نشانه‌ای از ثبات در آمریکا وجود ندارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35027
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۴ |

نشانه‌ای از ثبات در آمریکا وجود ندارد

اگرچه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سال 2020 در آمریکا به پایان رسیده است، اما دردسرهای این کشور هنوز ادامه‌دارد! چه در زمان حال و چه در آینده، نشانه‌ای از ثبات و آرامش در آمریکا به چشم نمی‌خورد.
نشانه‌ای از ثبات در آمریکا وجود ندارد
محمد مهرعلی 
اگرچه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ در آمریکا به پایان رسیده است، اما دردسرهای این کشور هنوز ادامه‌دارد! چه در زمان حال و چه در آینده، نشانه‌ای از ثبات و آرامش در آمریکا به چشم نمی‌خورد. این چالش‌ها، حداقل تا سال ۲۰۲۴ میلادی و در واقع‌بینانه‌ترین وضعیت ، تا دهه‌ها ادامه خواهد داشت. بسیاری از منابع خبری در آمریکا ازجمله پایگاه«هیل» افشا کرده‌اند که ترامپ قصد دارد خود یا یکی از نزدیکانش را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آماده کند. ترامپ  تلاش می‌کند که تا آخرین روز حضور خود در کاخ سفید، از نهایت توان اجرایی و سیاسی خود جهت صدور دستوراتی ازاین‌دست استفاده کند. دستوراتی که حتی اگر توسط رئیس‌جمهور بعدی ( بایدن) لغو شود، به دستمایه‌ای برای مبارزات انتخاباتی وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایالات‌متحده تبدیل خواهد شد.این بحران، در حال حاضر در حزب جمهوری‌خواه بیشتر از حزب دموکرات است، اما در آینده‌ای نزدیک، قطعا حزب دموکرات را نیز درگیر خواهد کرد. 
اکنون، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی، تکلیف خود و حزب متبوعشان را نمی‌دانند! به‌عنوان‌مثال، اگرچه بسیاری از جمهوری‌خواهان در کنگره ( مجلس نمایندگان و سنا) از همراهی با ترامپ در قبال تقلب ادعایی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ اجتناب کرده‌اند، اما این به معنای تایید کامل پیروزی بایدن توسط آن‌ها نیست! نتایج نظرسنجی روزنامه واشنگتن‌پست نشان می‌دهد که تنها ۲۷ عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا معتقدند که جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر گذشته پیروز شده است.یک تیم ۲۵ نفره از خبرنگاران این روزنامه از طریق ارسال ایمیل و برقراری تماس تلفنی با ۲۴۹ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنای ایالات‌متحده، نظر آن‌ها را در مورد فرد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جویا شده‌اند.
مروری بر نظرسنجی صورت گرفته توسط واشنگتن‌پست به‌وضوح بیانگر بحران فراگیر جاری در حزب جمهوری‌خواه است. نتایج این نظرخواهی نشان می‌دهد که باوجود شواهد قطعی مبنی بر پیروزی جو بایدن، نزدیک به ۸۸ درصد از جمهوری‌خواهان عضو کنگره هنوز از تایید برنده انتخابات ریاست جمهوری امتناع می‌کنند.به عبارت بهتر، هنوز برخی نمایندگان کنگره معتقدند که شاید راهی برای بازگرداندن اوضاع ( نتیجه انتخابات ) توسط ترامپ وجود داشته باشد! با همه این اوصاف، سران حزب جمهوری‌خواه معتقدند که دیگر زمان بازی با برگ برنده‌ای به نام«ترامپ»سپری‌شده است! اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا قصد ندارد شخصا نتایج انتخابات و پیروزی بایدن را بپذیرد، اما این به معنای بقای وی در رأس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات‌متحده نیست! وی ناچار است تا قبل از
 ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱( اوایل بهمن‌ماه ) کاخ سفید را ترک کند، فارغ از آنکه نتیجه انتخابات را بپذیرد یا خیر!
نکته دیگر، به ترس همز‌مان جمهوری‌خواهان کنگره از ترامپ و ساختار سیاسی آمریکا بازمی‌گردد! جمهوری‌خواهان معتقدند که در منازعه‌ای که بین ترامپ و جریانات قدرت در آمریکا به وجود آمده است، آن‌ها باید بی‌طرفی ظاهری خود را حفظ کنند تا در زمان مناسب و با مشخص شدن تکلیف نهایی انتخابات، به‌سوی طرف پیروز تمایل پیدا کنند!همان‌گونه که مشاهده می‌شود،«بی‌ثباتی داخلی» مؤلفه و متغیری خواهد بود که تا سالیان دراز، گریبان‌گیر کلیت موجودیت سیاسی و اجتماعی آمریکا خواهد شد و هر دو حزب سنتی این کشور و ساختار حاکم بر ایالات‌متحده را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. 
نویسنده : محمد مهرعلی  |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.