افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24672
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۰۹ |
«رسالت» گران شدن تعرفه بسته‌های اینترنت تلفن همراه را بررسی می‌کند؛

افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از روز جمعه 13 تیرماه اقدام به افزایش عمدتا دو برابری قیمت بسته‌های اینترنت  تلفن همراه کردند که با سیل اعتراض مشترکان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روبه‌رو شدند و نوک پیکان انتقادات این وزارتخانه را نشانه گرفت درحالی‌که طبق اعلام رسمی مسئولان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این افزایش تعرفه بدون اجازه این سازمان و توسط اپراتورها انجام‌گرفته شده است. 
افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت

|نفیسه امامی|
اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از روز جمعه ۱۳ تیرماه اقدام به افزایش عمدتا دو برابری قیمت بسته‌های اینترنت  تلفن همراه کردند که با سیل اعتراض مشترکان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روبه‌رو شدند و نوک پیکان انتقادات این وزارتخانه را نشانه گرفت درحالی‌که طبق اعلام رسمی مسئولان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این افزایش تعرفه بدون اجازه این سازمان و توسط اپراتورها انجام‌گرفته شده است. 
در پی  افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات اعلام کرد: «افزایش قیمت بسته‌های اینترنت تلفن همراه از سوی اپراتور‌ها برابر با مقررات نیست و باید به نرخ گذشته برگردد و این اقدام مطابق مصوبات ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات تخلف محسوب می‌شود. اپراتور‌ها باید با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات قیمت بسته‌های اینترنتی را به نرخ گذشته بازگردانند و در صورت عدم اجرای اپراتور‌های متخلف با جریمه مواجه خواهند شد.»
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتور‌ها باید قبل از هرگونه تغییر قیمتی، تأییدیه رگولاتوری را دریافت می‌کردند، اما چنین تأییدی گرفته نشد و دو اپراتور همراه اول و ایرانسل خودسرانه اقدام به افزایش تعرفه‌ها کردند درحالی‌که موظف به اصلاح و بازگرداندن نرخ‌ها به قبل هستند.  
بعد از اعلام موضع قاطع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ایرانسل در توضیحی کوتاه اعلام کرد: «عرضه همه بسته‌های اینترنت باقیمت سابق ادامه خواهد داشت.» هرچند با مراجعه به اپلیکیشن و کد‌های دستوری این اپراتور قیمت‌های جدید اصلاح‌نشده بود. همراه اول دیگر اپراتوری که مبادرت به افزایش یک‌باره قیمت بسته‌های اینترنتی خودکرده است، همین میزان از توضیح را هم برای مشترکانش نداشت و موضعی دراین‌باره اتخاذ نکرد. 
دو اپراتور اصلی کشور در شرایطی اقدام به افزایش دو برابری بسته‌های اینترنتی خودکرده‌اند که مشترکان با شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیداکرده‌اند و بسیاری از افراد از این طریق نیازهای خود را برطرف می‌کنند. 
حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره گران شدن تعرفه بسته‌های اینترنت گفت: اپراتورهای مسلط در بازار توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  تعیین می‌شوند. این اپراتورها سهم معینی از بازار را در اختیاردارند و ازنظر این سازمان، همراه اول و ایرانسل اپراتورهای مسلط در بازار هستند. 
وی ادامه داد: این اپراتورها باید برای تعیین و تغییر همه تعرفه‌های خود اعم از عادی و تشویقی حتی اگر در چارچوب سقف مصوبات باشد، از سازمان تنظیم مقررات تأییدیه بگیرند. از سوی دیگر اگر اپراتوری تعرفه‌ای را باقیمت پایین اعلام کند باید تا سه سال آن را ادامه دهد نه اینکه بعد از گذشت دو یا سه ماه قیمت را بالا ببرد و به‌اصطلاح دامپینگ کند.
وی با اشاره به افزایش تعرفه اینترنت همراه اول و ایرانسل گفت: این دو اپراتور در نامه‌ای به سازمان، افزایش صددرصدی تعرفه‌های اینترنت خود را درخواست کردند ولی ما مخالفت کردیم، اما اپراتور همراه اول و ایرانسل از روز جمعه گذشته قیمت بسته‌های اینترنتی را افزایش دادند. علاوه بر این بسته‌های پرمصرف ماهانه و سه‌ماهه که بیشتر مشترکین از آن‌ها استفاده می‌کردند را حذف کردند که این کار هم ازنظر ما خلاف قوانین است. با تغییرات داده‌شده اگر مشترک قبل از این هر گیگ بسته سه‌ماهه را ۳ هزار تومان می‌خرید، قیمت آن معادل‌سازی شده و به دو برابر رسیده است. ضمن اینکه تنوع بسته‌ها را نیز کاهش داده‌اند. 
