لزوم احیای اقتصادهای کوچک گردشگری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30577
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱ |
آخرین وضعیت صنعت گردشگری کشور در دوران کرونا بررسی شد؛

لزوم احیای اقتصادهای کوچک گردشگری

فضای گردشگری کشور این روزها مانند بیماری است که تا می‌آید حال ناخوشش بهتر شود، بازهم با یک تب و سرفه از پا می‌افتد و در بستر بیماری باقی می‌ماند. این کرونا به هر صنفی بد کرده باشد، شاید بیشترین ضربه را به صنعت گردشگری زده که باعث شده این صنعت پول‌ساز در ایران و جهان از نفس بیفتد و فرصت‌های شغلی و درآمدهای زیادی را با خود از بین ببرد.
لزوم احیای اقتصادهای کوچک گردشگری

حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
فضای گردشگری کشور این روزها مانند بیماری است که تا می‌آید حال ناخوشش بهتر شود، بازهم با یک تب و سرفه از پا می‌افتد و در بستر بیماری باقی می‌ماند. این کرونا به هر صنفی بد کرده باشد، شاید بیشترین ضربه را به صنعت گردشگری زده که باعث شده این صنعت پول‌ساز در ایران و جهان از نفس بیفتد و فرصت‌های شغلی و درآمدهای زیادی را با خود از بین ببرد.یکی از شاخص‌های گردشگری؛ مسافرت ، حضور ، تجمع و شلوغی است و این یعنی شیوع دوباره کرونا  که همین عامل سبب می‌شود تا مراجع تصمیم‌گیر در حوزه مراقبت از این بیماری اولین انگشت ممنوعیت را به  سوی این مشاغل نشانه رفته و آن را به تعطیلی بکشانند.
تصمیمات این هفت ماه مهمانی کرونا در ایران نیز اتفاق تازه‌ای برای این صنعت رقم نزده و صاحبان این مشاغل را همچنان در کما فرو برده است. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بخش‌های مختلف و کاهش توان معیشتی مردم نیز مزید بر علت شده تا گردشگری به معنای واقعی آن از سبد اکثر خانوارهای ایرانی خارج‌شده و تنها منحصر به مسافرت‌های محدود در مسیرهای کوتاه شود.
بااین‌که از قبل پیش‌بینی‌شده بود که شاید در تابستان کرونا زورش کم شده و بتوان از این فرصت برای رونق دوباره گردشگری استفاده کرد، اما نشد آنچه باید می‌شد و کووید ۱۹ با قدرت بیشتر و فراگیری گسترده‌تر در کشور میدانداری کرد تا همین تتمه رونق گردشگری هم نای بلند شدن نداشته باشد.
حالا پاییز رنگارنگ از راه رسیده و باز هم  زیبایی‌های خودش را بی‌توجه به کرونا به رخ می‌کشد و دل‌ها برای سفرهای پاییزی بی‌تابی می‌کند، اما حالا کرونا که آنفلوآنزا را نیز در کنار خود می‌بیند، بعید به نظر می‌رسد اجازه دهد تا گردشگری این فصل زیبای سال سرانجامی داشته باشد و باید منتظر بود و دید آیا می‌توان تدابیری اندیشید که هم چرخ گردشگری بچرخد و هم کرونا بیش از این افسارگسیختگی نکند. شنیده‌ها حکایت از آن  دارد که حمایت‌های دولتی نیز کمکی به این صنف نکرده و فشار و مشکلات وارده بر این صنعت به‌اندازه‌ای است که لااقل تا پایان سال اتفاق تازه‌ای برای   صنعت  گردشگری نخواهد افتاد. حالا هم که اکثر استان‌های کشور در شرایط قرمز هستند و تأکید مقامات وزارت بهداشت برای منع سفر بیش از گذشته توصیه می‌شود، بعید است که بتوان از ظرفیت گردشگری در فصل پاییز بهره برد.
کمیل درویشی، کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با «رسالت» بابیان این نکته که در شرایط اقتصادی فعلی کشور، صنعت گردشگری بیشترین تأثیر را ازنظر رکود اقتصادی به خود گرفته و نیاز است تا با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های موجود از این شرایط بحرانی خارج شود، گفت: باید بپذیریم که کرونا تا مدت‌زمان زیادی بین ما خواهد بود و بر همین اساس می‌بایست به شکلی عمل کرد که با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی بتوانیم از امکانات و شرایط موجود برای احیای این صنعت استفاده نماییم.
وی ادامه داد: گردشگری صنعتی منعطف است و می‌توان با مدیریت صحیح از توانمندی‌های آن برای احیا و بازسازی دوباره بهره برد. این اتفاق در صورتی رقم خواهد خورد که نگاهمان به این حوزه مانند سایر بخش‌های اقتصادی باشد و تمهیدات مالی انجام‌شده برای سایر حوزه‌های اقتصادی کشور نیز در این رسته انجام شود.این کارشناس گردشگری با تأکید بر این نکته که در بسیاری از کشورهای دنیا که صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، موفق شده‌اند ضمن حفظ رعایت دستورالعمل‌ها جان تازه‌ای به این صنعت ببخشند، گفت: این کشورها با کرونا کنار آمده و اقتصاد خود را بر اساس همزیستی با آن تعریف کرده‌اند. در ایران نیز این اتفاق شدنی است و می‌توان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی از حداقل ظرفیت‌های این حوزه استفاده نمود. تحلیل و برداشت من این است که می‌توان با بازگشایی اقتصادهای کوچک صنعت گردشگری نظیر موزه‌ها و مراکز سنتی گردشگری و نیز فعال‌سازی گردشگری صنعتی، ورزشی و … این امکان را فراهم نمود که با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا شاهد فعال شدن آن باشیم.
وی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا حتی رستوران‌ها و هتل‌های خود را نیز بازگشایی کرده‌اند و با سختگیری‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، بنابراین می‌توان با رعایت و نظارت دقیق اجازه نداد تا گردشگری بیش از این از پا افتاده و ضعیف شود.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.