ضجه سعودی‌ها پس از شکست در جنگ یمن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34342
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۵ |
آل سعود در برابر جریان مقاومت زانو می زند

ضجه سعودی‌ها پس از شکست در جنگ یمن

 هر اندازه زمان می گذرد، شاهدنشانه های شکست تمام‌عیار آل سعود و حامیان غربی و متحدان عربی ریاض در یمن هستیم. هر چه سعودی‌ها در اعلام این شکست و پذیرش تبعات آن زمان را تلف کنند،با عوارض بسیار سخت‌تری در آینده مواجه خواهند شد. 
ضجه سعودی‌ها پس از شکست در جنگ یمن

 گروه بین الملل
 هر اندازه زمان می گذرد، شاهدنشانه های شکست تمام‌عیار آل سعود و حامیان غربی و متحدان عربی ریاض در یمن هستیم. هر چه سعودی‌ها در اعلام این شکست و پذیرش تبعات آن زمان را تلف کنند،با عوارض بسیار سخت‌تری در آینده مواجه خواهند شد. 
 ریاض: در معرض حمله صدها موشک و پهپاد قرار گرفتیم
وزیر خارجه عربستان سعودی تصریح کرد که این کشور در معرض حمله صدها موشک و پهپاد ارتش یمن قرار گرفته است.
«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی، در بخشی از سخنرانی خود در چهل و هفتمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این کشور پرداخت.به گزارش شبکه «العربیه» بن فرحان در این نشست پس از پرداختن به مسئله مبارزه با تروریسم در جهان اسلام گفت: «عربستان سعودی در معرض صدها حمله با موشک‌های بالستیک و پهپاد قرار گرفت.»
 اظهارات وزیر خارجه سعودی پس از حمله موشکی ارتش یمن به تأسیسات نفتی این کشور در شهر جده است؛ حمله‌ای که وزارت انرژی این کشور پس از گذشت بیش از پانزده ساعت از زمان اعلام ارتش یمن اذعان کرد که تأسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است.سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرده بود که این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیروهای مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان سعودی انجام شده است.پس از اذعان وزارت انرژی عربستان سعودی به این حمله، رژیم آل‌سعود در اقدامی که به گفته ناظران، نشانه سردرگمی این رژیم در برابر پاسخ‌های موشکی نیروهای مسلح یمن بود، از جنبش انصار الله یمن به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.
سعودی ها مظلوم نمایی نکنند
 «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیئت مذاکره‌کننده این کشور در واکنش به این اقدام سعودی‌ها در اظهاراتی جداگانه ضمن بیان این موضوع  که سعودی‌ها با این کار تلاش دارند مظلوم‌نمایی بکنند گفت که ناله کردن آن‌ها نشانه مؤثر بودن پاسخ موشکی به «آرامکو» است.وزیر خارجه سعودی در ادامه اظهارات خود در نشست سازمان همکاری اسلامی همچنین با شبه‌‌نظامی خواندن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مدعی شد که آن‌ها مورد حمایت ایران هستند و در پس مشکلات یمن قرار دارند.این ادعای عربستان سعودی که با حملات هوایی خود هزاران زن و کودک یمنی بی‌گناه را به شهادت رسانده است،‌ در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که مقام‌های دولت نجات ملی یمن از جمله «هشام شرف» وزیرخارجه این کشور بارها تأکید کرده‌اند که ایران هیچ گونه دخالتی در امور یمن ندارد.
 پیام واضح یمنی ها به ریاض
عملیات علیه تأسیسات نفتی عربستان در شهر «جده» تنها ساعاتی پس از خروج «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از عربستان و پایان نشست مجازی گروه ۲۰ به میزبانی عربستان، این کشور را در شوکی عمیق فرو برد.
