چاقوی آمریکایی دسته اروپایی خود را برید! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25470
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۵ |
ترجمه و تحلیل

چاقوی آمریکایی دسته اروپایی خود را برید!

طی روزهای اخیر، مقامات اروپایی خشم و نارضایتی خود را از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورهایشان ابراز کرده‌اند.
چاقوی آمریکایی دسته اروپایی خود را برید!

گروه بین‌الملل 
طی روزهای اخیر، مقامات اروپایی خشم و نارضایتی خود را از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورهایشان ابراز کرده‌اند.این ابراز خشم در حالی صورت می‌گیرد که بازیگران اروپایی، نقش به سزایی در تکمیل پازل تحریمی آمریکا علیه دیگر کشورهای دنیا داشته‌اند. بااین‌حال تحولات اخیر نشان داده است که واشنگتن در اعمال سیاست‌های بازدارنده و تحریمی خود، حتی متحدان خود را نیز مدنظر قرار نمی‌دهد. 
جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌شدت از استفاده روزافزون آمریکا از حربه تحریم علیه کشورهای دیگر انتقاد کرد.او در بروکسل گفت: «من عمیقا از فشار روزافزون آمریکا در جهت تحریم یا تهدید به تحریم شرکت‌ها و منافع اروپایی نگران هستم.درگذشته شاهد بوده‌ایم که ایالات‌متحده در مورد ایران، چین، دادگاه کیفری بین‌المللی و اخیرا در پروژه‌های نوردستریم۲ و تورک‌ستریم به شکل حادی از این حربه استفاده کرده است.» 
چنانچه شبکه دویچه وله گزارش داده است، جوزپ بورل با این اظهارات به برنامه تازه آمریکا مبنی بر تحریم شرکت‌های اروپایی درگیر در پروژه نوردستریم۲ واکنش نشان داد. ایالات‌متحده روز چهارشنبه (۱۵ ژوئیه) اعلام کرد که قصد دارد شرکت‌کنندگان در پروژه نوردستریم۲ را تحت تحریم قرار دهد. پروژه یادشده که تقریبا تکمیل شده، گاز روسیه را از کف دریای بالتیک به آلمان می‌رساند.ایالات‌متحده سال گذشته شرکت‌های اروپایی مشترک در نوردستریم۲ را مشمول تحریم ساخت، با این دستاویز که شاه‌لوله مزبور، که بخشی از بودجه آن توسط شرکت روسی گازپروم تأمین شده، به نفوذ روسیه در آلمان و سایر کشورهای اروپایی دامن می‌زند.بورل تأکید کرد که تحریم‌های ایالات‌متحده «با قوانین بین‌المللی در تضاد» قرار دارد و «سیاست‌های اروپایی باید اینجا در اروپا تعیین شود و نه در کشوری ثالث.»
ماه گذشته بورل تهدید کرده بود چنانچه آمریکا به تلاش برای متوقف کردن پروژه یادشده اصرار ورزد، اتحادیه اروپا نیز به اقدام‌های تحریمی دست خواهد زد.
  نقدی بر مقاله دویچه وله 
واقعیت امر این است که اکثر رسانه‌های غربی، نقش ویژه کشورهایشان در تکمیل سیاست‌های آمریکا در جهان را نادیده انگاشته و حال که چاقوی ترامپ دسته خود را بریده است، نسبت به این مسئله واکنش نشان می‌دهند. زمانی که دولت آمریکا به‌صورت یک‌جانبه و علی‌رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در برجام از این توافق خارج شد، مرکل و دیگر سران اروپایی اصرار داشتند که نباید «تلاش برای حفظ برجام» را به دست‌مایه‌ای برای «تقابل با آمریکا» تبدیل کرد! حتی زمانی که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان خبر اولیه سازوکار مالی ویژه اروپا برای نجات برجام را ارائه کرد، خانم مرکل بلافاصله تأکید کرد که بازیگران اروپایی باید تعلق‌خاطر امنیتی خود را به ایالات‌متحده در ذیل ناتو حفظ کنند و عملا اقدامی برای تحقق استقلال مالی خود از اروپا در نظام بین‌الملل صورت ندهند.  تأخیر درراه‌اندازیINSTEX  و تبدیل آن به یک ساختار حداقلی، قطره‌چکانی و مبهم محصول همین نگاه ذلیلانه مرکل و دیگر مقامات اروپایی در برابر کاخ سفید بوده است. حتی در جریان مناقشات اخیر در ناتو، مرکل به‌صورت مطلق به طرفداری از ایالات‌متحده پرداخت تا مبادا خاطر ترامپ از صدراعظم آلمان مکدر شود! این قاعده در خصوص ماکرون و جانسون نیز صادق بود. آن‌ها بازی در زمین آمریکا را نسبت به هرگونه اقدام دیگر، ازجمله حفظ تعهدات خود در برجام ترجیح دادند. اکنون بازیگران اروپایی، حق ندارند نسبت به معامله آمریکا با خود ناراضی باشند. این سرنوشت تحقیرآمیزی است که خود بازیگران اروپایی انتخاب کرده‌اند….
دویچه وله 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.