمایشات رهبر در مورد رفع تحریم و خنثی‌سازی تحریم‌ها بود. موضوعی که چند روز است برای رسانه‌های اصلاح‌طلب دستاویزی شده است تا راه را برای مذاکره با آمریکا باز کنند. 
رهبر انقلاب با تأکید براین‌که رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است، گفتند: بنابراین باید بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم.
ایشان همچنین افزودند: البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چراکه اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یکباره برداشته شود، تا امروز نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد.جدای از پرداختن به جریان تحریف و اهدافشان، موارد ذکرشده در بالا تیترهای مهم و نکاتی بودند که می‌توان مدت‌ها به آن پرداخت و به نقشه راه‌دست یافت. در بررسی بیشتر فرمایشات رهبر انقلاب با سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشور به گفت‌وگو پرداختیم.
دو نکته اساسی فرمایشات راهگشای رهبر انقلاب
حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده سردار سپهبد قاسم سلیمانی و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم سالگرد ایشان تأکید کرد: فرمایشات رهبری در این مقطع بسیار راهگشا و حاوی نکات بسیار مهمی بود. ایشان در مورد موضوع تحریم‌ها به دو نکته اساسی اشاره کردند. نخست این‌که تحریم‌ها باید برداشته شود و بااین‌که تحریم‌ها باید چند سال پیش برداشته می‌شد اما به دلیل نقض برجام توسط آمریکا و اطاعت بی‌چون‌وچرای اروپا از آن‌ها، به قوت خود باقی ماند. 
وی یادآور شد: نکته مهم‌تری كه رهبر انقلاب   به آن اشاره و تأکید بیشتری داشتند خنثی شدن تحریم‌ها بود. به این معنا که اگر شما تحریم‌ها را خنثی کنید ابتکار عمل دست خودتان است. اما اگر بخواهید تحریم‌ها را لغو کنید، ابتکار عمل دست دیگران است.
آصفی تصریح کرد که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که لغو تحریم دست شما نیست و لغو آن دست
 اعمال کنندگان تحریم است. اما اگر به‌گونه‌ای عمل کنید که تحریم‌ها خنثی نشود به این معنا که کارایی خود را از دست بدهد. حال برای این‌که کارایی و اثر تحریم از بین برود باید چه کنیم؟ باید توانمندی داخلی را به حداکثر ممکن برسانیم و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را افزایش دهیم.سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد : برای بی‌اثر و خنثی کردن تحریم‌ها باید مؤلفه‌های قدرت و اقتدار را تقویت کنیم. زمانی که می‌گوییم تحریم‌ها را خنثی کنید یعنی نیازمندی‌های ما به خارج از کشور به حداقل برسد. بنابراین باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده و کشور را ساختارمند کنیم. چه در تولید داخل و چه در تجارت بین‌الملل.
سفیر پیشین ایران در فرانسه افزود: تحریم فقط یک بعد ندارد، بلکه چندوجهی است. اگر تمام ظرفیت‌ها را به کار بگیریم آن زمان می‌توان امیدوار بود که تحریم بر ایران مؤثر نباشد یا تأثیر آن به حداقل برسد. برای اجرای هرچه بهتر آن باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد و از رانت بی‌جا جلوگیری شود.
رانت، یکی از راه‌های وابسته کردن کشور به خارج و حذف آن، راه‌حل خنثی‌سازی تحریم‌ها
او اشاره کرد که رانت یکی از راه‌های وابسته کردن کشور به خارج است. باید ظرفیت‌ها و امکانات کشور بدون تبعیض در اختیار همگان قرار گیرد و مختص یک طبقه خاصی نباشند و فقط آن‌ها از امکانات کشور استفاده کنند. باید اکثریت جامعه از آن امکانات بهره‌مند شوند. البته کار سخت و زمانبری است. اما شدنی است اگر برای این کار اراده وجود داشته باشد نتایج و آثار بسیار شیرین و لذت بخشی خواهد داشت.
رئیس اسبق مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ضمن اشاره به این بخش از سخنان رهبری در مورد تمام نشدن دشمنی آمریکا با ایران با رفتن ترامپ، گفت: این حرف بسیار درست است که دشمنی آمریکا با رفتن ترامپ تمام نمی‌شود زیرا دشمنی آمریکا با آمدن ترامپ نیز آغاز نشده بود. اگر دشمنی آمریکا با ایران با آمدن ترامپ آغازشده بود بنابراین نتیجه منطقی این است که با رفتن او دشمنی‌ها تمام شود. اما این دشمنی از زمان انقلاب اسلامی آغازشده است.
آصفی یادآور شد که آمریکایی‌ها دقیقا از زمانی که احساس کردند پایگاه و نفوذشان را در ایران از دست دادند و دیگر در این کشور حکومت مستقلی به وجود آمده است، با ایران به دشمنی برخاستند. این تهدیدها و دشمنی‌ها از ابتدای انقلاب وجود داشته است. بنابراین با رفتن این حزب و آمدن آن حزب در آمریکا تغییر زیادی رخ نمی‌دهد.
