بهارستان به فکر روز مبادا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33963
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۱۹ |
«طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس بررسی شد؛

بهارستان به فکر روز مبادا

درحالی‌که پس از انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا برخی از افراد دولت و رسانه‌های متبوع آن‌ها ساز مذاکره دوباره و احیای برجام را کوک کردند، مجلس شورای اسلامی با نگاهی دوراندیش‌تر نسبت به مسئولان اجرایی کشور، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را بررسی کرد.
بهارستان به فکر روز مبادا

حانیه مسجودی
درحالی‌که پس از انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا برخی از افراد دولت و رسانه‌های متبوع آن‌ها ساز مذاکره دوباره و احیای برجام را کوک کردند، مجلس شورای اسلامی با نگاهی دوراندیش‌تر نسبت به مسئولان اجرایی کشور، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را بررسی کرد. یک‌فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جلسه علنی ۱۲ آبان ماه  با ۱۹۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر تصویب شد.
متن این طرح به شرح زیر است: 
ماده ۱- سازمان انرژی اتمی ایران موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تأسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیز نیازمندی‌های صلح‌آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به‌طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.
ماده ۲- در جهت تحقق ظرفیت یک‌صد و نود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی‌شده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنی‌سازی شده، اقدام کند.
ماده ۳- برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-۲m در بخش زیرزمینی تأسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند. همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-۶ را به تأسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی‌سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه بدهد.      
ماده ۴- سازمان انرژی اتمی موظف است نسبت به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.
ماده ۵- سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، رآکتور ۴۰ مگاواتی آب‌سنگین اراک را که به‌موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه‌سازی می‌باشد، ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمان‌بندی معین از طریق احیای قلب رآکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند. همچنین همزمان با عملیات بهینه‌سازی و راه‌اندازی رآکتور ۴۰ مگاواتی آب‌سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک رآکتور آب‌سنگین ۴۰ مگاواتی جدید باهدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی با جدول زمان‌بندی اقدام کند. جدول زمان‌بندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد.
ماده ۶-  دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.
ماده ۷- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام‌شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای  تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ، روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید. و چنانچه طرف‌های مقابل برجام به اجرای  تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند. این پیشنهاد ظرف مدت حداکثر یک ماه در مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.  
ماده ۸- چنانچه اعضای ۱+۴  نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع تحریم‌های هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و … علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام‌شده و نیز پیشنهاد اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در جهت بازگشت به تعهدات را به مجلس ارائه دهد. این پیشنهاد ظرف مدت یک ماه به همراه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جهت تصمیم‌گیری در صحن مجلس بررسی می‌شود.ماده ۹- مستنکفین از اجرای این قانون به‌تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا  به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.