اجازه نمی دهیم انگیزه سیاسی در کار کمیسیون اثرگذار باشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27511
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۲ |
حجت‌الاسلام شجاعی، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

اجازه نمی دهیم انگیزه سیاسی در کار کمیسیون اثرگذار باشد

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با «رسالت» گفت:  در خصوص آخرین کارنامه و روند کاری این کمیسیون بیان کرد: چند سرخط در این دوره از کمیسیون اصل ۹۰ موردتوجه است که مشارکت فعال اعضای کمیسیون یکی از آن‌هاست.
اجازه نمی دهیم انگیزه سیاسی در کار کمیسیون اثرگذار باشد

حانیه مسجودی
حجت‌الاسلام حسن شجاعی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با «رسالت» گفت:  در خصوص آخرین کارنامه و روند کاری این کمیسیون بیان کرد: چند سرخط در این دوره از کمیسیون اصل۰ ۹ موردتوجه است که مشارکت فعال اعضای کمیسیون یکی از آن‌هاست. کسانی که به عضویت کمیسیون درآمدند نمایندگان بسیار باانگیزه‌ای هستند. ازآنجاکه در دوره گذشته تعداد جلسات کم بود و همین جلسات نیز به دلایل مختلف برگزار نمی‌شد، در این دوره با جدیت تمام جلسات ما با حضور تمام اعضا تشکیل‌شده است و اعضای کمیسیون نیز حضور فعالی دارند.وی افزود: نکته دوم این است که در دوره‌های قبل گاهی انگیزه‌های سیاسی و شخصی در کار کمیسیون مؤثر بود و این مسئله باعث می‌شد وجهه کمیسیون ازنگاه دستگاه‌هایی که مورد خطاب قرارمی‌گرفتند، مخدوش شود. بنابراین در این دوره قصد داریم که سرخطی را برای جلوگیری از این مشکل دنبال کنیم و اجازه ندهیم انگیزه شخصی یا سیاسی در کار کمیسیون اثرگذار باشد.شجاعی تصریح کرد:
 هم‌اکنون عده‌ای شکایاتی را مطرح کردند که کاملا شخصی است، به‌طور مثال یک نفر با مسئولی مشکل دارد و قصد داشته از ابزار کمیسیون اصل ۹۰ برای فشار به آن مسئول استفاده کند، اما در هیئت‌رئیسه در مقابل این کار ایستاده‌ و اجازه نداده‌ایم از کمیسیون برای انگیزه‌های شخصی در جهت فشار به کسی استفاده شود. از طرف دیگر در بخش انگیزه‌های سیاسی نیز روند به همین شکل است و به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم گرایشات سیاسی در طرح شکایت‌ها یا رسیدگی به پرونده‌ها مؤثر باشد.نایب‌رئیس کمیسیون اصل۹۰ اشاره کرد: کمیسیون اصل۹۰ براساس اصل ۹۰ قانون اساسی تشکیل‌شده و یکی از بازوهای قوی نظارتی مجموعه نظام است، اما متأسفانه درگذشته به دلایل ذکرشده از ابزار نظارتی آن به‌خوبی استفاده‌نشده است. بنابراین ما با تمرکز در حوزه صلاحیت کمیسیون در تلاش تقویت آن هستیم. در همین راستا در هیئت‌رئیسه کمیسیون تصمیم بر آن شد مسائلی که خارج از حوزه صلاحیت است به آن‌ها ورود نکنیم.شجاعی یادآور شد:
نکته مهم نیز این است که در این کمیسیون صدها پرونده طرح و شکایاتی به کمیسیون ارسال می‌شود، بنابراین یکی دیگر از سرخط‌هایی که قصد داریم آن را در کمیسیون دنبال کنیم اولویت دادن به موضوعات مهم است. موضوعاتی که گلوگاه مشکلات کشور است و بناشده است که آن‌ها را در اولویت قرار دهیم و به امید خدا در  موضوعات بسیار مهم ورود جامع و قاطع داشته باشیم.نایب‌رئیس کمیسیون اصل۹۰ ضمن اشاره به پیگیری قانون حدنگار در این کمیسیون که سال ۹۳ تصویب‌شده و تاکنون اجرایی نشده است، گفت: یکی از موضوعاتی که در کمیسیون در حال بررسی است که قانون حدنگار یا کاداستر است که این قانون در سال ۹۳ تصویب‌شده اما تاکنون اجرانشده است.اگر قانون حدنگار اجرا شود از طرح نزدیک به چند میلیون پرونده قضائی جلوگیری خواهد شد. زیرا بسیاری از پرونده‌های قضائی که در کمیسیون مطرح  می باشد  به دلیل همین قانون کاداستر  است. بنابراین اصل موضوع کاداستر به‌قدری اهمیت دارد که می‌تواند از طرح اختلافات در پرونده‌های قضائی جلوگیری کند.وی تأکید کرد: این قانون در سال ۹۳ تصویب‌شده است و قانونگذار مدت پنج ساله‌ای را برای اجرایی شدن آن توسط سازمان ثبت‌اسناد و املاک در نظر گرفته است. درنتیجه این قانون باید تا سال ۹۸ اجرا می‌شد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.شجاعی می‌گوید: قانون کاداستر اکنون در کمیسیون مطرح است و قرار است با مسئولان مرتبط اجرایی مانند سازمان ثبت و نهادهای مرتبط جلسه‌ای را ترتیب دهیم تا دلیل عدم اجرای این قانون مشخص شود. البته گاهی در مکاتبات عدم اختصاص بودجه و گاهی عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها را ذکر کردند. بااین‌حال این موضوع باید با جدیت پیگیری شود.نایب‌رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس در انتها تأکید کرد:   ظاهر اجرای این قانون آغازشده  اما قرار بوده  که سال ۹۸  به پایان برسد اما این اتفاق نیفتاده است. بنابراین پیگیر هستیم که قانون حدنگار به‌سرعت اجرا شود تا نقش مؤثری در حل بسیاری از مشکلات مردم داشته باشد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.