پراید لاکچری! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28328
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۵۰ |
گزارشی ازدلایل و چرایی گرانی در بازار خودرو؛

پراید لاکچری!

تاخت‌وتاز قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد به‌طوری‌که به‌تدریج این کالای مصرفی در حال تبدیل‌شدن به کالایی لوکس است.
پراید لاکچری!
نفیسه امامی 
تاخت‌وتاز قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد به‌طوری‌که به‌تدریج این کالای مصرفی در حال تبدیل‌شدن به کالایی لوکس است. جای تأسف آنجاست که این اتفاق برای پراید که همواره بحث بر سر کیفیت پایین آن مطرح بوده، در حال رخ دادن است و قيمت خودروهای پرمصرفی از قبيل پرايد و تيبا در بازار همچنان رو به افزايش است. پرايد که مرز ۹۰ ميليون را رد کرده  به ۹۵ میلیون، پراید ۱۳۱، ۸۳ میلیون، پراید ۱۳۲ به ۸۴ میلیون و تيبا نيز ۹۸ ميليون تومان قيمت‌گذاری شده است. ساندرو استپ وی هم نرخ ۴۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد.   بازار خودرو به دلایل متعددی همچون روش‌های جديد قيمت‌گذاری، نوسانات ارزی، کمبود عرضه و افزایش مواد اولیه چاره‌ای به‌جز افزایش قیمت‌ها را ندارد؛ بازاری که بیشتر شرایط پرسودی را برای دلالان به وجود آورده است. 
در چنین شرایطی با مجوز شورای رقابت به خودروسازان  اجازه داده شده   هر سه ماه به‌صورت رسمی و پیوسته می‌توانند درخواست افزايش قيمت محصولات خود را بدهند، بدون آنکه در کیفیت محصولاتشان تغییری ایجاد کنند و مشتریانی که چاره‌ای به‌جز خرید محصولات ایران‌خودرو و سایپا را ندارند و مجبور به خريد آن‌ها باقیمت‌های بيشتر هستند، اما سؤال اینجاست که چه کسی به داد مصرف‌کننده ایمی رسد که خودروی بی کیفیت را به دلیل نگرانی از افزایش دوباره قیمت ها، با ارقامی نجومی خریداری می کند.یکی از نمایشگاه داراندرباره افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیربه «رسالت» می‌گوید: افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودروها را در چند روز گذشته داشته‌ایم و مهم‌ترین علت این گرانی را می‌توان به بالا رفتن قیمت دلار و کاهش قطعات خودرو به‌خصوص در پراید نسبت داد. 
وی میزان فروش خودرو در تابستان امسال را در مقایسه با تابستان گذشته کمتر عنوان می‌کند و می‌گوید: به‌طورمعمول فروش خودرو در تابستان‌  به علت تعطیلی مدارس و آغاز فصل مسافرت‌ها بیشتر می‌شود، اما امسال مانند قبل نبود. در حال حاضر مصرف‌کننده واقعی خودرو  در بازار کم است و بیشتر با نگاه سرمایه‌ای اقدام به خریدوفروش صورت می‌گیرد. 
یکی دیگر از فروشندگان خودرو نیز به «رسالت» می‌گوید: بازار خودرو این روزها به‌شدت ملتهب است به‌طوری‌که شاهد افزایش قیمت روزانه در بازار خودرو هستیم. به دلیل افزایش قیمت بیش‌ازاندازه خودرو، خریداران آن به‌شدت کاهش پیداکرده و کمتر در این بازار مشتری داریم. افزایش قیمت این روزها بیداد می‌کند و متأسفانه روزبه‌روز به قیمت‌ها هم اضافه می‌شود.
 ارتباط گرانی خودرو با عدم عرضه کافی
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودرو در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به گرانی‌های اخیر به‌خصوص برای خودروهای پراید و تیبا می‌گوید: در چند روز اخیر پراید و تیبا به دلیل عدم دارا بودن استانداردهای یورو ۴ پلاک نمی‌شدند که این عاملی برای افزایش اخیر قیمت‌ها شد، اما طبق توافقاتی که انجام‌گرفته، قرار است مجددا خودروهای پراید پلاک شوند. ساندرو از گروه رنو هم طی ماه‌های گذشته به دلیل ایجاد آلایندگی و نداشتن استانداردهای یورو ۴ پلاک نمی‌شدند.
وی اضافه می‌کند: نوسانات نرخ ارز و گرانی مواد اولیه را هم باید در گرانی خودرو تأثیرگذار دانست، زیرا وقتی نرخ دلار به کمتر از ۲۲ هزار تومان رسید، قیمت خودرو کمی کاهش پیدا کرد، اما زمانی که دلار به بالای ۲۳ هزار تومان رسید، در بازار خودرو با نوسان روبه‌رو شدیم. 
