تکثیر جورج فلوید در اروپا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25380
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۸ |
پلیس انگلیس هم زانوی خود را بر گردن سیاه‌پوستان گذاشت؛

تکثیر جورج فلوید در اروپا

 نژادپرستی سیستماتیک در غرب، هر روز مصادیق بیشتری پیدا می کند. این نژادپرستی به اندازه ای نهادینه شده است که حتی در دوران برگزاری اعتراض‌های گسترده ضد نژادپرستی در سرتاسر جهان نیز از سوی پلیس و نهادهای امنیتی در آمریکا و اروپا ، شاهد شکنجه دوباره رنگین پوستان و سایر اقلیت‌های نژادی هستیم.
تکثیر جورج فلوید در اروپا

گروه بین الملل 
 نژادپرستی سیستماتیک در غرب، هر روز مصادیق بیشتری پیدا می کند. این نژادپرستی به اندازه ای نهادینه شده است که حتی در دوران برگزاری اعتراض‌های گسترده ضد نژادپرستی در سرتاسر جهان نیز از سوی پلیس و نهادهای امنیتی در آمریکا و اروپا ، شاهد شکنجه دوباره رنگین پوستان و سایر اقلیت‌های نژادی هستیم.یکی از کشورهایی که در نقض حقوق اقلیت‌های نژادی زبانزد جهانیان می باشد، انگلیس است؛کشوری که نماد استعمار ، برده داری و آزار و اذیت سیاه‌پوستان در طول تاریخ بوده است. 
 حلول روح جورج فلوید در لندن 
انتشار یک ویدئوی جنجالی که نشان می‌دهدیکی از افسران پلیس لندن زانوی خود را بر روی گردن یک مظنون سیاه‌پوست فشار می‌ دهد، خشم عمومی را برانگیخته است.در این خصوص  به تازگی یک نوار ویدئویی جنجالی، این‌بار از انگلیس بیرون آمده که برای معترضان به خشونت و تبعیض‌نژادی پلیس،یادآور حادثه غم‌‌انگیزی است که برای «جورج‌فلوید» شهروند سیاه‌پوست ۴۶ ساله آمریکایی به وقوع پیوست.فلوید اوایل خردادماه زیر زانوی افسر پلیس سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا»ی آمریکا جانش را از دست داد.یک کلیپ ویدئویی که در «ایسلینگتون» لندن ضبط شده است، دو افسر پلیس را در پیاده‌رو خیابانی نشان می‌دهد که یک مظنون سیاه‌پوست را در حالی‌که دستبند به دستانش زده‌اند، نگه داشته‌اند و یکی از افسران پلیس زانوی خود را روی گردن این مرد سیاه‌پوست فشار می‌دهد.انتشار این کلیپ ویدئویی واکنش‌های منفی زیادی را به همراه داشت به طوری‌که پلیس کلانشهر لندن و مقام‌های این شهر را به واکنش اجباری  واداشت و در پی آن یکی از دو افسر پلیس از انجام وظیفه عملیاتی خود اخراج شد.طبق گزارش شبکهBBC، «استیو هاوس» معاون کمیسر پلیس لندن نیز  این تصویر ویدئویی را بسیار ناراحت کننده توصیف کرد! با این حال بر همگان محرز است که اگر این ویدئو از سوی رسانه‌های مستقل پخش نمی شد، پلیس انگلیس کمترین واکنشی در قبال آن نداشت. 
 جزئیاتی از جنایت پلیس انگلیس 
در این کلیپ ویدئویی،یکی از افسران پلیس از زانوی خود برای کنترل مظنون استفاده می‌کند و یکی از دستان خود را نیز روی سر این مرد سیاه‌پوست قرار داده است.مرد سیاه‌پوستی که دستبند به دستانش زده شده است به طور مداوم فریاد می‌زند:«از روی گردن من بلند شو» و در نهایت افسر پلیس اجازه می‌دهد که روی زمین بنشیند.یکی از شاهدان ماجرا در توصیف اتفاقاتی که در صحنه رخ داده است در این خصوص می گوید :«نگران بودم که جانش را از دست بدهد. جورج فلوید هم به همین شیوه کشته شد. اگر جمعیت از این کار پلیس فیلم نمی‌گرفتند، ممکن بود که او را خفه کنند یا گردنش را بشکنند. او با دستبند روی زمین افتاده بود، پس چه دلیلی داشت که زانویشان را روی گردن وی بگذارند؟»انتشار این نوار ویدئویی واکنش «صادق خان» شهردار لندن را نیز به همراه داشت که در این خصوص گفت: «من عمیقا از این حادثه دلخراش نگران شدم و این موضوع را با افسران ارشد پلیس لندن به‌عنوان یک موضوع فوری و مهم مطرح کردیم.»
