مانور دنباله دار آتش در‌سن‌دیه گو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25148
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۴۲ |
چرا رسانه های آمریکایی ناگهان سکوت کردند ؟!

مانور دنباله دار آتش در‌سن‌دیه گو

رسانه های آمریکایی که در جریان وقوع انفجار در نطنز و یا حوادث مشابه ، همواره پیشتاز تولید تحلیل‌های مغرضانه و تمسخر آمیز علیه کشورشان بودند، این بار در جریان انفجار گسترده در ناو آمریکایی حامل موشک‌های دوربرد سکوت کرده اند.
مانور دنباله دار آتش در‌سن‌دیه گو

گروه بین الملل 
رسانه های آمریکایی که در جریان وقوع انفجار در نطنز و یا حوادث مشابه ، همواره پیشتاز تولید تحلیل‌های مغرضانه و تمسخر آمیز علیه کشورشان بودند، این بار در جریان انفجار گسترده در ناو آمریکایی حامل موشک‌های دوربرد سکوت کرده اند. برخی رسانه های آمریکایی به گونه ای رفتار کرده اند که گویا اساسا اتفاقی در این ناو رخ نداده و ده‌ها ملوان در این حادثه کشته یا زخمی نشده اند. از سوی دیگر، پنتاگون نیز همچنان به سکوت خود در قبال این ماجرا ادامه داده است. چنین سکوتی تا کنون بی سابقه بوده است. 
ادامه آتش سوزی در ناو آمریکایی
با وجود گذشت بیش از ۲۴ ساعت از حادثه انفجار و آتش‌سوزی در ناو آبی-خاکی هواپیمابر «یو.اس.اس بونهام ریچارد» مسئولان آمریکایی در مهار آتش‌سوزی ناتوان مانده‌اند.این در حالی است که مقام‌های آتش‌نشانی «سن‌دیه‌گو» در عملیات اطفا از بالگردهای آب‌پاش استفاده می‌کنند.در ویدئو، ذوب‌شدن و سقوط یکی از دو دکل ناو آمریکایی مشخص است. گفته می‌شود تجهیزات نظامی و ادوات داخل ناو ارزش زیادی دارند و ارتش و نیروهای مسلح آمریکا تاکنون از ارائه جزئیاتی درباره محموله ناو هواپیمابر سر باز زده‌اند. بونهوم ریچارد ناو جنگی سبک آمریکایی است که برای عملیات‌های آبی-خاکی به منظور حمل بالگرد و هواپیماهای سبک طراحی و ساخته شد.
بونهوم ریچارد یکی از چهار ناو آبی-خاکی بزرگ است که به روزرسانی‌های خود را دریافت کرده است. کارشناسان می‌گویند که از دست دادن بونهوم ریچارد، چه به طور کامل و یا به خاطر هزینه زیاد تعمیر آن، به طرز چشمگیری به برنامه نیروی دریایی لطمه وارد می کند. 
بدترین سناریو از دید ارتش آمریکا 
ارتش آمریکا خود را برای بدترین سناریو یعنی انهدام کامل و غرق شدن ناو هواپیمابر «یو. اس. اس بونهام ریچارد»و پخش شدن گالون‌های سوخت آن در بندر سن دیه‌گوآماده می کند. این موضوع  منجر به یک فاجعه زیست محیطی بزرگ می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ،گارد  ساحلی آمریکا یک گروه پاکسازی نفت استخدام کرده تا اگر نفتی پخش شد، در حالت آماده باش حاضر باشند. گارد ساحلی آمریکا همچنین تردد هوایی و دریایی در یک مایل این ناو را متوقف کرده است.
دیگر رسانه های غربی نیز گزارش داده اند که مقامات بهداشتی به مردم هشدار داده‌اند تا در خانه‌ها خود بمانند چرا که دود آکریدی حاصل یکی از بدترین آتش‌سوزی‌های ناوهای نیروی دریایی در سال‌های اخیر در سراسر سن دیه‌گو پخش شده است.بر اساس ادعای مقامات نیروی دریایی آمریکا، دست‌کم ۵۹ تن از جمله ۳۶ ملوان و ۲۳ غیرنظامی به خاطر گرمازدگی، استنشاق دود و جراحت‌های جزئی تحت درمان قرار گرفته‌اند.با این حال به نظر می رسد این آمار، دروغین و غیر قابل باور باشد. 
حدود ۴۰۰ ملوان به همراه هلی‌کوپترهای نیروی دریایی و آتشنشانان محلی و فدرال در حال خاموش کردن آتش این ناو با آب هستند؛ ناوی که در آتش می‌سوزد. قایق‌ها با لوله‌های آب پرفشار مستقیما آب دریا را به طرف این ناو می‌پاشند.از این ناو می‌توان برای استقرار هزاران تفنگدار دریایی استفاده کرد و ظرفیت جا دادن هلی‌کوپترها، انواع مشخص هواپیماهایی که بلند شدنشان بسیار سریع است، قایق‌های کوچک و خودروهای آبی-خاکی را دارد.
