چرخ بازار گران می‌چرخد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33272
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۲۴ |
«رسالت» از وضعیت بازار لاستیک کشور گزارش می‌دهد؛

چرخ بازار گران می‌چرخد

افزایش هزینه‌های تولید به همراه قیمت‌های دستوری که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطرح شد،  عاملی برای تلاش تولیدکنندگان تایر در جهت تغییر قیمت محصولاتشان گردید. در همین راستا زمزمه‌هایی مبنی برافزایش 50 درصدی قیمت لاستیک به گوش می‌رسد، اما هنوز به‌طور قطعی اعلام‌نشده است.
چرخ بازار گران می‌چرخد

نفیسه امامی
افزایش هزینه‌های تولید به همراه قیمت‌های دستوری که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطرح شد،  عاملی برای تلاش تولیدکنندگان تایر در جهت تغییر قیمت محصولاتشان گردید. در همین راستا زمزمه‌هایی مبنی برافزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک به گوش می‌رسد، اما هنوز به‌طور قطعی اعلام‌نشده است. طبق گفته مصطفی تنها سخنگوی انجمن لاستیک، مبنای تعیین قیمت‌گذاری تایر اصلاح می‌شود، اما هنوز این موضوع به تولیدکنندگان ابلاغ نشده است و در روزهای آینده قیمت تایر تعیین تکلیف می‌شود. بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تایر، ارز نیمایی به آن اختصاص یافت که این اقدام به بالا رفتن قیمت‌ها و کمبود این کالای مصرفی منجر گردید. این اقدام در حالی انجام گرفت که باوجود مشمول بودن صنعت تایر از ارز دولتی، واسطه‌ها و دلالان برنده اصلی این بازار بودند و سودی از این محل عاید مردم و تولیدکننده‌ها نمی‌شد. این اقدام باهدف کاهش حضور واسطه گران در این بازار انجام گرفت تا رانت استفاده از ارز دولتی به جیب آن‌ها سرازیر نشود.   باوجود اختصاص ارز نیمایی به تایر و نزدیک شدن نرخ آن به نرخ ارز در بازار آزاد، واردات لاستیک به کشور باوجود تعرفه بالای گمرکی بافاصله زیادی نسبت به تولیدات داخلی صورت گرفت و همین امر به عاملی مهم در انحصاری شدن تولید لاستیک در کشور منجر گردید. تولیدکننده داخلی هم که بازار را بدون رقیب می‌بیند، اقدام به افزایش چندباره قیمت آن می‌کند. این در شرایطی است که تایرهای تولید داخل باقیمت مصوب یا قیمت تایر دولتی در عمل وجود ندارند و تنها بر روی کاغذ لاستیک‌هایی باقیمت دولتی فروخته می‌شوند. در شرایط فعلی عرضه و تقاضا در بازار به‌هم‌خورده است، زیرا از یک‌سو واردات تایر به دلیل مقرون‌به‌صرفه نبودن کاهش پیداکرده و از سوی دیگر تولیدکنندگان منتظر اعلام دستورالعمل  جدید قیمت‌ها هستند.  در شرایطی که کمبود لاستیک در بازار به‌شدت محسوس است، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان داخلی به علت انحصار به وجود آمده اقدام به عرضه تایر نمی‌کنند و به دنبال بالا رفتن دوباره قیمت‌ها و عرضه آن‌ها هستند. این مسئله چیزی شبیه به انحصار به وجود آمده در صنعت خودروی کشور است که به علت عدم وجود رقیب در بازار با هر کیفیت و قیمتی محصولات خود را به بازار عرضه می‌نماید. 
 عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضای لاستیک 
محمد میر عابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به عدم توازن میان عرضه پایین و تقاضای بالای تایر در کشور به‌عنوان عاملی در راستای افزایش قیمت‌ها، افزود: عرضه به‌شدت کاهش پیداکرده است، اما تقاضا همچنان وجود دارد. واردات تایر باوجود تعرفه‌های گمرکی گران تمام می‌شود و به همین علت تایر تولید داخلی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این اتفاق باعث به وجود آمدن انحصار در بازار شده و دیگر رقابتی در بازار شکل نمی‌گیرد. درنتیجه تولیدکننده به دنبال افزایش قیمت می‌رود.وی بابیان اینکه اختلاف قیمت میان تایر ایرانی و خارجی همواره وجود داشته است، اظهار کرد: اختلاف قیمت تایر داخلی با  تایر چینی ۲۰ درصد، تایر کره‌ای ۳۰ درصد و تایرهای اروپایی تا ۴۰ درصد هم می‌رسد.
