دلار ۲۰ هزارتومانی و پراید ۸۰ میلیون تومانی نتیجه مذاکره با آمریکاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24062
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۲ |
ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

دلار ۲۰ هزارتومانی و پراید ۸۰ میلیون تومانی نتیجه مذاکره با آمریکاست

چهارم تیرماه، سرتیتر اخبار سراسر دنیا را سخنان رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی، تشکیل می‌داد و بازهم رسانه‌هایی که منتظر کوچک‌ترین فرصتی برای ارائه تحلیل و گزارش‌های زرد بودند، سوژه موردنظر خود را پیدا کردند.
دلار ۲۰ هزارتومانی و پراید ۸۰ میلیون تومانی نتیجه مذاکره با آمریکاست

| گروه سیاسی|
چهارم تیرماه، سرتیتر اخبار سراسر دنیا را سخنان رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی، تشکیل می‌داد و بازهم رسانه‌هایی که منتظر کوچک‌ترین فرصتی برای ارائه تحلیل و گزارش‌های زرد بودند، سوژه موردنظر خود را پیدا کردند.
حسن روحانی، چهارشنبه، چهارم تیرماه برای انجام مذاکره با آمریکا اعلام آمادگی کرد. او این موضوع را روز چهارشنبه، چهارم تیر در حاشیه نشست هیئت دولت بیان کرده و با اشاره به اعلام آمادگی اخیر دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران، گفته است که ایران معطل هیچ‌چیز نیست. ما همیشه آماده مذاکره‌ایم. این آمادگی مشروط به این است که آمریکا با بازگشت به برجام از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی و زیان‌های وارده در پی خروج ترامپ از برجام را جبران کند.
این رویکرد روحانی تعجبی ندارد چراکه او بارها و در زمان‌های مختلف برای مذاکره با آمریکا به روش‌های گوناگون اعلام آمادگی کرده است.
رئیس‌جمهوری ایران بار دیگر مذاکره با همتای آمریکایی خود را منوط به رفع تحریم‌ها کرد. به گفته روحانی، برای مذاکره آمریکا نخست باید اعتمادسازی کند
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران،  چهارشنبه، سوم مهرماه سال ۱۳۹۸ (۲۵ سپتامبر) نیز در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز اعلام کرد که برای مذاکره رهبران ایران و آمریکا، واشنگتن نخست باید شرایط لازم را ایجاد کرده و اعتماد ازمیان‌رفته بین دو کشور را بازگرداند.
رویکردهای مذاکره‌طلبانه رئیس‌جمهور در حالی است که در برهه‌های زمانی مختلف قیمت کالاهای موردنیاز معیشت و خوراکی، مسکن و خودرو و حتی نرخ ارز و طلا روند صعودی در پیش‌گرفته‌اند و با هر بار خرید از فروشگاه باقیمت‌هایی جدیدی مواجه می‌شویم. تمام این اتفاقات در زمان دولتی رخ‌داده است که بیشترین مذاکره با آمریکارا  انجام داده است. اما آیا سیاست دولت روحانی در راستای رویکرد آمریکا و فشار حداکثری به ملت ایران است؟ 
در ادامه برخی واکنش‌ها در فضای مجازی به سخنان روحانی مبنی بر مذاکره مشروط با آمریکا را می‌خوانیم.
* واکنش‌ها در فضای مجازی به سخنان روحانی
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی دراین‌باره در حساب‌رسمی توییتر خود نوشته است: ‏«اونهایی که با رها کردن بازار ارز،مسکن و اقلام اساسی مردم فکر می‌کنند می‌توانند بار دیگر افکار عمومی را برای مذاکره با قاتلان سلیمانی سوق دهند، سخت در اشتباهند. با استفاده از توان ملت و جوانان جلوی گرانی را بگیرید. مجلس یازدهم به‌جای پذیرش ‎برجام شمارا برکنار می‌کند.»
نکته قابل‌ملاحظه این است که امیرآبادی فراهانی در انتهای توییت خود از هشتک‌های سؤال و استیضاح استفاده کرده است.
از طرف دیگر سید یاسر جبرائیلی، محقق اقتصاد سیاسی نیز در حساب‌رسمی توییتر خود نوشت:«هم‌زمانی گرانی‌ها با بلند شدن بانگ مذاکره، از هماهنگی حکایت نمی‌کند؟!»
برای بررسی بیشتر با یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.
ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به «رسالت» می‌گوید: ما با مذاکره با آمریکا مخالف هستیم. زیرا تجربه نشان داده است که مذاکره با آمریکا مساوی با ضرر مضاعف بوده است. در دوره‌ای که بیشترین تعامل را با آمریکا داشتیم و در سطح وزیر امور خارجه صدها ساعت با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌ایم و در دوره‌ای که رئیس‌جمهور ما برای اولین بار به‌صورت تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره کرد دقیقاً در همان دوره و در همان دولت، بیشترین فشار اقتصادی تاریخ ۴۰ سال اخیر جمهوری اسلامی ایران بر ملت ما وارد شد.
وی افزود: در همان دوره، دلار ۳۰۰۰ تومانی تا ۲۰ هزار تومان هم رسید، سکه و طلا گران شد و پراید مرز ۸۰ میلیون تومان را نیز رد کرد. بنابراین تجربه زمان نزدیک ثابت کرده است که مذاکره با آمریکا نه‌تنها مشکلات اقتصادی و معیشتی ما را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات را بیشتر و بدتر خواهد کرد. بنابراین ما به هر نوع مذاکره با آمریکا به‌شدت بدبین هستیم. آمریکای گذشته و آمریکا امروز فرقی نکرده و آمریکای اوباما با آمریکای ترامپ تفاوتی ندارد. تنها تفاوت آن‌ها این است که ماهیت حقیقی‌شان در دوره ترامپ بهتر نمایان شد. بنابراین در زمانه‌ای که بعد از شهادت سردار پرافتخار جهان اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی به سر می‌بریم، طراحان مذاکره با آمریکا باید از خون حاج قاسم سلیمانی خجالت بکشند و دست‌کم برای مدتی به احترام این سردار رشید اسلام حرف از مذاکره نزنند.رضایی تصریح می‌کند: در دوره‌ای که با آمریکا مذاکره کردیم و امتیازات قابل‌توجه ای ازجمله نتایج حاصل خون شهدای هسته‌ای کشورمان را به آن‌ها دادیم، متأسفانه بیشترین فشار و تحقیر را بعدازآن دوره شاهد بودیم.
* اقدام متقابل مجلس علیه آمریکا تقویت اقتصاد و در ادامه خروج از پروتکل الحاقی است
این نماینده در تشریح برنامه کمیسیون برای اقدام متقابل علیه آمریکا بیان کرد که یکی از برنامه‌های جدی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در چهار سال آینده طرح، پیگیری و اجرایی سازی اقدامات متقابل نسبت به خصومت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است. نه‌تنها در حوزه سیاسی بلکه در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی اعتقادداریم همان‌طور که آمریکایی‌ها درصدد ایجاد فشار و دشمنی علیه کشور ما هستند ما نیز باید متقابلاً به آن‌ها پاسخ دهیم.
او افزود که با همراهی اکثریت نیروهای انقلابی مجلس شورای اسلامی پاسخی درخور به شیطان بزرگ خواهیم داد و یکی از نخستین کارها تعلیق اجرای پروتکل الحاقی است که به‌زودی در کمیسیون و صحن علنی شاهد طرح آن خواهیم بود.
* از دولت حساب کشی خواهیم کرد
رضایی در واکنش به این‌که برای برخورد با مسئولانی که با صحبت از مذاکره آن‌هم در شرایط فعلی غرور ملی را خدشه‌دار می‌کنند، چه می‌کنید؟ تأکید کرد که حتماً از دولت حساب کشی خواهیم کرد زیرا وظیفه نظارت بر دولت را به عهده‌داریم. بنابراین تلاش داریم به نمایندگی از ملت ایران بر اصل قانون اساسی نظارت کنیم تا سیاست‌های کلی نظام در این حوزه و نظرات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اجرا شود، نه جریان زرد گرا!عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار کرد: یکی از اهداف ما از ورود به مجلس خشکاندن ریشه زردگراها در کشور است که عامل مسائل و مشکلات گوناگون در حوزه‌های مختلف بودند و شک نکنید که مجلس یازدهم مجلسی متفاوت است و نخواهد گذاشت که مسئولان اجرایی دوباره امتیازی به آمریکایی‌ها بدهند یا کنشی در مقابل غرب داشته باشند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.