رسانه ها، دنیای استکبار را وادار به پاسخگویی کنند | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34562
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۵۸ | 303 بازدید |
بررسی ابعاد رسانه ای شهادت دانشمند هسته ای کشور؛

رسانه ها، دنیای استکبار را وادار به پاسخگویی کنند

آدینه گذشته بود که به ناگاه رسانه‌ها پر شدند از خبر شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای،دفاعی کشور، دکتر محسن فخری‌زاده، مجاهدی گمنام‌ که بعد از‌ شهادت، نام‌ بلند ایشان پس از سال ۲۰۱۰ و ترورهای‌ سریالی شهدای هسته‌ای به‌عنوان برجسته‌ترین شهید علمی‌ کشور در این‌ سال‌ها در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.
رسانه ها، دنیای استکبار را وادار به پاسخگویی کنند

علی پژوهش
آدینه گذشته بود که به ناگاه رسانه‌ها پر شدند از خبر شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای،دفاعی کشور، دکتر محسن فخری‌زاده، مجاهدی گمنام‌ که بعد از‌ شهادت، نام‌ بلند ایشان پس از سال ۲۰۱۰ و ترورهای‌ سریالی شهدای هسته‌ای به‌عنوان برجسته‌ترین شهید علمی‌ کشور در این‌ سال‌ها در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.
شهادتی که ردپای تروریسم دولتی به‌وضوح در آن دیده می‌شود اما فراتر از ابعاد سیاسی و امنیتی که این اقدام خصمانه دشمنان علیه ملت ایران داشت، باید از ابعاد فرهنگی و رسانه‌ای شهادت عالم پارسا محسن فخری زاده نیز گفت، شخصیتی که خود امروز نقش رسانه انقلاب اسلامی‌ ایران را ایفا می‌کند، بر‌ همین اساس گفت‌وگویی با دکتر‌ جلال غفاری، استاد دانشگاه امام حسین علیه‌السلام و مدیر پیشین شبکه افق سیما انجام شد و از فضای فرهنگی و رسانه‌ای پس از شهادت این دانشمند بزرگ صحبت کردیم.
به نظر شما چگونه، مجاهدی که تمام عمر به‌صورت خاموش و گمنام مجاهدت کرده است، با سرعتی باورنکردنی محبوبیتی در راز سایر شهدای برجسته انقلاب اسلامی در حوزه افکار عمومی پیدا می‌کند؟
 برای پاسخ به این سؤال ترجیح می‌دهم در ابتدا از دوگانه «رسانه لیبرال»، «رسانه مقاومت» استفاده کنم. رسانه لیبرال اساسا رویکردش تخدیر مخاطب است و در خدمت صاحبان سرمایه و قدرت هستند بنابراین از فرم‌های رسانه‌ای سرد استفاده می‌کنند
 اما در تئوری رسانه‌ای مقاومت با توجه به هدف فرا مادی آن‌که انسان‌سازی و تعالی بشر است از رویکرد و فرم رسانه‌ای گرم استفاده می‌شود و تصور می‌کنم باید از نگاه سنتی به رسانه‌ها فاصله بگیریم و بگویم در مکتب رسانه‌ای مقاومت اشخاص خود به‌مثابه رسانه‌ای مستقل عمل می‌کنند . به نظرم‌ در شهادت ایشان نیز این اتفاق افتاد، صدالبته عمق خباثت و پلیدی دشمن صهیونیستی در به شهادت رساندن این عالم پارسا در برجسته‌سازی موضوع بی‌تأثیر نبود ولی شخصیت شهید و تقابل دوگانه خیر و شر که دوگانه‌ای ازلی، ابدی است عامل اصلی این برجسته‌سازی و ضریب یافتن در سطح جامعه بود، دوگانه‌ای که پس از شهادت ایشان در فضای عمومی جامعه بسط یافت و به دنبال آن جنایت 
به شهادت رساندن این شهید بزرگوار ابعاد رسانه‌ای و مردمی گسترده‌تری در مقایسه با سایر جنایات دشمن صهیونیستی پیدا کرد .
در روزهای گذشته شاهد بودیم که رسانه‌های فارسی‌زبان برای ماساژ خبری و کاستن از احساسات ضد اسرائیلی ایرانی‌ها که غلیان کرده بود اقدام‌به کاربردن عباراتی چون مدیر پروژه برنامه نظامی اتمی‌ ایران موسوم به آماد کردند و از سوی دیگر مطرح کردند که این یک نبرد میان ایران،اسرائیل و آمریکاست‌و ذات یک نبرد کشته شدن فرماندهان و سربازان است بنابراین مطالبه مردم ایران برای انتقام سخت و تروریستی بودن این عمل به آن معنا صحیح نیست ! نظر شما از منظر رسانه‌ای و فرهنگی در این‌ خصوص چیست؟
تمام دولت‌ها و رسانه‌های آن‌ها از این موضوع آگاهی دارند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، اگر‌ هم خلاف آن را فریاد می‌کنند صرفا جهت تقابل رسانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران است
 ایران همواره از ورود به حوزه تسلیحاتی انرژی هسته‌ای خودداری کرده است، دلیل این مسئله هم فراتر از پروتکل‌های حقوقی بین‌المللی است
استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی طبق فقه اسلامی فعلی حرام است و مقام معظم رهبری نیز حکم به حرمت این عمل داده‌اند بنابراین این ادعاها دروغ بزرگی بیش نیستند. جهانیان می‌دانند که ایشان مسئول پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بودند و تروریست واقعی دولت متخاصم رژیم صهیونیستی است که از ابتدای حیات خود افراد بسیاری را در سراسر جهان به‌صورت ناجوانمردانه ترور کرده است و به هیچ نهاد بین‌المللی نیز پاسخگو نیستند.  این‌که شخصیت بزرگی مانند شهید فخری‌زاده را در کشور خود به شهادت می‌رسانند فراتر از یک اقدام تروریستی صرف است، ترور شخصیتی در طراز شهید فخری‌زاده به‌نوعی اعلان جنگ مستقیم است و گذشتن از این موضوع به‌طور قطع دشمن را برای انجام جنایاتی مشابه جریح تر خواهد کرد بنابراین تصور می‌کنم برخورد مناسب با این اقدام مذبوحانه، وارد کردن ضربه‌ای متقابل در ابعاد گسترده است تا جنایتکاران با مشاهده پرداخت هزینه گسترده از انجام اقدامات مشابه حذر کنند. 
 مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت شهادت این دانشمند هسته ای‌و پاسدار والامقام اسلام، بر دونکته تأکید کردند، اول تعقیب و مجازات قطعی عاملان و آمران این حرکت و دوم ادامه یافتن راه شهید، ازنظر جنابعالی این مطالبه رهبری در فضای رسانه‌ای و فرهنگی کشور چگونه محقق می‌شود ؟
بخش اصلی تحقق این مطالبه به کنش صحیح نهادهای علمی و دفاعی برمی‌گردد . صنایع دفاعی باید برای ادای دین به این شهید بزرگوار همچنین تحقق خواسته مقام معظم رهبری باقدرت و اراده بیشتری در جهت تکمیل پروژه‌های علمی و دفاعی گام بردارند . شهید فخری زاده بیش از آنکه یک شخصیت دفاعی باشند، نخبه‌ای دانشگاهی و دانشمندی پارسا بودند بنابراین بر ذمه دانشگاهیان است که برای پاسداری از خون این شهید بزرگوار تلاش خود را برای فتح قله‌های جدید علمی و تولد هزاران محسن فخری زاده جدید در صفحه تاریخ انقلاب اسلامی روزافزون کنند. نقش رسانه‌ها نیز در این میان برجسته‌سازی و حمایت از این مطالبه رهبر حکیم انقلاب اسلامی و جلوگیری از به حاشیه رفتن این مطالبه به‌حق همچنین جلوگیری از تحریف شخصیت شهید است .
 نقش رسانه‌ها را در مدیریت افکار عمومی پس از حوادث این چنین چطور ارزیابی می‌کنید؟
به هر صورت این ترور یک مقوله امنیتی برای کشور بود بنابراین پرداخت رسانه‌ای به ابعاد آن‌هم منوط به نظرات شورای‌عالی امنیت ملی است، اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، در تئوری رسانه‌ای مقاومت، اشخاص نیز به‌طور مستقل  می‌توانند در نقش رسانه ظاهر شوند
 در مکتب رسانه‌ای انقلاب اسلامی خود شهادت و شهید همین‌طور اشخاص در جایگاه رسانه قرار می‌گیرند و می‌توانند اثر رسانه‌ای داشته باشند بنابراین ازنظر من، خود شخصیت شهید می‌تواند و در حال ایفای نقش رسانه‌ای خود است و دیگر رسانه‌ها در حال ایفای نقش مکمل هستند و به برجسته‌سازی و ضریب دهی به شخصیت شهید و بیان و بسط معارف شهید والامقام کمک می‌کنند. آنچه واضح و مبرهن است، فاصله‌گیری انقلاب اسلامی از چارچوب‌ها و خطوط قرمز نظام‌های سیاسی و فکری جوامع غربی در همه سطوح است بنابراین در منظر رسانه‌ای و فرهنگی نیز پارادایم انقلاب اسلامی باید با گفتمان خود آن بسط داده و تشریح شود.  جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که گفتمان سیاسی جدیدی مقابل جوامع کمونیست و لیبرال مطرح کرد، می‌بایست در سپهر رسانه‌ای جهان نیز نظام فکری خود را گسترش دهد، در پارادایم رسانه‌ای مقاومت همان‌طور که اشاره شد اشخاص می‌تواند به‌طور مستقل در نقش رسانه ظاهر شوند و بسیار اثرگذارتر از سایر رسانه‌ها در خدمت انقلاب دربیایند، شاید اغراق نباشد که همین ویژگی انسان‌سازی و تربیتی رسانه‌های مقاومت است که باعث ضریب یافتن این عبارت می‌شود شهید سلیمانی و اکنون شهید فخری زاده برای نظام سلطه بیش از سردار سلیمانی و دکتر فخری‌زاده چالش‌های گفتمانی در نبرد ابدی خیر و شر ایجاد خواهند کرد.

نویسنده : علی پژوهش |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.