روایت عاشقان اهل‌بیت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32330
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶ |
«رسالت» نقش مدافعان حرم و اهمیت معرفی آن‌ها در رسانه‌ها را بررسی کرد ؛

روایت عاشقان اهل‌بیت

روایت مدافعان حرم روایت عاشقانی است که دل به معبود سپردند و در گمنامی به خیل شهدا پیوستند. در روزهایی که به دلایل بسیار نام و نشان این عزیزان در صفحات رسانه‌ها گم بود، با جانفشانی و ازخودگذشتگی راهی دیار شام شدند تا از حریم اهل‌بیت دفاع کنند.
روایت عاشقان اهل‌بیت

گروه فرهنگی
روایت مدافعان حرم روایت عاشقانی است که دل به معبود سپردند و در گمنامی به خیل شهدا پیوستند. در روزهایی که به دلایل بسیار نام و نشان این عزیزان در صفحات رسانه‌ها گم بود، با جانفشانی و ازخودگذشتگی راهی دیار شام شدند تا از حریم اهل‌بیت دفاع کنند.
با گذشت زمان و پیچیدن عطر شهادت در فضای جبهه‌های سوریه به‌تدریج، رشادت و دفاع دلیرانه‌ سربازان مدافع حرمِ اهل‌بیت رسانه‌ای و رسمی شد و عده‌ زیادی برای جلوگیری از تکرار آنچه در برخی حرم‌های مقدس رخ داد، رهسپار سوریه شدند. شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز به‌عنوان رکن اصلی این دفاع، همواره در کنار سایر سربازان مدافع حرم حضرت زینب (س) حضور داشت و مانع دستیابی گروه‌های تروریستی_تکفیری داعش شد. پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی برش‌هایی از بیانات و خاطرات شفاهی ایشان و همرزمان این شهید برای شناخت مجاهدت‌های این سردار آسمانی در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و همچنین جبهه‌های مقاومت منتشر شد. حاج قاسم سلیمانی در بخشی از خاطراتشان دلیل نام‌گذاری رزمندگان جبهه‌های مقاومت، به‌عنوان «مدافعین حرم» را این‌گونه بیان می‌کند: «در اول بحران سوریه خیلی فکر کردم که اگر بخواهیم از قالب اسلامی کسی یا کسانی را برای دفاع از حرم جذب کنیم، چه نامی برای آن‌ها بگذاریم؟ دیدم پرجاذبه‌ترین نام که می‌شود بر این حرکت جهادی جدید اطلاق کرد، نام «مدافعین حرم» است.»
مدافعین حرم بی‌شک گویی متعلق به زمین نیستند و انگار تنها آمده‌اند که باصلابت خود دفاع واقعی را به ما یادآور شوند. در روزگاری که دور از شدن از فضای مجازی برای مردم سخت و دشوار است آن‌ها جان در ره خانه‌ اهل‌بیت گذاشتند تا نگذارند دست تجاوزگر به حرم حضرت زینب(س) برسد. الگوی ایستادگی‌شان درست شبیه  امام حسین علیه‌السلام است. می‌دانند که شهادتشان ممکن است اما می‌روند تا اسلام همواره زنده بماند.
رهبر معظم انقلاب نیز در تشریح اهمیت و جایگاه مدافعان حرم می‌‌فرماید: «اگـر این‌ها مبارزه نمی‌کردند این دشمن می‌آمد داخل کشور. اگر جلویش گرفته نمی‌شد مـا باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه استان‌ها بـا این‌ها می‌جنگیدیم و جلوی این‌ها را می‌گرفتیم. درواقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را درراه دفاع از کشور، ملت،دیـن، انقلاب اسلامی فـدا کردند.»