 تایر تا یک سال و نیم گذشته با تعرفه نیمایی وارد می‌شد که تفاوت ۳۰ درصدی با نرخ ارز در بازار آزاد داشت، اما اکنون ارز نیمایی با ارز بازار آزاد تقریبا برابر شده و از چند روز اخیر نیز نرخ نیمایی از آزاد پیشی گرفته است. به همین علت واردکنندگان تایر اقدام به واردات نمی‌کنند، زیرا ۴۰ درصد تعرفه گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را باید پرداخت نمایند. میر عابدینی واردات تایر را دارای صرفه اقتصادی ندانست و ادامه داد: تفاوت ۵۰ درصدی قیمت میان واردات از مجاری اصلی و قاچاق وجود دارد که سوددهی برای واردکننده  ندارد. ضمن اینکه قاچاق تایر هم نمی‌تواند جوابگوی نیاز کشور باشد، اما به همان اندازه‌ای هم که وارد می‌شود، می‌تواند ثبات بازار را به هم بریزد. 
وی با تأکید بر ضرورت کاهش تعرفه گمرکی تایر سواری از ۴۰ به ۱۰ درصد گفت: در صورت کاهش تعرفه گمرکی هم اختلاف قیمت ۳۰ درصدی میان تولیدکننده داخلی و تایر چینی وجود دارد که ضرر این تفاوت قیمت را مصرف‌کننده متحمل می‌شود. اعمال تعرفه ۴۰ درصدی گمرک به اسم حمایت از تولید است، اما در عمل خیانت به تولید داخلی محسوب می‌شود و تا مادامی‌که قیمت حاشیه‌ای وجود دارد، تولیدکننده به دنبال بالا بردن کیفیت و به‌روزرسانی کالای خود نیست، زیرا رقیبی برای خود نمی‌بیند. چنانچه تعرفه گمرکی کاهش پیدا کند، تولیدکننده داخلی مجبور به بالا بردن کیفیت محصول خود می‌شود و می‌تواند صادرات کند. دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک  با اشاره به‌احتمال افزایش دوباره قیمت تایر بیان کرد: فروش تایر باقیمت واقعی اعلام‌شده توسط تولیدکننده مورد تایید قرارگرفته و شنیده‌ها حاکی از این است که مجوز افزایش ۵۰ درصدی دوباره قیمت‌ها تایید شده که با این اوصاف از ابتدای سال افزایش ۱۰۰ درصدی تایر انجام خواهد گرفت. میرعابدینی اضافه کرد: تایر افزایش قیمت ۵۵ درصدی را یک‌بار در سال جاری تجربه کرده، اما همچنان بازار نیازمند عرضه بیشتر است. اگر واردات تایر چینی به کشور صورت بگیرد، بازهم اختلاف قیمت ۵۰ درصدی با تایرهای داخلی خواهد داشت، بنابراین باوجود اختلاف قیمت میان تایرهای داخلی و خارجی، تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت دوباره تایر می‌روند. وی نیاز کشور به تایر سواری را در سال در حدود ۲۶ میلیون حلقه اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون بهترین رکورد برای تولید داخل در حدود ۲۰ میلیون حلقه بوده و عدم امکان تأمین ۶ میلیون حلقه لاستیک، نیازی است که باید به آن پاسخ داده شود. تا زمانی که این خلأ وجود داشته باشد، شکاف قیمتی هم پابرجا خواهد بود. میر عابدینی یادآور شد: تایر وسیله‌ای مصرفی است و تا زمانی که فضای رقابتی در کشور به وجود نیاید، عدم وجود عرضه و تقاضای مناسب و افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. باوجود افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تایر در طول چند ماه، تولیدکنندگان مجددا در ماه‌های آتی خواهان بالا بردن قیمت‌ها خواهند شد. وی با اشاره به قیمت‌گذاری تایر توسط سازمان حمایت درگذشته و تعیین قیمت‌های دستوری بیان کرد: سازمان حمایت قیمت‌گذاری را به تولیدکنندگان واگذار کرده است تا آن‌ها با توجه به هزینه‌ها، لیست قیمت را اعلام کنند و سازمان حمایت قیمت نهایی را تایید یا رد نماید. دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک  در پایان با انتقاد از عدم توجه ویژه سازمان حمایت بر قیمت‌های فروش تایر افزود:  سازمان حمایت نظارت درستی بر قیمت فروش تایر ندارد. درحالی‌که باید تایرهای تولید داخل باقیمت مصوب یا قیمت تایر دولتی به فروش برسند، اما عمدتا با دو برابر قیمت مصوب فروخته می‌شوند و هیچ نظارتی بر آن صورت نمی گیرد. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.