طلبهای وسط میدان بازی دشمن را به هم ریخت
حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
بهجرئت میتوان از کودکان، بهعنوان تأثیرپذیرترین و حساسترین قشر بازیکنان بازیهای ویدئویی و دیجیتالی نام برد. در یک دهه گذشته، به دلیل تحولات اجتماعی که در جامعه و فرهنگ ایرانی رخداده، بیشتر اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، صرف بازیهای یارانهای در پلتفرمهای مختلف موبایل، کامپیوتر و… میشود. افزایش خشونت و استرس، کاهش وزن و اعتیادمشکلات بینایی و… نیز ازجمله مشکلاتی است که ممکن است برای آنها رخ دهد. اما بااینوجود، نمیتوان از آنها توقع داشت که مانند والدین خود، بهجای بازی کردن روزنامه بخوانند و یا تلویزیون تماشا کنند ولی میتوان بازیهایی را در اختیارشان گذاشت که علاوه بر آسیبرسانی کمتر مفاهیم فرهنگی غنی را، بهصورت غیرمستقیم وارد ضمیر ناخودآگاه آنان کند.
بر اساس آمار موجود از هر صد نفر ایرانی ۳۵ نفر گیمر هستند که ۶۵ درصد آنها را جمعیت مردان و ۳۵ درصد را جامعه زنان تشکیل میدهند. این در حالی است که از هر ۱۰۰ زن ایرانی، ۲۴ نفر و از هر ۱۰۰ مرد ۴۵ نفر بازیکن هستند، ۷۸ درصد از این گیمرها نیز مجرد، ۱۵ درصد متأهل دارای فرزند و ۶ درصد متأهل بدون فرزند هستند. همچنین بهطور توسط در هر خانواده ایرانی، یک بازیکن وجود دارد که متوسط سن آنان نیز ۱۹ سال برآورد میشود. همچنین ۳۱ درصد از این گیمرها را کودکان زیر ۱۲ سال، ۳۶ درصد را نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال، ۲۶ درصد را جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال ۶درصد را میانسالهای ۳۵ تا ۵۹ سال و یک درصد را نیز کهنسالهای بالای ۶۰ سال تشکیل میدهند. این حجم از اقبال به سمت بازیهای دیجیتالی و ویدئویی میتواند بستر خوبی برای القا مفاهیم متفاوتی به بازیکنانی باشد که بهطور میانگین، ۹۰ دقیقه از روز را پای این بازیها سپری میکنند.
کمتر «گیمری» را میتوان یافت که اسم بازی «عملیات انهدام» را نشنیده باشد. خالق این بازی دیجیتالی محبوبحجتالاسلام حبیب داستانی بنیسی است! طلبه بازیسازی که در کنار وظایف طلبگی خود در عرصه بازیهای رایانهای حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
حجتالاسلام حبیب داستانی بنیسی طلبهای است برخاسته از حوزه علمیه قم که با درک این موضوع، پا در عرصه تخصصی و بیانتهای بازی و گیم گذاشته تا از این طریق مفاهیم فاخر ایرانی و مذهبی را به گیمرهای ایرانی و حتی جهانی عرضه کند.
شرکت او بانام رسانه گستر بنیسی، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است و تاکنون توانسته افتخارات زیادی کسب کند. «عملیات انهدام ۳: نفسگیرترین نبرد» بهعنوان یکی از ۶ بازی برتر سال ۹۶ شناخته شد، یا «عملیات انهدام۱: نبرد فاو» توانست مقام بهترین بازی یارانهای جهان اسلام در موضوع مقاومت اسلامی در سال ۱۳۸۷ را کسب کند.