موتمنی ادامه می‌دهد: اگر عرضه خودرو به میزان کافی باشد، برای خرید این کالای مصرفی با مشکل روبه‌رو نخواهیم بود. این مشکل در عرضه مربوط به وضعیت کنونی نمی‌شود، بلکه از سال‌های گذشته این مسئله وجود داشت و ما همواره نتوانستیم نیاز خود را برطرف کنیم، لذا فاصله قیمت زیاد ایجادشده است. اگر خودرو به میزان لازم عرضه می‌شد، این اختلاف خودرو از کارخانه تا بازار آزاد  اکنون وجود نداشت. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودرو، درباره افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار می‌گوید: خودروی خارجی که اکنون وارد بازار نمی‌شود و هر چه در حال حاضر وجود دارد از گذشته واردشده بود و به همین علت دارندگان این خودروها به‌طور سلیقه‌ای بر آن‌ها قیمت‌گذاری می‌کنند. در هفته‌های اخیر هم قیمت خودروهای مونتاژی در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش داشت. اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند و یا ثبات نسبی داشته باشد، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود، اما بیشتر این مسائل به نوسانات ارز و محدودیت عرضه مرتبط می‌شود. 
 شورای رقابت، یکی از عوامل ایجاد تورم در حوزه خودرو 
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، تصمیمات شورای رقابت را به‌عنوان عاملی مهم در افزایش قیمت خودرو می‌داند و به «رسالت» می‌گوید: نرخ ارز در دو ماه گذشته در حدود ۵۰ درصد تغییر کرده است که با این شرایط باید در انتظار افزایش‌های آتی قیمت خودرو باشیم. ضمن این‌که اتخاذ سیاست‌های غلط شورای رقابت باعث توزیع هزاران میلیارد تومان رانت در کشور شده است. تصمیمات این نهاد لجباز و غیرمنطقی بیشتر برای کشور هزینه به همراه داشته است تا فایده.
زاوه ادامه می‌دهد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در افزایش قیمت بازار تأثیری ندارد، زیرا بازار با حاشیه ثابت نسبت به کارخانه فعالیت نمی‌کند، بلکه بر مبنای عرضه خودرو و نقدینگی که به آن وارد می‌گردد، تعیین قیمت می‌شود. وقتی نقدینگی زیاد و عرضه کم باشد فاصله قیمت‌ها در بازار بالا می‌رود. 
این کارشناس خودرو یادآور می‌شود: اصرار شورای رقابت و لجاجت بر ثابت نگه‌داشتن قیمت پراید منجر به رسیدن قیمت از ۲۰ به ۷۰ میلیون تومان شد. این‌که شورای رقابت اصرار بر ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها طی سه ماه دارد، می‌تواند عاملی برای گران شدن خودرو باشد. زاوه با اشاره به این‌که شورای رقابت به‌جای مبارزه با انحصار و فساد، باقیمت مبارزه می‌کند، می‌گوید: این مبارزه باقیمت در دفاتر شرکت‌ها منجر به ثبت زیان می‌شود به این معنی که شرکت‌ها امکان بازپرداخت تسهیلات بانکی را ندارند و عدم امکان پرداخت تسهیلات بانکی به معنی افزایش نقدینگی و افزایش تورم است. شورای رقابت فی‌النفسه یکی از عاملان اصلی ایجاد تورم در بازار خودرو است. وی تأکید می‌کند: شرکت‌های خودروساز  ۵۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارند و با پولی که از مردم می‌گیرند، بدهی دو سال قبل خود را پرداخت می‌کنند درحالی‌که همچنان این بدهی وجود دارد و علت این مشکل به دلیل وجود سیاست‌گذاری‌های غلط در بازار خودرو است.  
این کارشناس خودرو  ادامه می‌دهد: شرکت‌های خودروساز ،خودرو را باقیمتی به فروش می‌رسانند که باقیمت بازار فاصله زیادی دارد و این فاصله زیاد دلیلی به‌جز فساد نمی‌تواند داشته باشد. مشکل شرکت های ایران‌خودرو و سایپا نیست، بلکه سیستمی   است که مانند شبکه تارعنکبوت  وجود دارد و از این مسئله ارتزاق می‌کند. وی با اشاره به امکان افزایش مجدد خودرو در ماه‌های آتی می‌گوید: افزایش قیمت ناشی از تورم و سیاست‌های غلط است و به نظر می‌رسد با توجه به وجود سیاست‌های فعلی در پاییز هم با تورم روبه‌رو شویم و رکودی که منجر به توقف بازار خریدوفروش خودرو در کشور شده است، تشدید گردد.  
نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.