قوه قضاییه به قرارداد ننگین ویلموتس ورود کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27835
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ورزشی تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۵۹ |
احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس:

قوه قضاییه به قرارداد ننگین ویلموتس ورود کند

«واترگیت ایرانی»  یا «برجام فوتبالی» عنوان‌هایی است که این روزها برای قرارداد فدراسیون ایران با سرمربی بلژیکی استفاده می‌شود
قوه قضاییه به قرارداد ننگین ویلموتس ورود کند
«واترگیت ایرانی»  یا «برجام فوتبالی» عنوان‌هایی است که این روزها برای قرارداد فدراسیون ایران با سرمربی بلژیکی استفاده می‌شود.اولین جرقه‌های خطر برای فوتبال کشورمان در تاریخ ۴ ‌آذر سال ۹۸ زده شد. روزی که «مارک ویلموتس» در صفحه شخصی اش در توییتر رسما پرده از اختلافش با فدراسیون برداشت و نوشت: «واقعیت این است که به دلیل عمل نکردن فدراسیون فوتبال ایران به تعهداتش وضعیتی غیرقابل‌تحمل برای من و دستیارانم ایجادشده است. قراردادم توسط فدراسیون فوتبال ایران نقض شده است.»قرارداد ویلموتس که حالا به برجام فوتبالی تشبیه شده، موضوعی است که افکار عمومی نسبت به آن به‌شدت حساس شدهاست، چراکه در حال حاضر کشور و مردم در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند و معتقدند  ۱۶۸ میلیارد تومان پولی نیست که در شرایط خاص اقتصادی کشور، تحریم‌های ظالمانه و مشکلاتی که با کرونا مضاعف هم شده است بتوان به‌راحتی از آن گذشت.
قرارداد ویلموتس حالا یک دستور کار جدی برای مجلس یازدهم است و وکلای ملت در این راستا اقداماتی انجام داده یا در دستور کار دارند؛ از تذکر و سؤال گرفته تا مطالبه دریافت غرامت از مسببان و استیضاح وزیر و شکایت از عاملان این قرارداد.
 دراین‌باره با احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی  به گفت وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
 اقدامات مجلس برای مقابله با مسببین این قرارداد چیست؟
در رابطه با پرونده ویلموتس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی را تنظیم کرده‌ایم که بر اساس آن قوه قضائیه باید گزارشاتی را ارائه دهد. بنده و برخی همکاران در مجلس از مدت‌ها پیش موضوع را پیگیری و به جمع‌بندی رسیدیم و اکنون از قوه قضائیه انتظار داریم که قاطعانه وارد میدان شود تا روند قضائی و دادگاهی این قرارداد ننگین دنبال شود.
 آیا امکان استیضاح وزیر ورزش و جوانان وجود دارد؟
در آخرین روز نشست علنی مجلس ۱۱ نفر از نمایندگان تذکراتی را در خصوص این محکومیت دادند و نگرانی خود را اعلام کردند که همه این تحرکات نشان از جدیت مجلس در برخورد با مسببین این قرارداد دارد. برای استیضاح وزیر ورزش هم امضاهایی درحال جمع‌آوری است. ازآنجایی‌که اگر بیش از یک وزیر استیضاح شود و رأی اعتماد نیاورد دولت باید برای کل کابینه دوباره رأی اعتماد بگیرد و اینکه در حال حاضر درخواست استیضاح چهار، پنج وزیر مطرح است باید این موضوع را با تأمل بیشتر بررسی کرد، اما شک نکنید اگر هم استیضاحی نباشد حتماً در قالب ماده ۲۳۴، سؤال از وزیر و مطالبه از دستگاه قضائی برای برخورد با عوامل این قرارداد، جدی هستیم.بنابراین ما نگاهمان یک نگاه عینی و واقعی است و آنچه‌که در پرونده ویلموتس نیازمندیم محاکمه مسببین آن است چراکه بحث پول بیت‌المال مطرح است.
 اگر در دادگاه CAS رأی قطعی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اگر در دادگاه CAS رأی قطعی شود یک‌میلیون یورو به این عدد ۶ میلیون و ۳۰۰ یورو اضافه خواهد شد  به‌اضافه آن ۲ میلیون یوروی  قبلی که درمجموع  به  مبلغی در حدود ۱۰ میلیون یورو محکوم خواهیم شد. بنابراین مسببین این قرارداد باید همه هزینه‌های قرارداد ویلموتس را از جیب خود بدهند.
   آیا اموال مسببین این پرونده به‌قدری هست که بتوانند آن را از جیب خود پرداخت کنند؟
 بله؛ طبق اطلاعاتی که کسب کردیم متوجه شدیم این افراد دارایی‌هایی را در ایران و خارج از مرز‌ها دارند که با فروش آن می‌توانند از عهده جبران این خسارات بربیایند.اگر هم بخواهند آدرس اموالشان را هم می‌دهیم. برای این قرارداد دو پرونده تشکیل شده که یک پرونده چک برگشتی شستا(قرض به فدراسیون فوتبال برای پرداخت پول ویلموتس)  و دیگری مربوط به خود اصل قرارداد است که  توسط بازرسی کل کشور در حال پیگیری است.
 آیا حکم ممنوع‌الخروجی برای مسببین این پرونده صادرشده است؟
وقتی پرونده‌ای صادر می‌شود که بیم فرار وجود داشته باشد بازپرس دستور ممنوع‌الخروجی می‌دهد لذا برای این پرونده هم‌چنین دستوری صادر شده است.
