چراغی که روشن نشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23556
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۵ |
نگاهی به حال و روز سینماهای کشور در نخستین روز بازگشایی؛

چراغی که روشن نشد

باوجودی که بر اساس اطلاع‌رسانی صورت گرفته از سوی سازمان سینمایی قرار است فعالیت‌های سالن سینمای کشور از امروز اول تیرماه به شکل رسمی آغاز شود اما این بازگشایی ابهاماتی دارد و اهالی سینما به بازگشایی سالن‌ها امیدوار نیستند.
چراغی که روشن نشد

|حسن شجاعی/دبیرگروه فرهنگی|
باوجودی که بر اساس اطلاع‌رسانی صورت گرفته از سوی سازمان سینمایی قرار است فعالیت‌های سالن سینمای کشور از امروز اول تیرماه به شکل رسمی آغاز شود اما این بازگشایی ابهاماتی دارد و اهالی سینما به بازگشایی سالن‌ها امیدوار نیستند.در تمام این روزهایی که کرونا فعالیت‌های کشور را به تعطیلی کشانده، عرصه هنر بیش از سایر صنوف و حوزه‌ها متضرر شد و مردم از تفریحات هنری به سبب ترس از شیوع کرونا دوری کردند. در این اثنا اهالی سینما هم از این موضوع متضرر شده و شاهد رکود در این عرصه هنری بودیم به‌نحوی‌که بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه تعبیر مرگ سینما را در ایران به‌کاربرده و برون‌رفت از این فضا را مستلزم گذشت زمانی طولانی دانستند. بااین‌حال پیگیری‌های اهالی سینما و در کنار آن کاهش نسبی کرونا در برخی استان‌ها سبب شد تا ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور به آغاز به کار سالن سینمایی دهد و این خبر امیدهایی را در دل سینماگران و فعالان این صنعت روشن کرد.
درحالی‌که پیش‌ازاین ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود سینماها در کنار سایر مراکز هنری می‌توانند از ابتدای تیرماه با ۵۰درصد از ظرفیت خود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز نمایند اما برخی مشکلاتی که در خصوص اکران فیلم‌ها و نیز آمادگی سالن‌های سینما به وجود آمده این موضوع را در هاله‌ای از ابهام فروبرده‌است.
نکته مهمی که موضوع آغاز به کار سالن‌های سینما را با مشکل مواجه کرده، کناره‌گیری دو فیلم «شنای پروانه» محمد کارت و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» پیمان قاسم‌خانی است که با دلیل جذابیتی که برای مخاطبان دارند عملا با کناره‌گیری آن‌ها شاهد آغازی سرد در سینمای کشور خواهیم بود.
با اعلام انصراف ناگهانی رسول صدر عاملی به‌عنوان تهیه‌کننده «شنای پروانه» در اعتراض به اجرایی نشدن وعده‌های حمایتی سازمان سینمایی، همه‌چیز به حالت تعلیق درآمد تا تابستان داغ سینمای ایران با خزانی زودهنگام مواجه شود.این اتفاق درحالی‌ روی می‌دهد که بسیاری از مردم و اهالی سینما منتظر چنین روزی بودند تا شاید سینما دوباره جان بگیرد و از رکود و رخوت خارج شود. اما اجرایی نشدن وعده‌های حمایتی سازمان سینمایی، رسانه ملی، شهرداری و سایر نهادهای مرتبط سبب شد تا «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» عطای حضور را به لقایش ببخشند و حتی جریمه‌های احتمالی را  به تن بخرند.
این موضوع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که تا زمان تنظیم این گزارش نه ترکیب فیلم‌ها قطعی شده و نه سامانه‌های فروش بلیت آغاز به کارکرده‌اند و نه فرصتی برای تبلیغ فیلم‌های احتمالی باقی‌مانده است!
محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینما داران دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت بازگشایی سینماها از امروز گفته بود: قرار است سینماها از ابتدای تیرماه بازشوند اما همان‌طور که در خبرها آمد رسول صدر عاملی از اکران فیلم سینمایی «شنای پروانه» انصراف داد و به همین دلیل در حال حاضر مشخص نیست که آیا سینماها برای اول تیرماه بازخواهد شد یا نه؛ هیچ‌چیز قطعی نیست؛ ضمن اینکه درباره زمان آغاز به کار سامانه‌های فروش بلیت هم تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ نشده و  طبیعتا  هیچ بلیتی فروخته نمی‌شود.
برای بررسی آخرین شرایط بازگشایی سینماها در کشور و محاسن و معایب آن با دو تن از کارشناسان این حوزه گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 بازگشایی سینماها  اشتباه است
حسین لامعی از منتقدان سینمای کشور نیز در گفت و گو با «رسالت» با بیان این نکته که بازگشایی سینماها کار اشتباهی است و باعث آغاز موج تازه‌ای از کرونا خواهد شد، گفت: ماجرا روشن است؛ کرونا، ویروس هولناکی است که با کسی شوخی ندارد و بازگشایی سینماهای ایران در این شرایط بحرانی، تنها به شیوع دوباره‌ کرونا دامن می زند و این فاجعه سراسری را عظیم‌تر می‌کند. به همین دلیل من شدیدا با بازگشایی سینماها مخالفم.لامعی ادامه داد: اگر در این شرایط  فیلم‌های پرمخاطب اکران شوند و در روزهای نیم‌بها و تعطیل، از آن‌ها استقبال شود و انبوه مردم در سالن‌های سربسته‌ سینما کنار هم بنشینند -حتی با اندکی فاصله- این اتفاق در شرایط کنونی از نظر بهداشتی یک فاجعه به تمام معناست.این منتقد سینما با اشاره به اینکه از سوی دیگر، فعالان عرصه سینما و سینماداران خصوصی از این وضعیت بسیار متضرر شده‌اند و مانند بسیاری از صنوف دچار چالش اقتصادی هستند، یادآور شد: در ایران سینماهای دولتی کمتر از این موضوع -تعطیلی سینماها- آسیب می‌بینند چون منابع مالی‌شان از جاهای مختلف می رسد؛ اما بسیاری از سینماهای خصوصی از این تعطیلی بسیار ضرر کرده‌اند و برای جبران آن، «دولت» باید به طور تمام‌قد ورود کند و با جبران خسارت‌های مالی و معنوی، زمینه‌ ماندگاری و ادامه‌ حیات سینماگران و سینمادارانِ خصوصی را فراهم آورد.لامعی یادآور شد: تعریفِ دولت، در همه‌جای دنیا مشخص است. این وظیفه‌ حتمی دولت‌هاست که در این بحران جهانی ورود کنند و به سامان اوضاع مملکت خود بپردازند. نمی شود که دولت دستور بدهد همه سینماها «باید» تعطیل شوند، بعد هیچ قدمی برای جبران خسارت‌های صنعت سینما برندارد. دولت وقتی دستور تعطیلی سینماها را داد -که تصمیم درستی هم بود- در ادامه‌اش باید به وظیفه خود عمل می کرد و با تزریق مستقیم و غیرمستقیم پول به سینماگران خصوصی و سینماداران آسیب دیده، شرایط ادامه حیات و تاب‌آوری آن ها را افزایش می داد. شاید در این زمینه برخی کمک‌ها صورت گرفته باشد اما قطعا به حد کفایت نبوده و نیست. نیاز است در این شرایط حمایت‌های جدی، هدفمند و گسترده‌ای صورت گیرد.