انتقام از آمران و عاملان ترور سردار سلیمانی قطعی است
دیپلمات ارشد کشور با اشاره به قطعی بودن انتقام از آمران و عاملان ترور سردار حاج قاسم سلیمانی افزود: همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند؛ انتقام از خون شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس قطعی است. اما این‌که زمانش کی و چگونه است بحث دیگری است. اخیرا  دیدم که یک اندیشکده اسرائیلی در گزارشی نوشته بود که «ایران انتقام  قاسم سلیمانی را خواهد گرفت، اما بعید است که انتقام ایران همان شکلی باشد که رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. یعنی ایران به ترور و چنین اقداماتی متوسل نخواهد شد.» در آن گزارش نوشته بود که «ایران احتمالا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را افزایش می‌دهد تا فشار همه‌جانبه‌ای را بر رژیم صهیونیستی وارد کند.»سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی کشور تشریح بیان رهبری در همین فراز سخنان خود، صراحتا به نکته‌ای اشاره کردند و آن،آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی بود. این نشان می‌دهد که ضرورتا عاملان و آمران یکی نیستند و ممکن است متفاوت باشند و کسانی که این ترور را انجام دادند ابزار و وسیله‌ای برای طراحان این قضیه بودند.
آصفی ادامه داد که به نظر می‌رسد این تفکیک در فرمایشات رهبر که قبلا در اطلاعیه‌ای که صادر کرده بودند نیز دیده می‌شد و موضع دقیقی بود که انتقام ترور حاج قاسم منحصر به عاملان نخواهد شد. بلکه فراتر و گسترده‌تر است.
دشمن از اختلافات داخلی برای اعمال فشار بیشتر استفاده می‌کند
وی در واکنش به توصیه رهبری به مسئولان برای مذاکره و حل اختلافات داخلی، افزود که در میان گروه‌ها و مسئولان، گرایش‌های مختلف نگاه‌ها و رویکردهای متفاوتی وجود دارد. حتی ممکن است این اختلافات زیاد هم باشد، در یک کشور مردم‌سالار این اختلاف فرعی و نظرهای متفاوت وجود دارد در آینده نیز وجود خواهد داشت. اما این اختلافات در سطح مسئولان ارشد خوب نیست.سفیر اسبق ایران در فرانسه ادامه داد: گفت‌وگو بر سر موضوعات اختلافی ضرورتا به این معنا نیست که افراد دیدگاهشان را عوض کنند. بلکه بیشتر معطوف به این مسئله است که در عین داشتن دیدگاه‌های مختلف، از وجوه مشترک استفاده و بر آن تمرکز کنند و اختلافات را به حداقل برسانند تا از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. اما اختلاف در بین مسئولان ارشد کشور باعث به هم خوردن انسجام داخلی و وقت و انرژی مردم و مسئولان به‌جای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه کشور، صرف مشاجرات بی‌جهت می‌شود.او اختلافات داخلی را از بعد خارجی باعث اعمال فشار بیشتر دشمن دانست و گفت: این اختلافات از بعد بیرونی پیام بدی به خارج منتقل می‌کند مبنی بر این‌که اختلافات در داخل کشور عمیق و جدی است و همگرایی وجود ندارد و راجع به موضوعات مختلف، دیدگاه‌های بسیار متفاوتی بیان می‌شود و این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. یعنی استفاده از منازعات داخلی برای اعمال فشار بیشتر، درواقع مشکلات در داخل.آصفی تأکید کرد که دشمنان و بیگانگان از این شکاف به‌عنوان یک مرکب برای ایجاد فشار و پیشبرد سیاست‌های داخلی‌شان در کشور ما استفاده می‌کنند. بنابراین هر چه این اختلافات کم شود و نمود بیرونی آشکاری نداشته باشد در جهت منافع ملی کشور است.سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در بخش پایانی گفت‌وگوی خود و درواکنش به تحریف و تقطیع رسانه‌های اصلاح‌طلب از سخنان رهبری افزود که نمی‌توان نیت خوانی کرد. اما از ابتدای انقلاب و در دوران امام نیز این جریان بوده است. آن‌ها فرمایشات امام راحل را به نفع خودشان یا آن‌طور که باب میلشان بود، منعکس می‌کردند و اکنون در مواجهه با بیانات رهبری نیز همین رویکرد رادارند.وی تأکید کرد: رسانه‌های مختلف بخشی از بیانات رهبر را که منطبق با میلشان است منعکس می‌کنند و این اقدام در رسانه‌های ما باب شده است. به‌نحوی‌که یک گروه فرمایشات رهبر را از یک زاویه و گروه بعدی از زاویه دیگری می‌بیند و اگر در مورد آن صحبت کنیم می‌گویند که تیتر است و نمی‌توان تیتر را طولانی کرد.این دیپلمات ارشد کشور در انتها بیان می‌کند که من شخصا معتقد هستم که تیتر و عناوین باید به‌گونه‌ای باشد که جان و اصل کلام را منعکس کند. تیتر باید جامع و فراگیر و بیانگر اصل مطلب باشد. این‌که چرا رسانه‌ها تنها بخشی از صحبت‌های رهبری را منعکس می‌کنند را نمی‌توانم قضاوت کنم  اما آن‌ها باید در انعکاس مطالب دقت، شیوایی و جان کلام را در نظر داشته باشند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.