 به گزارش پایگاه های «درایو» و «واشنگتن پست» عملیات علیه تأسیسات نفتی عربستان در شهر جده در شرایطی رخ داد که این کشور تلاش می‌کرد در دو مسیر بهبود تصویر خود در مجامع جهانی و آغاز فرآیند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام‌های جدی و جدیدی بردارد. اگرچه عملیات مذکور علیه یک مخزن سوخت در ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی جده در ساعت ۳:۵۰ دقیقه صبح بامداد روز دوشنبه، تلفاتی در پی نداشت، اما ضربه سختی به وجهه عربستان بود.
  عربستان که تحت فشار‌های اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و پیامد‌های شیوع بیماری کروناست و زیر فشار سیاسی آمریکا برای آغاز علنی روند عادی‌سازی روابط نیز قرار دارد، از ناامنی فیزیکی ومشهود شدن آسیب پذیری امنیتی نیز رنج می‌برد.تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از تأسیسات نفتی هدف قرار گرفته عربستان نشان می‌دهد، مخزن نفت متعلق به شرکت «آرامکو» دچار خساراتی جدی شده است.هدف یمنی‌ها از انجام عملیات مذکورعلیه یک مخزن نفت در شهر مهم جده در پی دیدار مخفیانه و شبانه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شهر جدید «نئوم» را می‌توان ارسال پیامی جدی برای عربستان دانست. اثبات توانایی نظامی روزافزون یمنی‌ها برای هدف قرار دادن اهداف و زیرساخت‌های حساس در عمق خاک عربستان و فراتر از پیش بینی‌های ریاض و البته نشان دادن توانایی ظرفیت و قابلیت ادامه جنگ با وجود آمادگی برای آتش بس. عربستان که در قالب ائتلاف سعودی به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی یمن به قدرت از سال ۲۰۱۵ این کشور را تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار داده و با حملات هوایی و زمینی خود علیه یمن این کشور را تا آستانه پرتگاه فاجعه انسانی پیش برده، اکنون به وضوح شاهد هدف قرار گرفتن هسته اصلی اقتصادی خود است.
وقت پایان دادن به جنگ یمن فرا رسیده است
نماینده سازمان ملل در امور یمن  نیز اعلام کرده است که  اوضاع انسانی در یمن روز به روز بدتر می‌شود با این حال ما می‌توانیم جلوی قحطی در این کشور را بگیریم.
مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت: وقت آن رسیده است که جنگ در یمن متوقف شود.گریفیتس افزود: اوضاع انسانی در یمن روز به روز بدتر می‌شود با این حال ما می‌توانیم جلوی قحطی در این کشور را بگیریم. ما به برقراری آتش بس و گشودن در‌های یمن به روی کمک‌های بشردوستانه نیاز داریم.در حالی که مقامات ارشد و رسمی آمریکایی خود نیز نسبت به نقش پررنگ کاخ سفید در کشتار ملت یمن اذعان دارند، مقامات ارشد سازمان ملل‌متحد تحت تأثیر لابی گری با دولت ترامپ ترجیح می دهند سخنی در حمایت از ملت مظلوم و بی دفاع یمن به میان نیاورند تا مبادا خاطر افرادی مانند ترامپ ،پمپئو و بولتون مکدر شود!در جریان حوادث و حملات تروریستی محدودتر( به لحاظ تعداد قربانیان ) که طی سال‌های اخیر در کشورها ی غربی به وقوع پیوسته است،  شاهد ابراز همدردی و حمایت همه‌جانبه سازمان‌های به اصطلاح بین المللی از جمله سازمان ملل متحد با خانواده قربانیان این حوادث هستیم؛از سکوت یک دقیقه ای در شورای امنیت تا دستور ویژه برای پیگیری حادثه! با این حال مدعیان حقوق بشر از کنار کشتار بی رحمانه دسته جمعی اخیر دانش‌آموزان یمنی به سادگی گذشته‌اند!البته مسجل است که کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه که خود در حمایت سیاسی، نظامی و تسلیحاتی از سعودی‌ها در طول سه سال اخیر( از زمان آغاز جنگ یمن تا کنون ) نقش داشته اند، هیچ گاه درصدد مواجهه با اقدامات وحشیانه محمد بن سلمان بر نمی آیند! گویا از دید مقامات سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی،اساسا اتفاقی در یمن رخ نداده و این کشور نیز جایی در نقشه جغرافیای جهان ندارد. تقسیم بندی ملت‌های جهان به شهروندان درجه اول ، دوم و …. سیاست اعلام نشده ولی علنی غرب در قبال ساکنان کره زمین محسوب می شود.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.