سینما با فیلم خوب جان می‌گیرد
سید جمال ساداتیان از تهیه‌کنندگان بنام کشورمان که فیلم‌هایی نظیر متری شیش و نیم و به رنگ ارغوان را در کارنامه دارد در پاسخ به این سؤال که بازگشایی سینماها را تا چه اندازه در رونق گرفتن این صنعت در ایام کرونایی مؤثر می‌دانید، گفت: در نخستین روزهای شیوع کرونا احساس ما این بود که این بیماری ظرف مدت یکی دو هفته و نهایتا یک ماه خاتمه می‌یابد اما امروز می‌بینیم که نه‌تنها این اتفاق نیفتاده بلکه شاهد موج دوم این بیماری هم هستیم به همین خاطر در حوزه سینما آن‌گونه که بایسته و شایسته این حادثه بود برنامه‌ریزی و چشم‌اندازی تعیین نشد تا اینکه سرانجام تصمیم به بازگشایی با همین وضعیت گردید.وی بابیان اینکه مردم در کنار تغذیه جسمی نیازمند تغذیه روحی هستند ،خاطرنشان کرد: در این مدت مردم ازنظر روحی دچار آسیب‌های فراوانی شدند و مشکلات این موضوع سبب شد تا شاهد تشدید مشکلات روحی  و روانی افراد باشیم به همین دلیل باید فضاهای هنری و تفریحی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به روی مردم باز شود تا جامعه از فضای رکود و سکونی که به دلیل این بیماری گرفتارش شده رهایی یابد.ساداتیان ادامه داد: به‌هرحال باید چرخ زندگی به گردش درآید و در این زمینه هنر و به‌خصوص سینما هم از این موضوع مستثنی نیست. باید با کرونا همزیستی داشت و در کنارش صنوف مختلف را نیز راه‌اندازی کرد اما به شرطی که مردم نیز در این خصوص همراهی کنند و اجازه دهند چرخه هنر به گردش خود ادامه دهد.این تهیه‌کننده سینما سپس به موضوع پخش آثار خوب در سینما اشاره کرد و آن را یکی از دلایل مهم اقبال دوباره مردم به سینما دانست و گفت: اگر فیلم خوبی اکران نشود نمی‌توان مردم را به حضور در سینما ترغیب کرد.فیلم خوب محرک این بازگشت و شروع دوباره است. بر اساس شنیده‌ها فیلم‌های «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» به دلیل عدم‌حمایت‌های لازم تبلیغاتی که پیش‌ازاین از سوی برخی نهادها داده‌شده بود از چرخه پخش خارج‌شده‌اند که باید برای این موضوع فکر اساسی کرد زیرا مردم برای دیدن فیلم خوب به سینما می‌آیند و اگر این اتفاق نیفتد قطعا شاهد اقبال مردم به سینما نخواهیم بود.وی تصریح کرد: صاحبان اثر نیز حق‌وحقوقی دارند که باید به آن‌ها توجه شود، اگر قرار باشد هزینه‌های صورت گرفته برگشت داده نشود دیگرکسی برای سرمایه‌گذاری در سینما پیش‌قدم نمی‌شود. به‌هرحال من امیدوارم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و همچنین رفع موانع پخش فیلم‌های خوب و موردعلاقه جامعه شاهد حرکت نو و تازه‌ای در فضای سینمایی کشور باشیم.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.