مستأجران جدید خانه ملت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29059
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰:۵۶ |
دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار‌شد؛

مستأجران جدید خانه ملت

مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار حرکت سایر قوا از جمله قوهٔ مجریه است از این جهت «کیفیت» این ریل‌گذاری نسبت مستقیمی با «آیندهٔ مطلوب» کشورمان دارد از این جهت انتخاب قانون‌گذاران که همان ریل‌گذارها به شمار می‌رود حائز اهمیت است و از مجرای برگزاری «انتخابات» انجام می‌شود.
مستأجران جدید خانه ملت

 گروه سیاسی
مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار حرکت سایر قوا از جمله قوهٔ مجریه است از این جهت «کیفیت» این ریل‌گذاری نسبت مستقیمی با «آیندهٔ مطلوب» کشورمان دارد از این جهت انتخاب قانون‌گذاران که همان ریل‌گذارها به شمار می‌رود حائز اهمیت است و از مجرای برگزاری «انتخابات» انجام می‌شود.
 انتخابات ۹۸
در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تا کنون ۱۰ دورهٔ مجلس شورای اسلامی برگزار شده است و یازدهمین دوره مجلس نیز از ۷ خرداد ۹۹
 آغاز و هم‌اکنون در حال انجام وظیفه است. انتخابات مجلس یازدهم ۳ اسفند ۱۳۹۸ هم‌زمان با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان (در ۵ استان) برگزار و سی‌وهفتمین انتخاباتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی برگزار شد. در این دوره از انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی به شمار می‌رفتند. همچنین حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر از رأی‌دهندگان را بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر را آقایان تشکیل می‌دادند. در این دور از انتخابات که انتخاب مرحله اول مجلس یازدهم به شمار می‌رود، ۲۰۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر و تعداد شعب اخذ رأی نیز ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه بود؛ از این تعداد ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه به صورت ثابت و ۱۴ هزار و ۴۰۱ شعبه به صورت سیار فعالیت داشتند. از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۲۰۳ حوزه انتخابیه ملی و ۵ حوزه انتخابیه نیز مربوط به اقلیت‌های دینی بود. همچنین ۱۷۴ حوزه انتخابیه هم تک‌نماینده بودند.
 مرحله دوم
پس از اتمام انتخابات مرحله اول مجلس یازدهم، داوطلبان ۱۱ حوزه انتخابیه موفق به کسب حد نصاب لازم (یک پنجم آراء صحیح) برای ورود به مجلس نشدند و انتخابات در این حوزه‌ها به مرحله دوم کشیده شد؛ این حوزه‌ها عبارت هستند از: «لنجان» و «سمیرم» در استان اصفهان، «میانه» در استان آذربایجان شرقی، «بیجار» در استان کردستان، «دهلران، دره شهر، آبدانان و به دره» در استان ایلام، «کرج، اشتهارد و فردیس» در استان البرز، «اهواز، به اوی، حمیدیه و کارون» در استان خوزستان، «کرمانشاه» و «اسلام آباد غرب و دالاهو» در استان کرمانشاه، «زنجان و طارم» در استان زنجان و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» در استان گلستان.
 تفاوت ماهوی
انتخابات مرحله دوم با انتخابات میان دوره‌ای متفاوت است به طوری که در انتخابات مرحله دوم صرفاً دو نماینده‌ای که در مرحله اول حد نصاب لازم را کسب نکرده‌اند به رقابت می‌پردازند، اما در انتخابات میان‌دوره‌ای، انتخابات جدید برگزار می‌شود به عبارتی هر ۸۳ فرآیند لازم برای برگزاری یک انتخابات پارلمانی در این دوره اجرا می‌شود. طبق قانون انتخابات، در انتخابات مرحله دوم، افرادی که اکثریت نسبی را به دست آورند به مجلس راه پیدا می‌کنند.
 داستان میانه
در روزهای نزدیک به انتخابات رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی از رد صلاحیت یکی از دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم به استناد نامه شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور خبر داد و گفت از آنجا که برگزاری انتخابات در این حوزه با حضور یک نامزد موضوعیت ندارد مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه «میانه» در موعد مقرر (۲۱ شهریور ماه) برگزار نمی‌شود و هرگونه تصمیم‌گیری درباره انتخابات دومین نماینده این حوزه به آینده موکول شده است. البته جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور گفته وزارت کشور معتقد است انتخابات میانه به صورت «مرحله دوم» برگزار شود نه «میان دوره‌ای.» این موضوع بناست به اتفاق شورای نگهبان بررسی شود.
