پیامک اشتباه کار دست متقاضیان وام ودیعه مسکن داد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30085
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱:۱۳ |
محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با «رسالت» مطرح کرد؛

پیامک اشتباه کار دست متقاضیان وام ودیعه مسکن داد

دولت دوازدهم در سال پایانی عمر خود تصمیم به بهبود وضعیت ملتهب در بازار مسکن گرفت که یکی از آن‌ها ارائه تسهیلات ودیعه مسکن بود تا از میان ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مستأجر کشور، به یک‌میلیون خانوار واجد شرایط وام ودیعه اجاره مسکن پرداخت کند.
پیامک اشتباه کار دست متقاضیان وام ودیعه مسکن داد
نفیسه امامی
دولت دوازدهم در سال پایانی عمر خود تصمیم به بهبود وضعیت ملتهب در بازار مسکن گرفت که یکی از آن‌ها ارائه تسهیلات ودیعه مسکن بود تا از میان ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مستأجر کشور، به یک‌میلیون خانوار واجد شرایط وام ودیعه اجاره مسکن پرداخت کند.
 دولت از مردادماه ثبت‌نام برای پرداخت تسهیلات با اعلام شرایط ویژه با اولویت به دهک‌های پایین جامعه و با نرخ سود ۱۳ درصد را به مستأجران آغاز کرد. طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی مستأجرانی که تازه ازدواج‌کرده‌اند
 خانواده‌هایی که سه فرزند و بیشتر دارند خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در اولویت پرداخت قرار گرفتند. ضمن اینکه تأهل و سرپرست خانوار بودن و سابقه سکونت پنج ساله در شهر محل سکونت از دیگر اولویت‌های پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شد. 
در این میان مستأجرانی بودند که با ارسال پیامک اولیه، مشمول پرداخت وام از سوی وزارت راه و شهرسازی شناخته نشدند، اما مجددا با ارسال پیامک دیگری از همین وزارتخانه به آن‌ها اعلام شد امکان دریافت وام را دارند و می‌توانند مراحل ثبت‌نام را در سامانه ثبت‌نام وام ودیعه مستأجران tem.mrud.ir  طی کنند. 
این متقاضیان که با صرف هزینه‌هایی بعضا تا یک‌میلیون تومان برای نوشتن مبایعه‌نامه، گرفتن کد رهگیری، تکمیل مدارک و حضور ضامن برای گرفتن تسهیلات به بانک عامل مراجعه کرده بودند، با رد درخواست مواجه شدند. این در حالی است که تعدادی از آن‌ها به امید دریافت وام ودیعه با صاحب‌خانه قرارداد بسته و برای دریافت آن برنامه‌ریزی کرده بودند.
 سؤال اینجاست چرا کسانی که از ابتدا مشمول دریافت تسهیلات قرار نگرفته بودند، دوباره با ارسال پیامک به ثبت‌نام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن دعوت شدند و بعد از صرف هزینه رد درخواست شدند. 
محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «رسالت» درباره عدم تخصیص وام ودیعه مسکن به متقاضیانی که به آن‌ها پیامک امکان دریافت وام ارسال‌شده بود، گفت: کسانی که واجد دریافت شرایط وام نباشند اما اقدام به ثبت‌نام کنند، در هر مرحله‌ای که برای دریافت وام قرار داشته باشند، تسهیلات به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. کسانی که در این طرح شرکت می‌کنند باید شرایط دریافت وام را داشته باشند و بر آن اساس اقدام به ثبت‌نام کنند.
وی افزود: استعلام برای پرداخت وام توسط سامانه‌های آنلاین صورت می‌گیرد که برخی از آن‌ها زمان‌بر هستند. ما برای تعجیل در ارائه وام به متقاضیان، با اعتماد به خود اظهاری افراد آن‌ها را معرفی می‌کنیم، اما درصورتی‌که مشخص شود واجد شرایط نیستند، بالطبع از دریافت وام محروم می‌گردند. 