«طبق گزارش دستور کار کمیسیون‌های مختلف، بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه خواهد یافت.»با نگاهی اجمالی به طرح مذکور و مقایسه اقدامات مربوطه مجلس با سخنان و امید دولت به سرکار آمدن بایدن در آمریکا، مشخص می‌شود که قوه مقننه بیشتر از مسئولان اجرایی به فکر روزهای مبادایی است که کشورهای غربی برایمان به ارمغان می‌آورند.کوبیدن بر طبل مذاکره و احیای برجام ازدست‌رفته و جان گرفتن دوباره اصلاح‌طلبان و آماده شدن مجدد برای انتخابات ریاست جمهوری و تداوم در کرسی قدرت، جز دوقطبی کردن جامعه و تحمیل بار روانی به جامعه و اقتصاد عایدی دیگری ندارد. البته بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان امر معتقدند که عده‌ای در داخل و خارج از دولت به‌عمد یا غیر عمد قصد عصبانی کردن مردم را دارند. این افراد پس از ۷ سال هنوز درس عبرت نگرفته‌اند و مدام باید کسانی باشند که آن‌ها را نصیحت و از عواقب اشتباهات دوباره هوشیارشان کنند.
 برخی از افراد دولت می‌خواهند منافع ملی را به حاشیه ببرند
در ادامه فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد رویکرد مجلس برای مقابله با تحریم‌ها و جو به وجود آمده در مورد روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا به «رسالت» گفت: با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا که احتمالا بایدن در رأس آن باشد، حرف‌وحدیث‌هایی درون کشور به وجود آمده است و متأسفانه برخی از افراد که درون دولت هستند، مجدد می‌خواهند منافع ملی کشور را با طرح این موضوع به حاشیه ببرند که اگر بایدن سرکار بیاید برجام احیا می‌شود و تمام شرایط تغییر می‌کند و کشور گل‌وبلبل می‌شود!
وی افزود: اما با طرح چنین صحبت‌هایی جز این‌که ذهنیت و بار روانی برای جامعه ایجاد کنند، فایده‌ای ندارند. اما واقعیت امر این است که ما آمریکایی‌ها را می‌شناسیم. بایدن رئیس‌جمهور شود یا بوش و اوباما بازهم برای ما فرقی ندارد. ما اکنون ۴۰ سال است که در شرایط مختلف با آمریکایی‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم و روحیاتشان را یکی کم و یکی بیشتر می‌دانیم.
مالکی تأکید می‌کند: مسئله اصلی این است که استراتژی آن‌ها یکی است و آن‌هم ضربه زدن و براندازی جمهوری اسلامی ایران است. من تعجب می‌کنم که برخی در کشور ما خودشان را به خواب می‌زنند و نمی‌دانند که آمریکا چه اهدافی دارد!
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد که بهترین روش و موضع ما باید این باشد که اگر بایدن رئیس‌جمهور شود و به برجام مراجعه کند، بگوییم ایرادی ندارد مراجعه کند. اما باید بدانیم چه اتفاقی می‌افتد و مواضع ما چه خواهد بود. ممکن است آمریکایی‌ها با پیش‌شرط وارد شوند و دست پیش را بگیرند. اما مواضع ما این است که بایدن در ابتدای کار حتما باید سیاست‌های غلط و پوسیده ترامپ که منجر به جنگ‌طلبی در دنیا شد را کنار بگذارد و بپذیرد که طی این ۴ سال، بدعهدی‌های بسیار زیادی که جمهوری اسلامی ایران وارد شد.
 راه بازیابی اعتبار ازدست‌رفته آمریکا؛ تغییر تاکتیک و دیدگاه نسبت به ایران است
او می‌گوید: برجام توسط دولت آمریکا پاره شد. بنابراین آمریکایی‌ها با دولت جدید و در چنین شرایطی دیگر نمی‌توانند برای جمهوری اسلامی ایران شرط و شروط بگذارند. چراکه اکنون باید پاسخگو باشند. پاسخگوی سال‌ها بدعهدی و به خطر انداختن منافع جمهوری اسلامی ایران. درمجموع برجام در صورتی برای ایران قابل‌پذیرش است که تمام تحریم‌های گذشته لغو شود و آنچه در دیدگاه آمریکا نسبت به کشور ما وجود دارد با استراتژی جدید در دولت آینده تغییر کند.
این نماینده با اشاره به طرح کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون امنیت عنوان کرد: از طرفی ما در کمیسیون امنیت ملی طرح کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران نسبت به طرف‌های غربی برجام را در دستور کار قرارداده و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. این حق کشور ماست که به دلیل بدعهدی‌های آمریکا از اجرای تعهدات عقب بکشد. زیرا نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.مالکی درنهایت معتقد است که سرنوشت این بازی به آمریکایی‌ها بستگی دارد. اگر آن‌ها در آینده بخواهند که مواضع و اعتبار ازدست‌رفته کشورشان را که طی ۴ سال گذشته و توسط ترامپ خدشه‌دار شد، بازیابی کنند باید استراتژی و تاکتیک‌هایشان را در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.