 تکمیل حماسه
بنابراین از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ به مدت ۱۰ ساعت انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۸ استان برای ۱۰ حوزه انتخابیه شامل ۲۳ شهرستان برگزار شد تا حماسه اسفند ۹۸ یک گام دیگر تکمیل شود. البته پیش‌تر بنا بود این انتخابات ۲۹ فروردین ۹۹ برگزار شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به روز جمعه ۲۱ شهریور موکول شد.
 تجربه کرونایی
البته برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس که در سایه کرونا برگزار شد، علی‌رغم همه مشقات و نامطلوبیت‌ها، حداقل یک فایده داشت و آن اینکه به گفته وزیر کشور بناست از این تجربه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ استفاده شود.عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد «ضمن برگزاری انتخابات سالم و مناسب بتوانیم آسیب‌شناسی و جمع‌بندی لازم برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری داشته باشیم و در صورتی که وضعیت خاص پدیده کرونا تداوم داشته باشد مقتضیات خاصی را در نظر بگیریم». او همچنین گفت: «مطابق با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کردیم. همه شرایط اعم از استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی و فاصله‌گذاری اجتماعی در صفوف رأی‌گیری رعایت شده است.»
 مانور ۱۴۰۰
رئیس ستاد انتخابات نیز برگزاری انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در ۲۳ شهرستان ۸ استان کشور عزیزمان، مانوری برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانسته و گفته است «چهار انتخابات مختلف را در سال ۱۴۰۰ پیش رو 
داریم و لازم است آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات‌ها را در شرایط شیوع کرونا و با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشیم.»
 حذف اثر انگشت
ستاد انتخابات به منظور تأمین سلامت هم‌وطنان در شهرها و روستاهایی که بنا بود به پای صندوق رأی بروند، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اخذ اثر انگشت در فرآیند اخذ رأی حذف شده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز استفاده از ماسک و خودکار در شعب اخذ رأی الزامی است.بر اساس این اطلاعیه که حکم دستور کتبی را داشت، نمایندگان فرماندار یا بخشدار و رئیس شعبه و نیز مأموران بهداشتی موظف به نظارت و کنترل بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شعب اخذ رأی بودند.
 مستأجران جدید
طبق اصل ۶۴ قانون اساسی، «عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی۲۷۰ نفر است و از تاریخ همه پرسی ۱۳۶۸ هجری شمسی پس از هر ۱۰ سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن‌ها حداکثر ۲۰‌ نفر نماینده می‌تواند اضافه شود.» نص صریح این اصل مع‌الأسف تا کنون صرفاً یک بار اجرا شده و تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ۲۹۰ نفر افزایش یافته است و تا کنون عدد نمایندگان از این تعداد تجاوز نکرده در حالی که شهرها و جمعیت کشور افزایش یافته است. به هر روی تا کنون ۲۷۴ کرسی پارلمان مستأجران خود را شناخته‌اند و بناست تکلیف ۱۰ کرسی هم با انتخابات روز جمعه مشخص شود.
تعیین تکلیف ۶ کرسی باقیمانده شامل «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» در استان تهران، «آستانه اشرفیه» در استان گیلان، «تفرش، آشتیان و فراهان» در استان مرکزی، «گچساران و باشت» در استان کهگیلویه و بویراحمد، «بهار و کبودرآهنگ» در استان همدان و «میانه» در استان آذربایجان شرقی به آینده موکول می‌شود. آینده‌ای که آغاز یک قرن جدید و ان‌شاءالله یک دولت جوان حزب‌اللهی خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.