لزوم تخصیص هدفمند تسهیلات کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24203
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۴۵ |
تأمین مالی تسهیلات کرونا در گفت‌وگو با عضو هیئت‌رئیسه مجلس بررسی شد:

لزوم تخصیص هدفمند تسهیلات کرونا

روزهای متوالی و قریب به ۶ ماه است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و رکود و تورم به بازارهای مختلف کشور صدمه وارد کرده است. وضعیت اقتصاد اکنون در شرایط اضطراری قرار دارد و اقدامات تیم اقتصادی دولت بیش‌ازپیش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
لزوم تخصیص هدفمند تسهیلات کرونا

|حانیه مسجودی|
روزهای متوالی و قریب به ۶ ماه است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و رکود و تورم به بازارهای مختلف کشور صدمه وارد کرده است. وضعیت اقتصاد اکنون در شرایط اضطراری قرار دارد و اقدامات تیم اقتصادی دولت بیش‌ازپیش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمانی که دولت وام يك میلیون تومانی را به عنوان وام قرض‌الحسنه به یارانه‌بگیران اختصاص داد، نظرات کارشناسان بر آن بود که تأمین مالی تسهیلات مقابله با کرونا از سپرده‌های موجود و ایجاد نکردن نقدینگی جدید برای اقتصاد ،راهکاری مناسب برای جلوگیری از تورم است. اکنون ویروس کرونا بخشی از زندگی مردم شده و پیش‌بینی می‌شود که حضور آن ادامه‌دار باشد.
۹ تیرماه، محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد در یادداشتی در خصوص استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه نوشت: «رشد نقدینگی در سه ماه ابتدای سال جاری هرچند به‌طور ساختاری بالاست ولی در مقایسه با زمان‌های مشابه در سال‌های قبل، روند خیلی متفاوتی را نشان نمی‌دهد، اما مهم‌تر این‌که بخش قابل توجه این افزایش نقدینگی ناشی از پرداخت تسهیلات بانکی بابت حمایت از معیشت خانوارها در شرایط کرونایی بوده است که نرخ یارانه‌ای آن از طریق کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها تأمین شده است.»معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تسهیلات مقابله با کرونا از محل کاهش نرخ سپرده قانونی تأمین شد، تأکید کرد که استقراض از بانک مرکزی در سلسله‌مراتب تأمین مالی کسری بودجه از نگاه وزارت اقتصاد جایی ندارد.«رسالت »در بررسی این موضوع و تشریح اینکه آیا تسهیلات کرونا در تعداد بالا باعث تورم بیشتر از وضعیت فعلی خواهد شد یا خیر؟ با عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخت.
*تسهیلات کرونا باید به کارگاه‌های تولیدی و مولد اقتصادی اختصاص یابد تا تورم کنترل شود
سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد تأمین تسهیلات پاندمی کرونا به« رسالت»می‌گوید: اگر تسهیلات در اختیار کارگاه و بنگاه‌های تولیدی باشد به طور حتم باعث تورم نخواهد شد. بلکه با اعطای تسهیلات به این حوزه می‌توانیم با تورم هم مقابله کنیم. زیرا اکنون یکی از دلایل اوج‌گرفتن تورم در کشور ما، این است که کارگاه‌های تولیدی با ظرفیت‌های بسیار پایین محصولات خود را تولید می‌کنند و همین امر سبب شده است که نسبت واردات کشور با صادرات همخوانی نداشته باشد و میزان واردات افزایش یابد.وی افزود: اگر کارگاه‌های تولیدی و بنگاه‌هايی که جنبه اقتصادی مولد دارند و قادر به رونق اشتغال هستند را مورد حمایت قرار دهیم، معضلات و مشکلات به وجود آمده برطرف می‌شود و در نتیجه تورم کاهش می‌یابد. اما اگر در مقابل تسهیلات را در اختیار افراد قرار دهند، به دلیل اینکه عرضه و تقاضا ناهماهنگ می شود  و نقدینگی افزایش می‌یابد، تورم ایجاد می‌کند و این مسئله در تمام موارد قابل اثبات است. زمانی که بیش از تولید و داشته‌های کشورمان درخواست و تقاضا داشته باشیم کسانی که دلال در حوزه‌های مختلف هستند در جامعه کمبود ایجاد می‌کنند و تورم افزایش می‌یابد.
*دولت، شعار تورم تک‌نرخی می‌دهد و ۷ سال است که روند تورم صعودی می‌باشد
لارگانی در واکنش به اینکه با ادامه روند اختصاص تسهیلات دولت از سپرده‌های قانونی به کرونا، وضعیت تورم را در آینده چطور می‌بینید؟ گفت: اگر دولت و تیم اقتصادی آن همین روند خود را ادامه دهد، به طورحتم ابرتورمی که مسئولان عنوان می‌کنند که به آن نمی‌رسیم، گریبانگير کشورمان خواهد بود. دولت و تیم اقتصادی‌اش باید مشکلات آشکار و عمومی معیشت مردم را بهبود و در راستای برطرف کردن آن با جدیت قدم بردارند. اکنون ۷ سال پی‌درپی است که این دولت در رأس کار بوده و نتوانسته برنامه‌های اقتصادی مفید ارائه دهد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه می‌دهد که در ۷ سال گذشته برنامه‌های اقتصادی دولت مفید و موردنیاز کشور نبوده است. این موضوع علی‌رغم این است که دولت شعار تورم تک‌رقمی را داده است. در سال‌های گذشته و مدت اخیر شاهد تورم بالایی بوده‌ایم و هستیم، جدای از محاسباتی که دولت در مورد تورم دارد و برای مردم ملموس و قابل‌پذیرش نیست، عنوان می‌کنند که تورم ۳۰ درصد است. اما از طرفی برخی از کالاها ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و آنچه در سفره مردم است افزایش چشمگیری داشته است. با این حال حتی اگر آمار و ارقام دولت را نیز بپذیریم که ۳۵۰ قلم کالا را محاسبه و میانگین می‌گیرند و نرخ تورم را اعلام می‌کنند، اکنون نسبت به زمان آغاز دولت دوازدهم، تورم بسیار بیشتر است.
*سفره‌های مردم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود و این نتیجه ضعف تیم اقتصادی دولت است
وی افزود: یکی از انتقادات شدیدی که دولت دوازدهم طی این ۷ سال گذشته داشت، این بود که ما تورم ۴۰ و ۴۵ درصد به بالا را از دولت قبلی تحویل گرفتیم. اما جالب است که اکنون وضعیت مردم، تولید و قدرت خرید به‌هیچ‌وجه با زمان دولت نهم و دهم قابل‌مقایسه نیست و هر روز سفره‌های مردم کوچک و کوچک‌تر شده است و دولت نیز برنامه‌ای برای این موضوع ندارد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس تأکید که دولت باید روشی را که اکنون در مباحث اقتصادی پیش‌گرفته است تغییر دهد. اگر امور اقتصادی به همین منوال ادامه یابد با توجه به این‌که معیشت، مسکن و اشتغال مردمزیر سؤال رفته، تورم افزایش می‌یابد. تمام این مشکلات نتیجه عملکرد ضعیف دولت به ویژه تیم اقتصادی آن‌ است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.