باید به چین و روسیه نگاه جدی داشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34947
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۶:۴۵ |
ابراهیم رحیم‌پور، معاون سابق وزیر امور خارجه:

باید به چین و روسیه نگاه جدی داشت

ابراهیم رحیم‌پور، معاون سابق وزیر امور خارجه: پیش از این‌که برجام امضا شود و دولت جدید شروع به کار کند وضعیت سختی حاکم بود. برجام امضا شد و ما به سمت اجرایی شدن آن حرکت کردیم اما هنوز آب خنک از گلویمان پایین نرفته بود که پس از انتخابات آمریکا ترامپ روی کار آمد و از توافق خارج شد و ورق برگشت.
باید به چین و روسیه نگاه جدی داشت

حانیه مسجودی
ابراهیم رحیم‌پور، معاون سابق وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد سیاست نگاه به شرق اظهار داشت: پیش از این‌که برجام امضا   شود و دولت جدید شروع به کار کند وضعیت سختی حاکم بود. برجام امضا شد و ما به سمت اجرایی شدن آن حرکت کردیم اما هنوز آب خنک از گلویمان پایین نرفته بود که پس از انتخابات آمریکا ترامپ روی کار آمد و از توافق خارج شد و ورق برگشت.
وی افزود: در آن دوران که برجام در ابتدای راه اجرا بود برخی از کشورها به دلیل منافع خودشان ازجمله چین و روسیه از همکاری‌های اقتصادی با ما روابط خوبی ایجاد کرده بودند. اما پس از برجام استنباط آن‌ها این بود که ما توجهی به روابط با این دو کشور نمی‌کنیم.
رحیم‌پور یادآور شد: پس‌ازآن، سفر رئیس‌جمهور چین به تهران و سفر روحانی به مسکو انجام شد که در هر دوی این سفرها بحث سند راهبردی مطرح بود. در سفر رئیس‌جمهور چین به تهران این سند که در ابتدا وزن خیلی سنگینی هم نداشت امضا  شد. ازاین‌جهت می‌گویم سنگین نبود که سطح سند راهبردی کشورهای دیگر بالاتر و بیشتر بود. اما سطح سند راهبردی ما با چین آن‌طور که می‌خواستیم رقم نخورد. اما به‌هرحال در آن مقطع به همان بسنده کردیم.
  پس از امضای برجام، متأسفانه تمایل به غرب افزایش پیدا کرد
معاون سابق آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر امور خارجه تصریح کرد: پس از امضای برجام و اجرایی شدن آن، این اشتباه را داشتیم که تمایلمان به غرب بیشتر شد زیرا آن کشورها ازلحاظ صنعت، مسائل مالی و اقتصادی قوی‌تر بودند. بااین‌حال باید درک کنیم ما کشوری هستیم که تسلیم نمی‌شویم و این بحث و مشکلات با آمریکا ادامه‌دار است. درست است که مذاکره کردیم اما مشکل ما چیزی نیست که به‌صورت اساسی حل شود. حتی برجام هم این معنی را نمی‌داد که مشکلمان با آمریکا حل شده است بلکه مفهومش این بود که در یک موضوع به تفاهمی رسیده‌ایم.
رحیم‌پور می‌گوید: ازآنجاکه ذات و شاکله ما متفاوت است، باید در نظر داشته باشیم که هر توافقی که نوشته می‌شود وحی منزل نیست. به‌علاوه این‌که برجام نیز بخشی از تفاهم ما با غرب و آمریکایی‌ها بود و این‌طور نبود که تمام مسائلمان را حل کند لذا باید با شرق و دوستان سنتی خودمان با آن‌ها وقت بیشتری برای کار اقتصادی- سیاسی صرف می‌کردیم.
   برای مذاکره و ارتباط با چین و روسیه باید قوی ظاهر شویم
او ضمن اشاره به اقدامات لازم در شرایط فعلی تحریم‌ها با کشورهای چین و روسیه ابراز کرد: در مقطع فعلی وزیر خارجه و برخی از مقامات، تحرکات و رایزنی‌هایی را با این دو کشور داشته‌اند و این اقدامات لازم است. اما زمانی که در هر موضوع بین‌المللی و سیاسی مذاکره می‌کنیم، طرف مقابل روی وزن، شخصیت و تفکرات ما حساب می‌کند. بنابراین ما باید در شرایطی مذاکره کنیم که ضعیف نباشیم و مذاکره با چین و روسیه هم قطعا لازم است.
رحیم‌پور ضمن اشاره به سندهای راهبردی اقتصادی با روسیه و چین افزود: باید برنامه‌هایمان کمی با حساب‌وکتاب بیشتری باشد و در کار سیاست خارجی احساسی عمل نکنیم و بدانیم که هر کشوری منافع و مصالح خود را بر ما مقدم می‌داند و ریسک نمی‌کند.
معاون سابق آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بنده مسئول  هشت کشور همسایه بوده‌ام و همان زمان که برجام در اوج خودش بود، اعتقاد داشتم باید با همسایگان منطقه، کار اقتصادی قوی‌تری انجام دهیم و بتوانیم روابط خود را گسترش دهیم و  تصور نکنیم که اگر می‌توانیم گوشت را از برزیل ۲ هزارتومان ارزان‌تر بخریم دیگر نباید از قزاقستان، روسیه یا پاکستان گران‌تر بخریم.
معاون سابق وزیر امورخارجه تأکید کرد: حساب کاسبی با سیاست‌های فعلی جور درنمی‌آید، اما متأسفانه ما این مشکلات را در داخل ساختار اقتصادی و سیاسی کشور داشتیم و داریم.
رحیم‌پور در مورد این‌که در شرایطی که تحریم هستیم باید چه رویکرد و اقداماتی در مواجهه با چین و روسیه انجام دهیم، گفت: اهداف و راهبردهای سیاسی به‌ویژه سیاست‌ خارجی در سایر کشورها باید به سفارتخانه‌ها و فعالان اقتصادی اعمال شود و جدا از هم نباشد، لذا باید به این دو کشور نگاه جدی داشته و در شرایط فعلی با همسایگان کار کنیم و انسجام داخلی قو‌ی‌تری هم داشته باشیم.او در انتها مطرح کرد: مسئولان باید شعار تولید داخلی را جدی گرفته و تمام ارکان مملکت را متناسب با آن جلو ببرند. اکنون افراد ترجیح می‌دهند که وارد کار تولید نشوند  چراکه به‌جز دردسر 
عایدی دیگری ندارد. نمی‌خواهم مأیوسانه صحبت کنم اما باید واقع بین باشیم تا به سمت توسعه تولید در داخل و قدرتمند شدن در مذاکرات اقتصادی و سیاسی در عرصه‌ بین‌المللی تبدیل شویم.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.