بر اساس این گزارش، دفتر مستقل نظارت بر  رفتار پلیس انگلیس اعلام کرده است که تحقیقات مستقلی را درباره این رخداد انجام خواهد داد.
  ادامه تبعیض نژادی سیستماتیک در غرب
انگلیس تنها کشور اروپایی نیست که در آن شاهد اعمال تبعیض نژادی سیستماتیک علیه اقلیت‌های نژادی هستیم. فرانسه و آلمان نیز دو کشوری هستند که در آن اقلیت‌های نژادی از حداقل آرامش اجتماعی و امنیتی ممکن برخوردار نبوده و هر لحظه در انتظار برخوردی غیر طبیعی از سوی پلیس، نهادهای امنیتی و نژادپرستان قرار دارند. تحولات سال‌های اخیر در اروپا و رشد جریان‌های افراطی و نژادپرست ( تحت‌تأثیر مماشات و هدایت دستگاه‌های امنیتی غرب) این روند را تشدید کرده است. 
حدود ۴ سال قبل (در سال ۲۰۱۶ میلادی)، آداما ترائوره جوان سیاه‌پوست فرانسوی توسط مأموران پلیس این کشور دستگیر و در حین دستگیری به دلیل خشونت پلیس جان داد. این فرانسوی آفریقایی الاصل 
(که اصالتا اهل کشور مالی بوده است) حدود دو ساعت بعد از بازداشت، در یک مرکز پلیس در حومه پاریس درگذشت. اگرچه مقامات فرانسوی همواره مدعی هستند هرگونه رفتار تبعیض آمیز پلیس این کشور، با برخورد دستگاه‌های قضائی و دولتی فرانسه مواجه می‌شود، اما پرونده ترائوره ۴ سال است که راه به جایی نبرده است! صورت ماجرا کاملا مشخص است! دستگاه قضائی فرانسه دقیقا مانند دستگاه قضائی آمریکا اجازه محکومیت پلیس را در این پرونده نمی‌دهد!
شبکه یورو نیوز در مورد آنچه در فرانسه می‌گذرداذعان کرده است: «فرانسه یکی از مهم‌ترین استعمارگران جهان در قرن هجدهم و نوزدهم بود و پس از پایان دوران استعمار در میانه‌های قرن بیستم، ناگزیر پذیرای بسیاری از شهروندان آفریقایی تبار، عرب و سیاه‌پوست مستعمرات سابق شد. طی دهه‌های اخیر بارها حومه‌های پاریس به‌دلیل خشونت‌های پلیس علیه شهروندان آفریقایی‌تبار صحنه تنش و اعتراضات بوده است؛ از سال ۲۰۰۵ که کشته شدن دو نوجوان آفریقایی‌تبار در تعقیب و گریز نیروهای پلیس ماه‌ها ناآرامی به بارآورد تا در سال‌ها و ماه‌های اخیر خفگی آداما ترائوره، جوان ۲۴ ساله سیاه پوست در بازداشت پلیس و کشته شدن محمد گسبی به دلایلی مشابه.»
 پلیس نژادپرست فرانسوی تبرئه شد 
رادیو فرانسه در گزارش خود در مورد پرونده آداما ترائوره و اعتراضات مکرری که از سوی خانواده وی در قبال این پرونده و برخورد تبعیض‌آمیز و ناعادلانه دستگاه قضائی فرانسه صورت گرفته است می‌نویسد: «گروهی که تحت عنوان حقیقت برای ترائوره تشکیل شده، خواهان اصلاحات عمیق برای مبارزه با تبعیض‌نژادی در دستگاه‌های دولتی و انتظامی هستند. در فرانسه، فعالان حقوق بشر بارها اعتراض کرده‌اند که رفتار پلیس بر حسب رنگ پوست و ظاهر آدم‌ها متفاوت است.»
چنانچه برخی منابع فرانسوی گزارش داده‌اند، پرونده ترائوره بارها مورد اعتراض قرار گرفته است. آخرین گزارش کارشناسی در باره واقعه مرگ او که روز ٢٩ می ۲۰۲۰ 
(٩ خرداد ماه) منتشر شد، نتیجه گرفت که  مرگ ترائوره به علت مشکل قلبی رخ داده و در واقع از ژاندارم‌ها رفع مسئولیت می‌کرد. اما خانواده مقتول هم خواستار یک کارشناسی مستقل شده بود که نتایج آن اخیرا منتشر شد. گزارش اخیر برخلاف قبلی، علت مرگ را وضعیت بدنی ترائوره، یعنی درازکش شدن اجباری روی شکم با دستبند دانسته است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.