فلاح جوشقانی اضافه کرد: اپراتورها این کار را بدون اطلاع  سازمان تنظیم مقررات انجام دادند و هنوز هم تعرفه‌ها را به روال قبل بازنگرداندند و  ما هم پرونده آن‌ها را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات ارجاع دادیم تا فرآیندهای قانونی را طی کنند. 
معاون وزیر ارتباطات درباره احتمال افزایش نرخ اینترنت با توجه به افزایش نرخ ارز گفت: هزینه‌های سازمان ارزی اما درآمدها ریالی است. بالطبع با افزایش قیمت ارز، هزینه‌های اپراتورها افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که وزیر ارتباطات بارها تأکید کرده که برای افزایش نرخ اینترنت باید بررسی‌های لازم انجام شود و با در نظر گرفتن جمیع جوامع هزینه‌ها در اینترنت ثابت و بسته‌های اینترنت تلفن همراه افزایش پیدا کند، درعین‌حال باید چارچوب رگولاتور هم در نظر گرفته شود. 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بابیان اینکه ما آماده شنیدن نظرات اپراتورها هستیم، گفت: افزایش تعرفه اینترنت توسط اپراتورها باید با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات صورت بگیرد تا در صورت نیاز با مراجع دیگر مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار مذاکره کنیم و تأییدیه افزایش تعرفه‌ها را بگیریم، اما اینکه اپراتورها بدون هماهنگی و بر اساس تصمیمات خود تعرفه‌ها را بالا ببرند مورد تایید نیست. 
فلاح جوشقانی تأکید کرد: فرآیند و روال طی شده برای تعرفه اینترنت موردقبول نیست و وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات هیچ تصمیمی هم برافزایش تعرفه‌ها ندارند، اما اگر ما به این جمع‌بندی برسیم که اپراتورها با توجه به افزایش هزینه‌ها،تعرفه‌ها را افزایش دهند، آن را تایید می‌کنیم چراکه نباید این شرکت‌ها دچار ورشکستگی شوند.
وی وابستگی مردم به فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات را در شرایط فعلی بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: اینترنت به کالای مهم برای خانواده‌ها تبدیل‌شده است و نباید یک‌باره افزایش دو برابری داشته باشد، بلکه باید بر اساس ضوابط تعرفه‌ها افزایش پیدا کنند. 
فلاح جوشقانی در پاسخ به این سؤال که چرا توازن میان خواسته‌های کاربران اینترنت برای سرعت و کیفیت با ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ازنظر هزینه و قیمت وجود ندارد، گفت: من کیفیت سرعت اینترنت را به‌خصوص در بخش ثابت تایید نمی‌کنم و به همین دلیل ما ارتقای تکنولوژی در این حوزه را دنبال می‌کنیم. میانگین سرعت ما در اینترنت ثابت ۵/۶ مگابیت بر ثانیه است و این سرعت مناسبی با توجه به استفاده کاربران از اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها نیست، البته شاید بعضی از مناطق سرعت به ۱۵ مگابیت بر ثانیه هم برسد. این سرعت وابسته به مؤلفه‌هایی مانند سرویس‌گیرنده تا مرکز مخابرات دارد. 
معاون وزیر ارتباطات راه‌حل بالا رفتن سرعت اینترنت را ارتقای تکنولوژی در این حوزه عنوان کرد و افزود: تکنیک VDSL که ترکیبی از فیبر نوری و سیم مسی است سرعت دسترسی به اینترنت را تا ۷۰ مگابیت بر ثانیه بالا می‌برد. این تکنولوژی را تا پایان سال در چند شهر بزرگ کشور راه‌اندازی می‌کنیم که به سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۷ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. 
وی بابیان اینکه در حوزه اینترنت موبایل میانگین سرعت اینترنت بالغ‌بر ۱۰ مگابیت بر ثانیه است اما در حوزه نسل چهارم، سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه است، گفت: سرعت اینترنت تلفن همراه نسبت به قبل بسیار بالاتر رفته اما اگر قرار برافزایش بیشتر سرعت باشد نیاز به افزایش ظرفیت دسترسی به فرکانس دارد.
فلاح جوشقانی در پایان سخنانش اظهار کرد: در حوزه اینترنت موبایل مسئله ارتقای تکنولوژی مطرح است و اگر دسترسی در سرعت اینترنت ثابت بالاتر رود، مردم تمایل بیشتری برای استفاده از اینترنت ثابت در خانه یا محل کاردارند تا از این طریق ترافیک بالایی که در شبکه موبایل وجود دارد کمتر و محدودیت در دسترسی به فرکانس پایین بیاید.   

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.