پایان بازی دست ایران است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24356
  پرینتخانه » اقتصادی, بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۶ |
دستور توقیف نفتکش‌های ایرانی از سوی قاضی فدرال آمریکا در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی شد؛

پایان بازی دست ایران است

قاضی فدرال آمریکا نیمه‌شب روز گذشته دستور مصادره محموله‌های نفتی و توقیف چهار نفتکش ایرانی را كه  به سمت ونزوئلا درحرکت هستند، صادر کرده است. به نقل از خبرگزاری رویترز، دیشب دادستان‌های آمریکایی به‌منظور جلوگیری از تداوم روابط تجاری ایران و ونزوئلا، با تنظیم شکوائیه‌ای خواستار توقیف محموله نفتکش‌هایی شدند که از ایران به ونزوئلا سوخت حمل می‌کنند.
پایان بازی دست ایران است

|حانیه مسجودی |
قاضی فدرال آمریکا نیمه‌شب روز گذشته دستور مصادره محموله‌های نفتی و توقیف چهار نفتکش ایرانی را كه  به سمت ونزوئلا درحرکت هستند، صادر کرده است. به نقل از خبرگزاری رویترز، دیشب دادستان‌های آمریکایی به‌منظور جلوگیری از تداوم روابط تجاری ایران و ونزوئلا، با تنظیم شکوائیه‌ای خواستار توقیف محموله نفتکش‌هایی شدند که از ایران به ونزوئلا سوخت حمل می‌کنند. تنظیم‌کنندگان این شکوائیه مدعی شده‌اند که در حال حاضر ۴ فروند نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا هستند که درمجموع بالغ‌بر ۱/۱ میلیون بشکه بنزین با خود حمل می‌کنند.دراین‌باره با نمایندگان مجلس به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

پاسخ عزتمندانه موجب کوتاه آمدن  دشمن می‌شود
ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به« رسالت» می‌گوید: چرایی حکم قاضی آمریکایی در توقیف چهار نفتكش ارسالی به ونزوئلا را می‌توان از دو منظر نگاه کرد. منظر نخست بن‌بست در نگاه آمریکایی‌ها به حوزه روابط بین‌الملل است. حقیقت این است که جهان از وضعیت تک‌قطبی خارج‌شده و آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند به شیوه‌ای که می‌خواهند، یعنی یکه‌تازی در عرصه بین‌الملل، آن را مدیریت کنند. جمهوری اسلامی امروز برخلاف رفتار منفعلانه چند سال گذشته، با پرچم ایران و به‌صورت کاملا آشکار نفت خود را خواهد فروخت و پول آن را دریافت خواهد کرد. این نکته‌ای است که خشم آمریکایی‌ها را برافروخته است.
وی در تشریح منظر دوم حکم قاضی آمریکایی ادامه می‌دهد: منظر دومی که می‌توان به این حکم نگاه کرد، تأثیر آن بر انتخابات آمریکاست. ترامپ در نظرسنجی‌های فعلی از رقیب خویش عقب‌افتاده است و برای پیشی گرفتن به دنبال تغییر و مدیریت کردن اذهان عمومی کشورش است. درنتیجه چنین رفتارهایی جهت کسب پرستیژ  داخلی تعبیر و تفسیر می‌گردد.
 البته نگاه ما نه در تقویت و نه در تضعیف ترامپ یا رقیب اوست، زیرا در ۴۰ سال گذشته آموخته‌ایم که سگ زرد برادر شغال است.
*روزانه نفتكش‌های آمریکایی بسیاری از تنگه هرمز عبور می‌کند، آمریکا حواسش باشد وارد بازی‌ای که نتیجه آن را جمهوری اسلامی تعیین می‌کند، نشود
رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی در واکنش به اینکه واکنش ایران به این اقدام آمریکا چه خواهد بود؟ افزود: در چگونگی رفتار با آمریکایی‌ها، تجربه نشان داده است که پاسخ عزتمندانه موجب کوتاه آمدن آن‌ها و رفتار منفعلانه موجب حرکت وقیحانه آنان می‌شود. بنابراین همان‌گونه که رفتار عزتمندانه جمهوری اسلامی در اسقاط پهپاد آمریکایی، نفتكش انگلیسی و پایگاه عین الاسد
موجب عقب‌نشینی آن‌ها به لاک دفاعی گردید، نظام اسلامی و دولت باید در قبال آن‌ها دقیقا همان سیاست مقاومت فعال را در پیش بگیرند و پیگیری این راهبرد برگ برنده ما در عرصه بین‌الملل است.رضایی تصریح کرد که روزانه نفتكش‌های زیادی از تنگه هرمز برای ورود و خروج استفاده می‌کنند که بخشی از آن‌ها آمریکایی هستند. قطعا حماقت آمریکایی‌ها پاسخ متقابل ما را در پی خواهد داشت. آمریکایی‌ها باید از رفتار عزتمندانه جمهوری اسلامی در قبال نفتكش انگلیسی عبرت بگیرند و وارد بازی‌ای نشوند که پایان بازی را جمهوری اسلامی مشخص می‌کنند.

