سکته ترامپ در جورجیا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33891
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۲۹ |
پشت پای جمهوری‌خواهان به رئیس‌جمهور آمریکا ؛

سکته ترامپ در جورجیا

 سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، بازشماری آرا در ایالات جورجیا ، تأثیر درنتیجه کلی آرا نداشت. درنتیجه این بازشماری، جو بایدن درنهایت بار دیگر به‌عنوان برنده این ایالت معرفی شد. در ایالت جورجیا، جایی که جو بایدن تنها با ۱۴ هزار رأی پیروز اعلام‌شده بود، پس از درخواست تیم حقوقی دونالد ترامپ، بازشماری دستی آرا انجام شد. مقام‌های محلی پس‌ازاین مرحله اعلام کردند که بایدن با ۱۲۲۰۰ رأی، در این ایالت پیروز شده است.
سکته ترامپ در جورجیا

گروه بین الملل- علی عالمی
 سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، بازشماری آرا در ایالات جورجیا ، تأثیر درنتیجه کلی آرا نداشت. درنتیجه این بازشماری، جو بایدن درنهایت بار دیگر به‌عنوان برنده این ایالت معرفی شد. در ایالت جورجیا، جایی که جو بایدن تنها با ۱۴ هزار رأی پیروز اعلام‌شده بود، پس از درخواست تیم حقوقی دونالد ترامپ، بازشماری دستی آرا انجام شد. مقام‌های محلی پس‌ازاین مرحله اعلام کردند که بایدن با ۱۲۲۰۰ رأی، در این ایالت پیروز شده است.دولت محلی جورجیا اعلام کرده است که با توجه به اختلاف کمتر از نیم درصدی شمار آرای دو کاندیدا، نتیجه اعلام‌شده حتی پس از صدور گواهی صحت انتخابات قابل‌اعتراض است.تیم حقوقی کارزار ترامپ با رد نتیجه بازشماری آرا در جورجیا می‌گوید نتایج به‌دست‌آمده، صرفا شمارش دوباره آرای غیرقانونی است.
چرا نتیجه بازشماری دستی در جورجیا مهم بود؟
نتیجه بازشماری دستی آرا در ایالت جورجیا، منجر به ناامیدی مطلق ترامپ و جمهوری‌خواهان در خصوص تغییر نتیجه آرا شده است! جورجیا، ایالتی کاملا جمهوری‌خواه است! ایالتی که فرماندار آن نیز فردی جمهوری‌خواه می‌باشد و کسانی که آرا را محاسبه و جمع‌بندی می‌کنند نیز رویکردی طرفدار ترامپ داشته‌اند. ازاین‌رو عدم‌تغییر نتیجه انتخابات در جورجیا، بدترین خبر ممکن برای ترامپ محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا اکنون شانس خود را به‌صورت مطلق در جورجیا و آریزونا ازدست‌داده ( شکست وی تایید شده است ) و در  ایالات میشیگان و پنسیلوانیا نیز عملا از وکلایش خواسته است تا بخش مهمی از شکایت اولیه را پس بگیرند. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، ترامپ و همراهانش، شانسی برای تغییر نتیجه در ایالات محل مناقشه ندارند. بدون شک دیوان عالی آمریکا نیز علی‌رغم ترکیب محافظه‌کارانه‌ای که دارد، مستندی برای تغییر نتایج انتخابات به سود رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید را ندارد. 
بایدن از مقاومت ترامپ عصبانی است! 
جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا خودداری دونالد ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات را محکوم کرده است و می‌گوید این کار پیام غلطی را درباره کشور آمریکا می‌دهد.بایدن گفته است مطمئن است رئیس‌جمهوری آمریکا می‌دانسته که پیروز نخواهد شد و از خود «بی‌مسئولیتی باورنکردنی» نشان داده است.ترامپ سلسله شکایت‌هایی را در دادگاه‌های مختلف برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات آغاز کرده است که به‌جز یک شکایت تمامی آن‌ها با شکست مواجه شده است.
چنانچه شبکه بی‌بی‌سی گزارش داده است، ترامپ درعین‌حال قانون‌گذاران ایالتی را به کاخ سفید دعوت کرده که احتمالا حاکی از تلاش او برای پیش گرفتن شیوه‌ای تازه برای تغییر نتیجه انتخابات است.از قانون‌گذاران ایالت میشیگان خواسته‌شده است  برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید بروند.جو بایدن موضع‌گیری تازه خود را پس از یک کنفرانس مجازی درباره بحران با فرمانداران دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا مطرح ‌کرد.
