سؤال از رئیس‌جمهور تکرار تجربه مجلس دهم است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24663
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۰۴ |
علیرضا بیگی در گفت‌وگو با« رسالت»:

سؤال از رئیس‌جمهور تکرار تجربه مجلس دهم است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها  گفت: مجلس باید رئیس‌جمهور را استیضاح کرده و به مطالبات مردم رسیدگی کند.
سؤال از رئیس‌جمهور تکرار تجربه مجلس دهم است

‌|حانیه مسجودی‌|
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها  گفت: مجلس باید رئیس‌جمهور را استیضاح کرده و به مطالبات مردم رسیدگی کند.
احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح سؤال از رئیس‌جمهور به «رسالت»گفت:  طرح سؤال از رئیس‌جمهور که به‌عنوان یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود و با توجه به رخدادهای اخیر در حوزه اقتصاد کشور و تنگناهای عدیده‌ای که از جهات مختلف متوجه مردم شد، مطرح شده است. بنابراین رئیس‌جمهور طبق آیین‌نامه داخلی مجلس یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخ به سؤالات مطرح‌شده در مجلس حضور یابد و نمایندگان نیز بر اساس آیین‌نامه داخلی در مورد پذیرفتن یا نپذیرفتن توضیحات رئیس‌جمهور رأی دهند.وی با اشاره به طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس دهم افزود: ما یک‌بار این راه را در مجلس دهم طی کرده‌ایم و آنچه‌که اکنون در مورد سؤالات رئیس‌جمهور مطرح است، تکرار تجربه مجلس دهم است. در مجلس قبلی از سؤالاتی که در مورد ناتوانی رئیس‌جمهور و عدم تحقق وظایف دولت مطرح بود، از ۴ پاسخ رئیس‌جمهور قانع نشدیم و همان زمان موضوع ابتر ماند، درحالی‌که اگر سؤالات به نتیجه می‌رسید بسیاری از مسائل روشن می‌شد.
*سؤال از رئیس‌جمهور به‌معنای فرصت دادن به دولت برای ادامه حیات ناکارآمد آن‌هاست 
علیرضا بیگی می‌گوید: متأسفانه سازوکار سؤال به‌نحوی نیست که بتوانیم از آن‌ها نتیجه مشخصی دریافت کنیم، کما اینکه این اقدام در مجلس دهم نیز تأثیری بر عملکرد دولت از خود به‌جای نگذاشت و از آن زمان تاکنون ما به‌مراتب شاهد موارد ناکارآمدی و ناتوانی دولت در اداره امور کشور در ابعاد مختلف هستیم و نزدیک به دو سال نیز از ماجرا می‌گذرد. آنچه‌که اکنون نیز اتفاق می‌افتد؛ استفاده یا فراهم کردن فرصت برای دولت است تا کماکان بتواند به حیات ناکارآمد خود ادامه دهد.وی افزود: در مجلس گذشته پس از سؤال از رئیس‌جمهور و قانع نشدن نمایندگان شاهد بودیم که حقوقدانان مجلس گفتند آیین‌نامه در مورد اینکه پس‌ازاین، چه خواهد شد ساکت است. بنابراین به همین اندازه کفایت می‌کند و این موضوع دیگر قابل‌پیگیری نیست! این در سابقه تاریخی مجلس دهم برجای‌مانده است چراکه حقوقدانان گفتند موضوع در همین‌جا متوقف شود. اما امروز مردم انتظار دارند مجلس فعلی اقدام قاطع و روشنی در برابر ناکارآمدی و ناتوانی‌های دولت در اداره امور کشور، انجام دهد.پیامد تصمیمات غلط دولت در آبان ۹۸، محدودیت شرکت در انتخابات بود. درواقع این موضوع با برنامه‌ریزی و سناریوی قبلی توسط دولت به اجرا گذاشته شد و مردم نیز با صندوق‌های رأی قهر کردند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: کسانی که امروز طرح سؤال از رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند درواقع به دولت لطف می‌کنند. نمایندگان یک تیر در ترکش دارند که این تیر می‌تواند سؤال یا استیضاح باشد. سؤال همان راهی است که مجلس گذشته رفت و به هیچ نتیجه‌ای نیز نرسید.وی بابیان این‌که این طرح در مجلس فعلی نیز همان راه مجلس دهم را طی خواهد کرد، گفت: ما در تلاش هستیم تا نمره دولتی را که رفوزه شده، تجدید کنیم و فرصت دیگری به آن‌ها بدهیم تا خود را اصلاح کنند. درنهایت جوابی را که از قبل مشخص است می‌خواهیم دوباره تجربه کنیم. درحالی‌که تجربه کردن تجربیات گذشته شرط عقل نیست. مردم از مجلس یازدهم که در تراز انقلاب است انتظار حرکت قاطع دارند نه اینکه راه مجلس دهم را برود.علیرضا بیگی در واکنش به این‌که طبق تبصره ۱ ماده ۱۹۷ قانون داخلی مجلس شورای اسلامی، اگر نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشدند، سؤالات برای اجرای قانون به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود، می‌گوید: حتی اگر به قوه قضائیه نیز ارجاع داده شود چه نتیجه‌ای به دست خواهد آمد! آیا شاهد روند دادرسی خواهیم بود؟ بنابراین نتیجه‌ای نخواهد داشت. مردم منتظر حرکت جدی مجلس هستند. آنچه برای مجلس نو برازنده است، دولت نو است.
*مجلس باید رئیس‌جمهور را استیضاح کند
وی ادامه داد: اکنون باید یک استیضاح قاطع و روشن صورت گیرد و به مطالبات مردم پاسخ داده شود. اگر قرار باشد که ما زمان را این‌طور سپری کنیم که سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری برگزار و شهریورماه همان سال دولت‌ها جابه‌جا شوند و دولت جدید کابینه خود را مستقر کند، سال ۱۴۰۰ را نیز از دست می‌دهیم و سال ۱۴۰۱ آغاز کار مؤثر دولت جدید خواهد بود که مصادف با سومین سال پایانی مجلس یازدهم است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.