تنها  گزینه ایران، اقدام متقابل و مقاومت است
غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به« رسالت» می‌گوید: تقابل آمریکا با ایران قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد و این مسئله پس از انقلاب آشکارتر شد. آمریکا برخلاف تمام مقررات بین‌المللی هر از چند گاهی علیه ایران اقداماتی انجام داده و با صراحت تمام خواهان براندازی نظام قانونی کشورمان است. در حال حاضر خواسته آن‌ها فراتر از مسائل نظام است، بنابراین تنها گزینه باقی‌مانده برای ما، مقاومت قهرمانانه است. تنها راهی که داریم این است که مقاومت کنیم و این اقدام، صدایی از طرف همه ملت باشد.
وی افزود: عده‌ای در داخل کشور دمشان را به سلطان گره زدند و صحبت‌هایشان با موضوعاتی غیر از مقاومت است. اگر این واکنش متقابل همه‌جانبه، صریح، قاطع و تزلزل‌ناپذیر باشد آمریکا جرئت انجام هیچ کاری را ندارد. به‌ویژه که کشور ما باوجود رزمندگان این مرزوبوم همواره امکان مقابله را داشته و در آینده نیز خواهیم داشت. شرط این کار عدم تزلزل است، اگر آمریکا از ما تزلزل نبیند مقاومت، بازدارنده است و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. اما اگر در داخل کشور صداهای دیگری نیز شنیده شود، زیاده‌طلبی خواهند کرد.
رضوانی در مورد اقدام متقابل در برابر دستور برای مصادره نفتكش‌های ایران  ادامه می‌دهد که این کار در حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته‌شده و به معنای مقابله‌به‌مثل است. قوه قضائیه نیز باید به صدور احکام مشابه مبادرت کند. خوشبختانه این کار ضمانت اجرا نیز دارد. اگر قوه قضائیه با صدور احکام مشابه مقابله‌به‌مثل کند، نیروهای ما در صورت لزوم به‌خوبی می‌توانند این احکام را اجرا کنند. اما اگر در حد حرف باقی بماند و مصالح کشور نیز ایجاد کند و به فرض اینکه قاضی آمریکایی تهدید کرده باشد ما نیز با تهدید مقابله‌به‌مثل خواهیم کرد، بنابراین اگر در مقام عمل هیچ کاری نکردند ما نیز کاری نخواهیم کرد، مانند اتفاقی که برای نفتكش‌های ما در ونزوئلا افتاد و آمریکایی‌ها تهدید کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایانتأکید کرد: باید همیشه آمادگی داشته باشیم و مقاومت قهرمانانه از خود نشان دهیم. اگر چنین واکنشی از خود نشان دهیم، آمریکا نیز جرئت نمی‌کند نسبت به توقف نفتكش‌ها اقدامی انجام دهد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.