آیا از موسسه هلندی هم شکایت صورت می‌گیرد؟
 این موضوع در فرآیند بررسی‌است اینکه معرف این فرد چه کسی بوده و ذی‌نفع و یا ذی‌نفعان احتمالی چه کسانی بوده‌اند باید بررسی شود. پرونده‌ای که چنین رسوایی بزرگی دارد و از آن به‌عنوان «واترگیت ایرانی» و یا «برجام فوتبالی» یاد می‌شود قطعا ذی‌نفعانی داشته است.
 معاون وزیر ورزش گفته که اصلا وزارت ورزش در جریان نبوده و همه‌چی متوجه فدراسیون فوتبال است، آیا چنین چیزی صحت دارد؟
قطعا حرف غلط و باطلی است چراکه ده‌ها مکاتبه آقای وزیر ورزش در اختیار ماست که ایشان با دستگاه‌های مختلفی ازجمله وزارت صمت، وزارت کار، رفاه و تأمین‌اجتماعی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی و همچنین با آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور  برای تأمین پول برای آقای ویلموتس مکاتبه کرده است؛ چطور می‌گویند ما در جریان نیستیم؟!
 یعنی آقای جهانگیری هم دخیل هستند در پرونده آقای ویلموتس؟
 ایشان در ستاد تحریم حضور داشتند. جای تأسف دارد که در ستاد تحریم که باید برای تأمین کالا‌های اساسی برنامه‌ریزی شود از ارز حاصل از صادرات، پول ویلموتس را تأمین کردند که باید پرسید آقای ویلموتس کالای اساسی بود؟ در ادامه باید سؤال کرد آیا آقایان حق قانونی داشتند که در این جلسه براساس منابع حاصل از صادرات، تخصیص مبلغ به ویلموتس را مصوب کنند؟اصلا پول ویلموتس را از جایی تأمین کردند که سهامدار آن واحد، کارگران هستند نه دولت و این یعنی تخلف اندر تخلف.
با توجه به اینکه حساب فدراسیون بلوکه‌شده سؤالی مطرح است که چطور چک کشیده شده  و این پول چطور تأمین شده  آیا ارز حاصل از صادرات بوده است؟ 
با یک حساب بلوکه‌شده در فیفا چطور یک قرارداد ۸ و نیم میلیون یورویی بسته‌شده که طرف مقابل ما از یک یوروی آن‌ هم نمی‌گذرد؟ وزیر ورزش چه نظارتی در انعقاد این قرارداد داشته است؟ صحبت‌های من برگرفته از خواسته‌های مردم است و ما برای جلب اعتماد مردم باید به این پرونده رسیدگی کنیم. وزارت ورزش حق دخالت در انعقاد قرارداد مربیان فدراسیون‌ها را ندارد، اما همیشه از این وزارتخانه نظرخواهی شده است، حتی در برهه‌ای  رئیس‌جمهور درباره بودن یا نبودن یک سرمربی نظر داده است. چنانچه وزارت ورزش نمی‌خواست در این قرارداد دخالت کند چرا پیگیر وضعیت قرارداد و پرداخت بدهی‌ها بوده است. مبلغ قرارداد ویلموتس مورد تایید وزارت ورزش بوده است. حمایت وزارت ورزش تا چه حدی بود؟ شرایط اقتصادی این روز‌های کشورمان خوب نیست و تأمین ارز برای ویلموتس جزو اولویت‌های ما نبود. هر عدد و رقمی برای وزارت ورزش تکلیف ایجاد می‌کند؟ زمانی که رأی دادگاهCAS  اعلام شود حدود یک سال دیگر دولت و وزیر و مسئولان فدراسیون تغییر کرده‌اند، حداقل باید از الآن اقداماتشان را انجام دهند. وزارت ورزش باید در بخش داخلی با فساد مبارزه کند. بیش از ۱۰ بار به وزارت ورزش اعلام کرده‌ایم پرونده‌های این‌چنینی را پیگیری کنید. وزارت ورزش در امور باشگاه‌های فوتبال هم دخالت می‌کند. حتی چند وقت پیش مدیرعامل یکی از باشگاه‌های بزرگ فوتبال به من مراجعه کرد و گفت به وزیر بگویید تا این حد در کارهای باشگاه ما دخالت نکند.
برخی می‌گویند وزارتخانه در حال لابی با مجلس در رابطه با بحث استیضاح است( با توجه به اینکه این وزارتخانه جز معدود وزارتخانه‌هایی است که به مجلس گزارش ارائه نداده است) آیا صحت دارد؟
خیر این‌طور نیست.با توجه به اینکه بنده در دوره دهم هم در مجلس حضور داشتم پرونده ویلموتس را خودم از ابتدا شروع کردم و ان شاء الله تا به انتها خواهیم رساند.به کمک همکاران در دوره قبل و همچنین برخی دوستان در این دوره از مجلس هم به انتشار رقم، متن و افشای ماهیت این قرارداد می‌پردازیم چراکه اگر اقداماتی را انجام نمی‌داديم این قرارداد یک قرارداد سربه‌مهری در تاریخ ورزش کشورمان باقی می‌ماند.
زمانی که من در رابطه با این قرارداد هربار صحبت می‌کردم مسئولان فدراسیون دائما تکذیب می‌کردند و بیانیه می‌دادند اما درنهایت موبه‌موی آن حرف‌ها به واقعیت پیوست.در آن زمان بنده اعلام کردم که برای کل قرارداد غرامت دریافت خواهد شد اما نمی‌پذیرفتند.
با متن قراردادی که من دیدم که متنش دارای غلط دیکته‌ای انگلیسی است و ضعف عمده در تهیه آن دیده می‌شود، آقایان می‌گفتند قرارداد هشت صفحه است درحالی‌که ۱۰ صفحه بود!بنابراین خیلی امید به موفقیت در رأی این دادگاه ندارم و شانس فدراسیون برای پیروزی زیر ۱۰ درصد است.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.