محمودزاده احتمال وجود اشتباه در سامانه‌های وزارت راه در معرفی افراد برای دریافت تسهیلات را رد نکرد و افزود: احتمال دارد به‌اشتباه پیامک اختصاص یا عدم اختصاص وام از سوی سامانه‌های وزارتخانه به دلیل تشابه اسمی صورت گرفته باشد که در این صورت افراد می‌توانند از طریق سایت مراتب اعتراض خود را بیان کنند تا همکاران ما درخواست را مجددا بررسی نمایند. اگر اشتباه صورت گرفته از سوی وزارتخانه باشد دوباره روند پرداخت وام برای متقاضیان طی می‌گردد. 
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: ثبت‌نام بر اساس ارسال پیامک درخواست و کد ملی اشخاص است که چند موضوع اصلی مانند دریافت حقوق ثابت و افراد تحت تکفل آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد. وقتی متقاضیان وارد سامانه می‌شوند و اطلاعات خود را وارد می‌کنند استعلام نهایی انجام می‌گیرد.
وی یادآور شد: اطلاعات کسب‌شده در مرحله اول به میزان ارسال کد ملی است و اطلاعات ملکی و جزئیات دیگر در زمان ثبت‌نام در سایت مشخص می‌شود.
 در مرحله ارسال پیامک پالایش اولیه صورت می‌گیرد و بعد از ورود اطلاعات در سامانه جواب نهایی مثبت یا منفی به متقاضی داده می‌شود.  
محمود زاده با اشاره به اینکه مساحت و محل ملک در پرداخت وام اعمال نشده است، افزود: پرداخت وام به واحدهای کمتر از ۷۵ متر در تهران و کمتر از ۹۰ متر در شهرستان یکی از شاخصه‌هایی بود که برای پرداخت وام در نظر گرفته‌شده بود، اما در مصوبه وجود ندارد و تسهیلات به متراژ همه خانه‌ها در همه محله‌ها اختصاص داده می‌شود.      
وی بابیان اینکه وام برای خیل عظیمی از مستأجران بر اساس اولویت‌بندی ارائه می‌شود، افزود: اگر شخصی که تقاضای وام تسهیلات کرده مالک باشد یا وام مسکن به نام او ثبت‌شده، شامل دریافت وام نمی‌شود. ضمن اینکه شخصی که دارای ملک است اما آن را اجاره داده و در جای دیگری مستأجر است، مشمول وام ودیعه مسکن نمی‌شود. 
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: ما موارد مختلفی مانند استفاده از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون مالکیت، سابقه دهک درآمدی، شغلی و افراد تحت تکفل را از سامانه‌های مختلف استعلام می‌کنیم و درصورتی‌که افراد حائز شرایط باشند، معرفی می‌شوند. اگر در هر مقطعی روشن شود که اظهارات متقاضی برخلاف واقع بوده، جلوی پرداخت ودیعه گرفته می‌شود. 
محمود زاده از متقاضیان خواست که افراد واجد شرایط که کمک ودیعه مسکن برای آن‌ها حیاتی محسوب می‌شود، اقدام به ثبت‌نام کنند تا در شرایط فعلی رفع مشکل مسکن برای مستأجران با سهولت بیشتری همراه باشد. 
وی با اشاره به‌سرعت گرفتن ارائه وام تسهیلات مسکن گفت: در ابتدا این روند با کندی همراه بود زیرا کار جدیدی در مقیاس گسترده انجام‌گرفته بود، اما اکنون شرایط نسبت به قبل بهتر شده و سرعت بیشتری پیداکرده است و امیدواریم این سرعت عمل افزایش هم پیدا کند. 
محمود زاده در پایان اثرات وام ودیعه در بازار اجاره مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دو تصمیم در سال جاری برای بهبود وضعیت اجاره مسکن گرفته شد، اول تعیین سقف برای تمدید اجاره و دیگر وام ودیعه. با توجه به بازخوردهایی که در بازار وجود دارد این دو تصمیم توانست تا حدودی تأثیرگذار باشد. شاید این اثرگذاری نسبی بوده اما در بازار به‌طورقطع مؤثر بوده است. دولت با توجه به میزان اعتباری و اقتصادی خود، اهتمام ویژه‌ای برای این مسئله گذاشت و ردیف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی را برای این طرح اختصاص داد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.