اما این فعالیت برای او چندان بی حاشیه نبوده و پس از حضور در برنامه «میدون» که از شبکه سوم سیما پخش میشود حرفوحدیثها در مورد کار او و فعالیتش در این عرصه زیاد شد بهنحویکه برخی او را به خاطر این کار سرزنش کردند. اینستاگرام و توییتر و شبکههای فارسیزبان خارجی از کشور این روزها فعالیت او را به سخره گرفته و عنوان میکنند« روحانیت را چه به فضای مجازی.» اینکه روحانیون را فقط بالای منابر دید و تنها از زبان آنها موعظه و درس احکام شنید نکاتی است که این روزها در وصف حال حجتالاسلام داستانی زیاد گفته میشود و البته که او پاسخهای قاطع و متقنی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست. گفتوگوی «رسالت» را با این طلبه متخصص علوم رایانهای میخوانید.
وی در ابتدا هدف از فعالیت در این عرصه را رویکرد فرهنگی میداند و میافزاید: بازیهای شرکت ما همگی با رویکرد فرهنگی ساختهشدهاند و در ساخت این بازیها، صرف نگاه سرگرمی مدنظرمان نبوده است. هدفمان از شرکت در برنامه «میدون» نیز معرفی صنعت بازیهای دیجیتالی داخل کشور و ظرفیتهای آن و همچنین جلب نظر مردم و مسئولان به این مقوله مهم و ازجمله، محصولات تولیدشده در شرکت است.
حجت الاسلام داستانی در خصوص نحوه برخورد داوران مسابقه با کسبوکار خود را اینگونه توضیح داد: خب دوستان سؤالات خود را به نحوی مطرح کردند که ما تنها به دنبال معرفی و ترویج خشونت هستیم درحالیکه بازیهای ساختهشده از سوی ما تنها یک بخش اش به این مقوله میپردازد و رحمانیت اسلام در بسیاری از کارهای ما بهوضوح نشان دادهشده است. این نوع رفتار و برخورد باعث اقبال بسیار بالای مردم با برنامه ما شد و نشان داد که مردم فعالیت ما در این حوزه را پذیرفتهاند و با آن مشکلی ندارند. در بخش دیگری از این برنامه نیز یکی دیگر از دوستان داور با زبان بیزبانی و به کنایه پرسید که آیا شما نسبت به فضای مجازی اشراف دارید که من هم اشاره کردم از ۶۰ جلد کتابی که تا امروز تألیف کردهام ۳۰ جلد آن در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات است که در بسیاری از دانشگاهها تدریس میشود. خب ببینید این نگاه باید اصلاح شود تا روحانیت تکبعدی دیده نشده و مردم از ظرفیتهای آن بیش از گذشته آگاهی یابند. حقیر تا امروز ۵۷ جایزه ملی و بینالمللی را در رشته فناوری ارتباطات، زبان انگلیسی و پداگوژی کسب کردهام و اعتقاددارم طلبهها باید در تمامی عرصههای علمی و فرهنگی حضور فعال داشته باشند تا بتوانیم در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بهخوبی ایستادگی کنیم. اعتقاددارم باید این تفکر اصلاح شود تا هم مردم هم جامعه از این ظرفیتها استفاده کند و نباید به سمتی برویم که همسوو آلت دست رسانههای معاند شده و روحانیت را تضعیف نماییم.این استاد حوزه با اشاره به اینکه این اشکال ما است که به مردم تنها بخش عمومی روحانیت را نشان داده و عملکرد و فعالیتهای آنان را در سایر بخشهای تخصصی و علمی کمرنگ کردهایم افزود: هر طلبه دو وظیفه بر دوش دارد که یکی از این وظایف جنبه تبلیغی است که در عصر جدید بازیهای رایانهای بهعنوان تولید پرمخاطب این دوران باید از سوی مراکز فرهنگی کشور موردتوجه قرار گیرد. به همین خاطر لازم بود که در این عرصه ورود کنیم و به لطف خدا موفقیتهای داخلی و خارجی بسیاری نیز در این زمینه کسبشده است.
برنامه میدون , حجتالاسلام داستانی بنیسی , حسن شجاعی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.