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره نپذیرفتن شکست از سوی آقای ترامپ گفته است  پیامی که این رفتار آقای ترامپ درباره دموکراسی در آمریکا به جهان می‌فرستد عمیقا مضر است و او به‌عنوان «یکی از غیرمسئول‌ترین روسای جمهوری در تاریخ آمریکا در یادها خواهد ماند.»
نقشه جدید ترامپ
به نظر می‌رسد با شکست ترامپ در بازشماری آرا در جورجیا ، وی خود را برای پیاده‌سازی نقشه‌ای دیگر آماده می‌کند! نقشه‌ای که پیشبرد آن ربطی به شمارش آرا و نتایج انتخابات ایالتی ندارد!بر اساس آنچه رسانه‌های آمریکایی مطرح می‌کنند، ترامپ ممکن است از مقامات  جمهوری‌خواه ایالتی بخواهد که نتیجه انتخابات محلی را مثلا در ایالت‌هایی مثل میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین تغییر دهند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان حاضر  به ریسک انجام این کار نیستند! اعلام نتیجه‌ای مغایر با آنچه در این ایالات ( در آرای مردمی) حاصل‌شده است، به معنای اعلان‌جنگ داخلی در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌باشد. نکته مهم‌تر آنکه بسیاری از جمهوری‌خواهان نیز با این اقدام کاملا مخالف بوده و آن را به‌مثابه بازی حزب جمهوری‌خواه در زمین ترامپ می‌دانند! جمهوری‌خواهان معتقدند به چالش کشیدن نتایج انتخابات یا  استناد به راهکارهای دیگر برای تغییر نتایج، اعتبار این حزب را در نزد شهروندان آمریکایی از بین خواهد برد.
فرصت ۱۷ روزه ترامپ!
زمان به‌هیچ‌عنوان به سود رئیس‌جمهور ایالات‌متحده پیش نمی‌رود! ترامپ از امروز( اول آذرماه) تا ۱۷ روز دیگر باید به آنچه می‌خواهد ( تغییر سرنوشت انتخابات سال ۲۰۲۰) دست پیدا کند! این موضوع با توجه به مقاومت دموکرات‌ها و بخشی از جمهوری‌خواهان در مقابل ترامپ، بعید به نظر می‌رسد. چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، تمام ایالات باید حداکثر تا ۶ روز پیش از جلسه نمایندگان کالج‌های الکترال، به تمام اختلاف‌ها و شکایات پاسخ داده و تکلیف شمارش آرا را نهایی کرده باشند. در غیر این صورت، کنگره برای حل اختلاف مجبور به دخالت خواهد شد. به‌این‌ترتیب، تمام دادگاه‌های محلی باید رأی خود درباره شکایات ثبت‌شده علیه روند برگزاری انتخابات یا شمارش آرا را تا ۸ دسامبر صادر کنند. اگر احکام محاکم تغییری درنتیجه انتخابات ایجاد نکند، کنگره موظف به پذیرش آن خواهد بود.
ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴ چشم دوخته است 
نامزدهای پیروز، در دومین دوشنبه پس از دومین چهارشنبه ماه دسامبر (در این دوره ۱۴ دسامبر) در ایالت‌های خود به کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و معاون وی رأی می‌دهند. در تمام ایالت‌ها به‌جز نبراسکا و مین، تمام آرای ایالت به نفع نامزد منتخب نماینده پیروز به صندوق رأی انداخته می‌شود.نمایندگان منتخب کالج الکترال، گواهی صحت انتخابات در ایالت‌های خود را به مقام‌های متعددی ازجمله مایک پنس، رئیس مجلس سنا تحویل می‌دهند.مایک پنس باید گواهی رسمی تایید صحت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را حداکثر تا ۹ روز پس از رأی به نامزد‌های مقام ریاست جمهوری( ۲۳ نوامبر)  اعلام وصول کند.درهرحال، به نظر می‌رسد ترامپ و همراهانش دیگر امیدی نسبت به تغییر دادن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ندارند! بااین‌حال رئیس‌جمهور آمریکا نگاهی جدی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خواهد داشت! لازم به ذکر است که در بیستم ژانویه ۲۰۲۱، رئیس‌جمهوری و معاون منتخب وی( زوج بایدن-هریس)  با ادای سوگند به‌عنوان رئیس‌جمهوری و معاون ایالات‌متحده برای چهار سال کار خود را آغاز می‌کنند.

نویسنده : گروه بین الملل- علی عالمی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.