آتش جنگ در قره باغ گسترده‌تر شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30827
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۰۶ |
حمله ارمنستان و آذربایجان به شهرهای اصلی یکدیگر؛

آتش جنگ در قره باغ گسترده‌تر شد

بحران در قره باغ هر لحظه شدیدتر می شود. جنگی که میان ارمنستان و آذربایجان آغاز شده، امروز تنها به قره باغ خلاصه نمی شود! این جنگ اکنون به دیگر نقاط دو کشور همسایه نیز کشیده شده است. رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از تسلط ارتش این کشور بر شهر «جبرئیل» که در سه دهه گذشته در کنترل ارتش ارمنستان قرار داشت، خبر داد.
آتش جنگ در قره باغ گسترده‌تر شد

گروه بین الملل 
بحران در قره باغ هر لحظه شدیدتر می شود. جنگی که میان ارمنستان و آذربایجان آغاز شده، امروز تنها به قره باغ خلاصه نمی شود! این جنگ اکنون به دیگر نقاط دو کشور همسایه نیز کشیده شده است. رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از تسلط ارتش این کشور بر شهر «جبرئیل» که در سه دهه گذشته در کنترل ارتش ارمنستان قرار داشت، خبر داد.
برخی مناطق در اختیار آذربایجان قرار گرفت 
«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از تسلط نیروهای ارتش این کشور بر شهر «جبرئیل» در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» خبر داد.به نوشته وبگاه روزنامه ینی شفق، وزارت دفاع ترکیه نیز در بیانیه‌ای به نقل از «منابع موثق در جمهوری آذربایجان» از تسلط بر این شهر خبر داد و آن را یک شهر «راهبردی» توصیف کرد.
در این بیانیه همچنین آمده است که ارتش جمهوری آذربایجان روستاهای «مرجانلی»، «مرالیان» و «شیبای» را در اطراف نیز به کنترل خود درآورده است.همزمان وزارت دفاع آذربایجان نیز از ساکنان منطقه «قره‌باغ کوهستانی» خواسته است تا از مناطق درگیری دوری کنند تا در جریان حملات آسیبی به آن‌ها نرسید.دیروز   همچنین در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد بمباران شهر «گنجه» آذر‌بایجان، منابع خبری از شنیده شدن چند انفجار در شهر «استپاناکرت»، مرکز منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، خبر داده‌اند.
 حمله به شهر گنجه در آذربایجان 
از سوی دیگر، حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی مدعی شد که فرودگاه نظامی شهر «گنجه» به‌عنوان دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان را هدف قرار داده است.
در همین حال، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که ارتش ارمنستان اقدام به هدف قرار دادن شهرهای «ترتر»، «بیلقان» و «گنجه» کرده است که در جریان این حملات ۲۲ غیر نظامی کشته و ۷۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.«آرائیک هاروتیونیان»  رئیس حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی نیز در سخنانی گفت که پایگاه‌های نظامی در شهرهای بزرگ جمهوری آذربایجان هدف حملات قرار خواهند گرفت. او
 از    ساکنین این شهرها خواست تا به سرعت شهرهای بزرگ را ترک کنند و حکومت باکو را مسئول هر گونه تلفات غیر نظامیان دانست.او در ادامه باکو را به بمباران غیرنظامیان در شهر استپاناکرت (مرکز قره باغ) متهم کرد. «فاهرام بوگوسیان» معاون رئیس خودخوانده قره‌باغ نیز مدعی شد که جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه در فرودگاه نظامی «گنجه» مستقر هستند. او در خصوص این‌که بمباران این فرودگاه آیا آسیبی نیز به این جنگنده‌ها وارد کرده است یا نه، سخنی نگفت.دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد ششم مهر ماه آغاز شده است.جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
   احتمال حضور نیروهای روسی در قره باغ
از سوی دیگر، سخنگوی رئیس جمهور روسیه بر آمادگی کشورش برای اعزام نیروهای حافظ صلح به قره‌باغ کوهستانی صحه گذاشت. دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تأکید کرده است که مسکو در حال بررسی اعزام نیروهای حافظ صلح به منطقه قره باغ است.پسکوف با اشاره به تشدید درگیری‌ها در قره‌باغ به خبرنگاران گفت: حافظان صلح روسیه فقط با رضایت دو طرف منازعه می‌توانند وارد شوند.در عین حال سخنگوی دولت ارمنستان گفت که ورود نیروهای صلح در قره‌باغ عملا  غیرممکن است. به گفته وی جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی با این موضوع موافقت نکرد و اکنون نیز موافقت نخواهد کرد.پیش از این، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار کرد که موضوع آوردن صلح‌بانان روسی به قره‌باغ می‌تواند در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه گسترده‌تری مطرح شود.نیکول پاشینیان اظهار کرد    :
اگر ترکیه در امور داخلی قفقاز جنوبی دخالت نکند، آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی امکان‌پذیر است.تنش بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ در ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) بالا گرفت. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای، نیروهای ارمنستان را آغازکننده عملیات و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.پس از درگیری‌های نظامی چندروزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.
 آیا رئیس منطقه قره باغ زخمی شده است ؟
حکمت حاجی‌اف، معاون رئیس‌جمهوری آذربایجان مدعی شد که آرائیک هاروتیونیان رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ و فرمانده کل نیروهای این منطقه، در بمباران نیروهای آذربایجانی به شدت زخمی شده است. به گزارش شبکه خبری روسیاالیوم،‌ حاجی‌اف در یک نشست مطبوعاتی ادعا کرد که هاروتیونیان  در اثر حمله نیروهای ارتش آذربایجان به شدت زخمی شد.وی خطاب به رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ گفت: در پناهگاه مخفی شدی، اما ارتش آذربایجان تو را در آنجا هم پیدا کرد.حاجی‌اف ضمن انتقاد شدید از ارمنستان،‌ دولت این کشور را تروریستی خواند و تأکید کرد که هیچ یک از حملات به خاکش را بی پاسخ نمی‌گذارد.اولین درگیری‌ها یک‌شنبه ۶ مهر گزارش شد و وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد مواضع و شهرک‌های مرزی این کشور از سوی نیروهای مسلح ارمنستان هدف خمپاره قرار گرفته که تلفاتی از میان نظامیان و غیرنظامیان به همراه داشته است.باکو در ادامه از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داد و گفت واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند. پس از آن ارمنستان هم از حمله نیروهای آذربایجانی به شهرک‌های مسکونی ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند.در پی این گزارشات، آرائیک هاراتونیان، رئیس منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در یک نشست اضطراری با اعضای شورای ملی آماده‌باش جنگی اعلام کرد و از تمامی افراد بالای ۱۸ سال خواست آماده جنگ شوند.
وزارت دفاع ارمنستان هم «حالت جنگی» اعلام کرد، تا بار دیگر زخم کهنه مناقشات میان دو طرف بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ که به دلیل موقعیت استراتژیک و احاطه آن بر مناطق اطراف مطلوب دو کشور است، باز شود و دو طرف در مقابل یکدیگر آرایش جنگی بگیرند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.