لوایح، پشت چراغ قرمز دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30755
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۱۰ |
بررسی دلایل کم کاری دولت درتعامل با مجلس یازدهم؛

لوایح، پشت چراغ قرمز دولت

نزدیک به 6 ماه از آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و مردمی که از دولت تدبیر و امید ناامید شده‌اند، همچنان به خروجی و نتایج تصمیمات پارلمان چشم دوخته‌اند.
لوایح، پشت چراغ قرمز دولت

حانیه مسجودی
نزدیک به ۶ ماه از آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و مردمی که از دولت تدبیر و امید ناامید شده‌اند، همچنان به خروجی و نتایج تصمیمات پارلمان چشم دوخته‌اند. دراین‌بین مسئله‌ای که توجه اهالی رسانه را به خود جلب می‌کند میزان همکاری دولت با مجلس یازدهم است. مجلسی که رهبر انقلاب آن را انقلابی خواندند و به نظر می‌رسد شمار وکیل الدوله‌ها در این دوره از مجلس کاهش چشمگیری داشته است.
در بررسی میزان همکاری دولت با مجلس همین بس که رئیس‌جمهور هر بار برای حضور در مجلس، حتی جهت دفاع از وزیر پیشنهادی خود عمل به دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا را بهانه کرده و به مجلس نیامده است. مؤلفه بعدی و بسیار مهم اما بررسی تعداد لایحه‌هایی است که دولت در ۶ ماه گذشته به مجلس ارسال کرده است.آن‌طورکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید دولت به‌جز یک لایحه تحت عنوان «افزایش سرمایه شرکت‌های بورس و فرا بورس» که در مجلس به تصویب رسید، لایحه‌ دیگری به مجلس ارسال نکرده است.
طبق ماده ۱۳۷ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تکلیف طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار مجلس شورای اسلامی است باید تا پایان هر دوره قانون‌گذاری تعیین شود. در آیین‌نامه مجلس شرایط بررسی طرح و لوایحی را که معوق مانده‌اند نیز مشخص‌شده است. در حال حاضر ۵۱ طرح و لایحه از شورای نگهبان به مجلس یازدهم اعاده شده است که مربوط به مجلس دهم است و نمایندگان مجلس یازدهم وظیفه اصلاح ایرادات شورای نگهبان را بر عهده‌دارند.
 ۶۸ لایحه معوق و ۳ لایحه اعلام وصول نشده مجلس دهم نیز موجود است که نمایندگان آن دوره مجلس این لوایح ارسال‌شده از سوی دولت را در طول چهار سال گذشته در دستور کار قرار نداده بودند و بر اساس ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس از مجلس قبل به مجلس یازدهم ارجاع شد. ازاین‌رو هیئت‌وزیران در جلسه روز چهارشنبه چهارم تیر ۹۹ به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، فهرست طرح‌ها و لوایح معوق دوره دهم مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساند تا در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد.
مهم‌ترین لوایح اعاده شده از شورای نگهبان به دوره یازدهم مجلس به شرح زیر است:

​​​​​​​مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:
امیدی نیست که دولت لوایح کاربردی را به مجلس ارسال کند
در ادامه نیز مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به «رسالت» می‌گوید: لوایحی که در مجلس دهم بررسی نشده است برخی از آن‌ها توسط دولت به‌عنوان اولویت‌ها تشخیص داده‌شده و به مجلس یازدهم آمده است.وی افزود: تنها لایحه جدیدی که در مجلس یازدهم از طرف دولت به مجلس ارسال‌شده است، لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های «بورس و فرا بورس» بود که در صحن علنی تصویب هم شد.طغیانی در واکنش به اینکه علت عدم ارسال لایحه‌های کاربردی از طرف دولت و ارسال تنها یک لایحه به مجلس یازدهم از ابتدای کار تاکنون را چه می‌دانید، گفت: به نظر می‌رسد دولت در یک سال باقی‌مانده این احساس را ندارد که می‌تواند مشکلی را به شکل زیرساختی حل و انگیزه کافی برای حل مشکلات داشته باشد و شاید به همین دلیل است که اقدام خاصی را از سوی دولت نمی‌بینیم.وی تصریح کرد: نوع لوایحی که از طرف دولت به مجلس ارائه می‌شود باید مشکل را به شکل ریشه‌ای حل کند. به‌طور مثال یکی از لوایحی که اکنون به مجلس آمده موضوع اصلاح قوانین گمرکی است که تأکید کرده فرآیندهای گمرکی باید اصلاح شود. این لایحه در مجلس دهم مطرح بوده و بعد از ۲ سال توقف اکنون در حال بررسی در مجلس یازدهم است.سخنگوی کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: امید چندانی نیست که دولت لوایحی کاربردی مانند لوایحی که در مجلس دهم ارائه کرد را به مجلس یازدهم ارسال کند و ممکن است علت آن نبود انگیزه کافی در دولت باشد.طغیانی در انتها با اشاره به وعده انتخاباتی روحانی که گفته بود در ۱۰۰ روز مشکلات اقتصادی را حل می‌کند اما اکنون در فرصت باقی‌مانده از دولت انگیزه مدیریت را ازدست‌داده، خاطرنشان کرد:  مسئله اصلی در دولت بحث گفتمانی است. گفتمانی که دولت یازدهم و دوازدهم بر اساس آن شکل گرفت، مذاکره و حل مسائل کشور از دریچه تعامل با دنیا بود. اکنون اما این گفتمان شکست‌خورده است و فکر می‌کنم به دلیل این ضعف گفتمانی است که دولت دیگر انگیزه حل سایر مشکلات حتی مقاوم‌سازی اقتصاد را که مربوط به مسائل داخلی است، ندارد.جدول زیر نیز نشان‌دهنده لایحه‌های اعلام وصول‌شده در مجلس است که به نقل از مشرق نیوز آمده است.
​​​​​​​

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.