به نظر می‌رسد بیان رشادت‌ها و دلیرمردی‌های این مردان گمنام و بی‌ادعا خود نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیری است تا نسل‌های آینده از این جایگاه را شناخته و در این مسیر گام بردارد.
«رسالت» در بررسی اهمیت حضور مدافعان حرم در فضای رسانه‌ای و تبیین الگوی مناسب برای نسل آینده به گفت‌وگو با وحید پناهلو، کارشناس رسانه پرداخت.
اهمیت نقش مدافعان حرم، تبیین شود
وی در تشریح لزوم ساخت مستند مدافعان حرم و معرفی رشادت‌های آنان به نسل آینده‌، به «رسالت» عنوان کرد: «از سال ۲۰۱۲ که به دلیل تهدید گروهک‌های تروریستی، عنوان مدافعان حرم شکل گرفت تا به امروز، متأسفانه برخی از مردم هنوز بااهمیت نقش مدافعان آشنا نیستند. لذا آنچه اکنون اهمیت دارد آشکار کردن نقش این افراد بر همگان است.»
وی افزود: «عده‌ای نمی‌دانند علی‌رغم آن زمان، تلاش‌های بسیاری برای کمک به دولت سوریه و امکان حضور مدافعان حرم به‌صورت مستشاری شد.»
پناهلو تصریح کرد: «با شکل‌گیری گروهک‌های تکفیری، جمهوری اسلامی ایران درصدد حمایت از حرم اهل‌بیت برآمد و در این شهدای گران‌قدری را نیز تقدیم این راه نمود.»
 قهرمانان ملی ، الگوی نسل آینده
این کارشناس رسانه همچنین خاطرنشان کرد: «مردم مطلع نیستند که حضور مدافعان حرم در سوریه، چقدر بر امنیت ملی کشور و اقتدار در منطقه مؤثر است بنابراین حضور سربازان مدافع حرم با توجه به رویکردی که کشورمان داشت، بسیار درست و لازم بود.»
او براین باوراست که اهمیت حضور این افراد را می‌توان با ساخت مستند، فیلم و به‌صورت روایت قصه‌های افتخارآفرین آشکار کرد. 
وی گفت: «موضوعی دیگری که باید مطرح شود، توجه به جوانان باذکاوت و معرفی آنان به‌عنوان قهرمان ملی کشور است.
 بی‌شک شهیدان مدافع حرم، انسان‌های باهوش و ذکاوتی بودند که به‌راحتی ازآنچه اکنون حاضر به گذشت از آن نیستیم، گذر کردند، لذا معرفی این افراد برای الگوی نسل آینده بسیار اهمیت دارد.»
پناهلو معتقد است که پس از معرفی این افراد به مردم به‌ویژه نسل جوان می‌توان روایت‌های افتخارآفرین این قهرمانان را فراسوی مرز‌ها برد. 
تاریخ و حضور قهرمانان حرم را روایت کنیم
این کارشناس رسانه اظهار کرد: «هنگامی‌که تاریخ یک کشور روایت نشود، به‌مرور مصادره و به دست فراموشی سپرده می‌شود. مصادره تاریخ موجب می‌شود تا افراد دیگری خود را به‌عنوان قهرمان معرفی کنند.»
او بابیان اینکه نباید اجازه دهیم عاملان این موضوع نقش ناجی را به خود بگیرند، اضافه کرد: «آمریکا که همواره به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از داعش حمایت می‌کرد و به تهدیدهای آنان دامن می‌زد، پس از دوره‌ای نقش صلح‌طلبانه به خود گرفت و با ساخت چند فیلم تلاش کرد تا خود را ناجی مردم سوریه نشان دهد.»
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید برساخت مستند، فیلم و روایت‌ها به‌منظور معرفی مدافعان حرم بیان کرد: «به‌طور حتم نیازاست با حضور درست و هنرمندانه، تاریخ خود را روایت و چرایی حضور قهرمانانمان را مطرح کنیم و این وظیفه رسانه‌های مختلف است تا بابیان واقعیات و آنچه بر این عزیزان گذشته برای نسل‌های آینده روایت درست را به یادگار بگذارند.»

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.