پنتاگون همچنان ساکت است! 
پنتاگون با گذشت مدتی قابل توجه  از شروع آتش‌سوزی در ناو جنگی «بونهام ریچارد» آمریکا، همچنان درباره دلایل وقوع این حادثه سکوت کرده است.وزارت دفاع آمریکا هنوز مشخص نکرده است که دلیل وقوع این ماجرا چه بوده است.درحالی‌که گزارش‌های منتشرشده از رسانه‌های آمریکایی ازجملهCNN و فاکس‌نیوز حاکی از وقوع انفجار و سپس آتش‌سوزی در این ناو آمریکایی است، BBC در نخستین خبر خود اظهار کرد: همزمان با آتش‌سوزی، صدای انفجار هم از عرشه این ناو به گوش رسیده است.با این حال  در آخرین بیانیه نیروی دریایی ارتش آمریکا آمده است که هنوز منشأ این آتش‌سوزی مشخص نیست.
بدیهی است که علاوه بر دولت و ارتش آمریکا، رسانه‌های غربی  نیز بازنده بزرگ ماجرای انفجار ناو این کشور بوده اند. در دوران شیوع کرونا ما مشاهده کردیم که شبکه ها و رسانه های غربی ، هرگونه اقدام مؤثر جمهوری اسلامی ایران و هرگونه فداکاری ملت ایران را چگونه معکوس جلوه دادند و سعی می کردند از هر گونه اتفاقی در راستای همان اهداف و مطامع سیاسی خودشان استفاده کنند.این موضوع در قبال مسئله انفجار نطنز و دیگر موارد نیز مشهود بود. اما اکنون این رسانه ها در قبال انفجار ناو آمریکایی  جملگی سکوت کرده اند! 
بدون شک آنچه در« سن دیه گو»‌رخ داد، نماد و نشانه ای دال بر افول قدرت آمریکاست.چامسکی، نظریه‌پرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی مقاله‌های متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده. او، همانند برخی از تحلیلگران دیگر مانند «فرید زکریا» معتقد است که افول آمریکا مسئله‌ای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است. چامسکی استدلال می‌کند «در ایالات متحده بیش از ۸۰ درصد مردم نظام اقتصادی خود را «ذاتاناعادلانه» و نظام سیاسی را فریبکار و در خدمت «منافعی خاص» و نه منافع مردم می‌دانند. 
علاوه بر چامسکی، «جیمز پتراس»، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرمنگام، صدها مقاله و ده‌ها عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است. یکی از زمینه‌های تحقیقات پتراس، نقش لابی صهیونیسم در سیاست خارجی آمریکا است و او سیاست‌های تحمیل‌شده از سوی این لابی را عاملی می‌داند که موجب زوال قدرت آمریکا می‌شوند. پتراس در کتابی به نام «صهیونیسم، نظامی‌گری و افول قدرت آمریکا» (۲۰۰۸) به تفصیل به روشنگری درباره نقش لابی صهیونیسم در نظامی‌گری‌های آمریکا در منطقه پرداخته و بعد از آن به توضیح درباره عواملی پرداخته که موجب از بین رفتن قدرت آمریکا در دنیا می‌شود.به باور او، بعد از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای غربی، ژاپن و اخیراچین و روسیه به سمت شکوفا کردن قابلیت‌های اقتصادی خودشان حرکت کردند، در حالی که آمریکا با حرکت به سمت منافع لابی‌ صهیونیسم به نظامی‌گری روی آورد.
در هر حال،  بحران ایجاد شده در سن دیه گو نشان می‌دهد که قدرت نظامی آمریکا نیز رو به افول بوده و این کشور، در آینده ای نزدیک مزیت رقابتی خود را با دیگر کشورها از دست خواهد داد. این بحران در آینده نیز مصادیق متعددی خواهد داشت. در این معادله، رسانه های آمریکایی و اروپایی که اکثر آن‌ها همراه و همگام با نظام سلطه بوده اند نیز محکوم به شکست خواهند بود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.