بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در ایستگاه پایانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32509
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲:۴۱ |
عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس عنوان کرد:

بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در ایستگاه پایانی

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان به «رسالت» گفت: متأسفانه هنوز مرحله تصویب این طرح در کمیسیون کامل نشده است. این طرح در ابتدا ماده واحده بود و در ادامه به طرحی با چند ماده تحت عنوان اصلاح موادی از آئین‌نامه مجلس به‌عنوان شفافیت آرا  تبدیل و مطرح شد که دارای 10 ماده است. 
بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در ایستگاه پایانی
گروه سیاسی 
علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان به «رسالت» گفت: متأسفانه هنوز مرحله تصویب این طرح در کمیسیون کامل نشده است. این طرح در ابتدا ماده واحده بود و در ادامه به طرحی با چند ماده تحت عنوان اصلاح موادی از آئین‌نامه مجلس به‌عنوان شفافیت آرا  تبدیل و مطرح شد که دارای ۱۰ ماده است. 
وی ادامه داد: بررسی نهایی ۷ ماده آن در کمیسیون آئین‌نامه انجام‌شده و ۳ ماده دیگر همچنان باقی است، که در طی روزهای آینده بررسی نهایی شده و برای ارسال به صحن علنی آماده می‌شود. هیئت‌رئیسه مجلس باید تصمیم بگیرد که چه زمانی در صحن علنی مطرح کند، اما ازآنجاکه این طرح در اذهان عمومی مهم تلقی می‌شود، احتمال دارد که در اولین جلسات هیئت‌رئیسه مطرح شود. عنابستانی در واکنش به خبر کریمی قدوسی مبنی بر این‌که این طرح برای تصویب هیئت‌رئیسه ارسال‌شده است، گفت: آنچه من اطلاع دارم این است که بررسی طرح شفافیت آرا  در کمیسیون آئین‌نامه داخلی از نهم تا یازدهم و دوازدهم آبان در دستور کار است. البته ممکن است هیئت‌رئیسه کمیسیون زودتر نامه آن را نوشته و به هیئت‌رئیسه ارسال کرده باشند. این عضو کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس درواکنش به این‌که موادی که هنوز بررسی آن‌ها انجام‌نشده کدامند، گفت: یکی از موارد بررسی نشده ماده ۱۲۲ آئین‌نامه است که باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد. قرار است در این ماده مواردی که امکان اخذ رأی مخفی با کاغذ وجود دارد را کمی تعدیل کنند و مواردی که قرار است اخذ رأی به‌صورت مخفی باشد را کاهش دهند تا امکان این نوع رأی‌گیری را به حداقل برسانیم. او ضمن تأکید بر این‌که رأی‌گیری باید به‌طور کامل شفاف باشد، به ماده ۱۱۹ اشاره کرد و با بیان این‌که هنوز این ماده در این طرح بررسی نشده است، گفت: مورد بعدی که بررسی نشده، ماده ۱۱۹ آیین‌نامه است که باید اصلاح شود. در آنجا تأکید شده است که مجلس باید رأی‌گیری را به روش الکترونیکی انجام دهد تا عده حاضر آرای خود را به‌صورت الکترونیک ثبت کنند. در همین‌جا تأکید شده است که اعلام رأی به‌صورت الکترونیک باید به اطلاع مردم برسد و همزمان این دو کار انجام شود. عنابستانی تشریح کرد: بر اساس ماده ۱۱۹ باید رأی گیری مجلس الکترونیکی و شرایطی ایجاد شود که آرا  قابل‌رؤیت برای عموم مردم باشد. این عضو کمیسیون آئین‌نامه داخلی یادآور شد: سازوکارهای رأی‌گیری الکترونیکی انجام‌شده است و هیئت‌رئیسه این ماده را اجرا کرده است. اما بخشی که ما اصلاح می‌کنیم این است که سیستم برای عموم مردم قابل خوانا باشد. وی همچنین بابیان این‌که ماده نهایی که هنوز در این کمیسیون بررسی نشده است، گفت: مورد بعدی ماده ۱۲۶ آئین‌نامه است که در دست اصلاح است. بخشی از این ماده می‌گوید؛ اسامی کسانی که تقاضای رأی مخفی داشتن باید در صورت مذاکرات مجلس ثبت و به استحضار مردم برسد. بنابراین آنچه درمجموع اتفاق می‌افتد این است که مذاکرات کمیسیون‌های مجلس علنی و به اطلاع مردم خواهد رسید.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.